دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷

دست خالی مدیریت سینما در سال آخر دولت بنفش/۱۳

فارسیجانی: پیام و محتوای آثار سینمایی منطبق بر اهداف و آرمان های انقلاب و حتی اصول انسانی نیستند!

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: متأسفانه در یک دهه اخیر کار به جایی رسیده که پیام و محتوای آثار سینمایی منطبق بر اهداف و آرمان های انقلاب و حتی اصول انسانی نیستند؛ حتی در بعد انسانیت هم مخاطب دچار بهت می شود که چرا سازندگان اثر برای انسانیت هم ارزش قائل نیستند!

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انسان به عنوان موجودی متعالی باید با اندیشه و احساس و عاطفه بتواند فضای رسالت انسانی خود را در عرصه های گوناگون بنمایاند و بی شک هنر ابزاری برای دستیابی به این تعالی است. اما متأسفانه اکثر هنرمندان فعلی ما کار را به جایی رسانده اند که دغدغه شان القای پیام پاک و سالم نیست و این مسأله بسیار ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: ما امروزه در محتوا و سیاست گذاری دچار مشکل هستیم. یکی از اجزای زیرساختی و مهم در شکل گیری یک اثر خوب بلاشک محتوا و عمق پیام هایی است که یک اثر می تواند داشته باشد. در کار سینما داشتن پیام پنهان و آشکار یکی از لوازمی است که هنرمند باید به آن توجه کنند. تبدیل این پیام به شکل هنری مهم است. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بحث پیام یکی از مهمترین دغدغه های هنر انقلاب بود. القای پیام به مخاطب در قالب یک اثر داستانی یا مستند یا سینمایی و سریال مهم بود.

فارسیجانی یادآور شد: برای القای پیام های الهی و انسانی به مخاطبان هنرمندان بسیاری زحمت کشیدند. به عنوان نمونه شهید آوینی در آثار مستند این کار را انجام دادند و زنده یاد فرج الله سلحشور در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی؛ اما امروزه جذب گیشه و درآمدزایی و تجارت از مسیر سینما برای هنرمندان و مدیران سینمایی مهم شده است.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون متذکر شد: این در حالی است که وظیفه مدیریت سینما آن است تا اجازه ندهد این گونه سوء استفاده ها از هنر ارزنده سینما رخ بدهد. ما متأسفانه به شدت دچار تسامح و تساهل شدیم و فکر می کنیم اگر به هر قیمتی گیشه پرفروش شود سینما احیاء می گردد. اگر قرار است گیشه سینماها با آثار ضداخلاقی احیاء شود همان بهتر که سینما نباشد! ما انقلاب کردیم تا هنر بتواند باعث تعالی انسان ها شود نه اینکه آن ها را به ذلت و زبونی بکشاند.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلمفارسی ها همین روند فعلی سینمای ایران را داشتند اظهار داشت: امروزه دنیای غرب نیز با فیلم های مبتذل همین خیانت را به بشریت می کند. شبکه های ماهواره ای نیز با سریال های مستهجن شان به انسانیت و آرمان های انسان الهی خیانت می کنند. امروزه بیش از هر زمان دیگری مدیران باید هوشمندی و دغدغه داشته باشند.

فارسیجانی تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمایی امروزه بر این باور هستند که برای جذب حداکثری مردم باید از اعتقادات انقلابی و الهی و انسانی بگذرند. بی شک این گناهی نابخشودنی است. شهدا و امام راحل (ره) و خیلی از کسانی که برای به ثمر رسیدن این انقلاب زحمت کشیدند انتظار داشتند بعد از پیروزی انقلاب ما همان دغدغه های آن ها را در عرصه فرهنگ و هنر کشور داشته باشیم.

وی در پایان افزود: سینما نباید ابزار تجارت شود. ما امروزه نیاز به حضور مدیرانی در سینما داریم که انقلاب به پا بکنند. سینما باید پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری جایی برای تعالی اخلاق و رشد انسانی و استکبارستیزی باشد. واقعاً بعد از ۴۰ سال که از انقلاب می گذرد ما از سینما چه انتطاری می توانیم داشته باشیم؟ مدیران سینمایی نباید منافع دنیوی خود را مدنظر قرار دهند و موظفند تدبیری اساسی برای نجات سینما در این برهه حساس داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.