دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷

محسن محسنی‌نسب؛

دریافت بودجه دو برابری برخی «فیلمسازان» برای ساخت آثار مذهبی!

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما می‌گوید که به جای نمایش صرف زشتی‌ها و پلشتی‌ها در سینما، باید به سراغ نمایش حقایق عرصه ایثار و شهادت رفت.

به گزارش سینماپرس، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، امروزه فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. مجاهدت و ایثارگری‌های پرشمار شهدا و ایثارگران ایران اسلامی در طول سال‌های پرشور و حماسه هشت سال دفاع مقدس، بر هیچ انسان قدرشناسی پوشیده نیست؛ موج جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌های رزمندگان مجاهد ما در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله به قدری غرورانگیز و افتخارآمیز است که تا همیشه می‌توان به ذکر یاد و خاطرات آن پرداخت. در این میان، نکته حائز اهمیت این است که همگان در هر جایگاه و منصبی که حضور دارند، خود را منت‌دار خون پاک شهدا و تلاش‌های مجاهدانه ایثارگران این مرز و بوم بدانند و با اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی، زمینه‌های لازم را برای تجلیلی درخور و شایسته از خدمات و زحمات خالصانه رزمندگان سال‌های دفاع مقدس میسر کنند.

یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته است، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که به همت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دست برگزاری است.

برای بررسی نقش و اهمیت برگزاری این رویداد و رویدادهای هنری از این دست که به‌منظور زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران و تجلیل از مقام رفیع ایشان برپا می‌شوند، به سراغ محسن محسنی‌نسب نویسنده و کارگردان مجرب سینمای ایران رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

این کارگردان سینما با اشاره به اهمیت و لزوم توجه به تهیه و تولید آثار فرهنگی و هنری با محوریت شهدا و ایثارگران دوران هشت ساله دفاع مقدس گفت: کسانی که شهید شدند، انسان‌های هستند که در دوران دفاع مقدس یا در هر زمانی که کشور نیاز به دفاع داشته است؛ چه دوران هشت ساله دفاع مقدس و چه اکنون، بیشترین زحمت و تلاش را برای بقای کشور متحمل شده‌اند.

وی افزود: طبیعی است که قدردانی و توجه به این انسان‌ها چندین و چند وجه دارد؛ نخست آن‌که از حیث خصائلی چون جوانمردی و انسانی باید از کسانی که چنین زحمات و خدماتی را به کشور داشته‌اند، تجلیل و قدردانی کنیم؛ دوم آن‌که اگر قدر کسانی که برای جامعه و کشور زحمت کشیده‌اند را ندانیم چه تضمینی وجود دارد که جوانان و نسل‌های امروز ما برای دفاع از جامعه‌شان جان‌فشانی کنند؟ و سوم آن‌که، وقتی به سراغ نمادهای فداکاری و ایثارگری رفته و تصمیم به نمایش آنها می‌گیریم، دشمن را دچار هراس می‌کنیم و در عین‌حال، به وجود چنین انسان‌های بزرگ و ارزشمندی در جامعه خود می‌بالیم؛ همین امر باعث می‌شود که جوانان با فرهنگ، روحیه و ارزش‌های قهرمانان ملی خود بیشتر آشنا شوند.

محسنی‌نسب تصریح کرد: اگر قرار است کاری برای تجلیل از این انسان‌های بزرگ و قهرمان انجام شود، باید در شأن نام آنها باشد؛ من اعتقاد دارم که توجه به فرهنگ شهادت و ایثارگری باید از حماسه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) الگوبرداری کند.

وی ضمن انتقاد از عدم‌توجه کافی و شایسته به حوزه ایثار و شهادت در ساخت فیلم‌های سینمایی و تولید سریال‌های تلویزیونی، اظهار کرد: متاسفانه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در مبحث توجه به فرهنگ ایثار و شهادت در سینما این است که کسانی که می‌خواهند کار مذهبی انجام دهند یا درباره شخصیت‌های مذهبی فیلم سازند، بیشترین مبالغ را در ازای ساخت چنین آثاری مطالبه و دریافت می‌کنند! به‌طور مثال، اگر هزینه ساخت فیلمی n تومان است، برخی از هنرمندان n تومان به توان دو دریافت می‌کنند!

کارگردان فیلم «یاس‌های وحشی» ادامه داد: ضروری است که در برپایی رویدادها و مسابقاتی که با محوریت شهدا برگزار می‌شود، شرایط به گونهای سامان پیدا کند که از ظرفیت حدأکثری عموم افرادی که داوطلب مشارکت و فعالیت در این حوزه هستند، در راستای انجام اقدامات مناسب فرهنگی استفاده شود؛ هر اقدامی که در این راستا انجام شود، اقدامی برای آسایش قلب و روح است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که حاصل هرآنچه که به شکلی افراطی با مادیات سروکار داشته باشد، محصولی مادی خواهد بود؛ اگر با آرمان‌ها و اعتقادات سروکار داشته باشیم، طبعاً محصولی شایسته، خوب و دائمی ارائه خواهیم کرد.

محسنی‌نسب با اشاره به تأثیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری هنرمندان در تجدید دوباره فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیان کرد: بدیهی است که احیای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به معنای احیای فرهنگ مجاهدت و فداکاری در جامعه است؛ اساساً تفاوت مهمی که میان انسان و حیوان وجود دارد هم در همین است: وقتی حیوان در شرایط سختی قرار می‌گیرد، خود را انتخاب می‌کند؛ مثلاً هنگامی که شیری درنده به گله‌ای از آهوها حمله می‌کند، همه آهوها پا به فرار می‌گذارند و در نهایت ضعیف‌ترین آهو گرفتار شیر می‌شود؛ این فرهنگ، فرهنگی حیوانی است اما در فرهنگ انسانی شرایط این‌گونه نیست؛ در فرهنگ انسانی اگر حادثه‌ یا مخاطره‌ای رخ دهد، مردان که از لحاظ جسمی قوی‌ترند، سینه سپر می‌کنند و در خط مقدم مبارزه قرار می‌گیرند تا از زن‌ها و کودکان دفاع کنند؛ توجه به این تفاوت فرهنگی میان انسان و حیوان بسیار مهم است.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» یادآور شد: طبیعی است که این تفاوت ارزشمند در عناصر سازنده مجاهدت و شهادت وجود داشته و لزوم پاسداشت آن محسوس است. حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان یگانه طلایه‌دار فرهنگ ایثار، فتوت و از خود گذشتگی به شهادت رسیدند و اکنون این وظیفه بر دوش آحاد جامعه قرار دارد که در مسیر رشد انسانیت و آزادگی تلاش کند تا زمینه لازم برای بالندگی انسان و جامعه بیش از پیش میسر شود.

محسن محسنی‌نسب با اشاره به لزوم تفکیک دو مفهوم حقیقت و واقعیت از یکدیگر، خاطرنشان کرد: بحث مهمی تحت عنوان تفاوت حقیقت و واقعیت وجود دارد؛ حقیقت مسئله‌ای به‌حق است که باید اجرا شود اما واقعیت آن چیزی است که اتفاق افتاده است. گاهی اوقات ممکن است واقعیت منطبق بر حقیقت باشد اما در اغلب مواقع این‌طور نیست؛ بدین معنا که حق به حق‌دار نرسیده است و واقعیت با حقیقت منطبق نیست. در مقطع کنونی، واقعیت این است که جوانان کشور ما با درک حقیقت ایثار و شهادت فاصله دارند و این قصور متوجه من و امثال من است که به جای این‌که حقیقت فرهنگی کشور را در آثار هنری به تصویر بکشیم، صرفاً به دنبال ذکر واقعیات بوده‌ایم.

این کارگردان با اشاره به لزوم ساخت و تولید آثار سینمایی و تلویزیونی بر اساس فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: از خودگذشتگی، ایثار و داستان‌هایی که براساس جوانمردی‌های رزمندگان ما ساخته و پرداخته می‌شوند، نمایان‌گر ارزش‌های مهم جامعه‌اند و ضروری است که از این ارزش‌ها تجلیل شود تا کسانی که تاکنون انطباق حقیقت و واقعیت را درک نکرده‌اند، به این ادراک برسند که در دوره‌ای حقیقت و واقعیت با هم منطبق بوده است؛ متأسفانه در سینمای امروز ما آثاری که ساخته می‌شوند، غالباً زشتی‌ها و پلشتی را محور قرار داده و به‌عنوان واقعیت معرفی می‌کنند.

سینما، سینمای ایران، حماسه و پایداری، شهدای دفاع مقدس، دفاع مقدس،

محسنی‌نسب در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ممکن است در فیلمی مستند واقعیت را نشان دهیم؛ اما در حقیقت ما با تمسک به قصه‌هایی که در نسبت آرمان‌های بزرگ جامعه و انسان‌های فرهیخته وجود دارد، این حقایق را نشان می‌دهیم؛ ذکر این حقایق باعث می‌شود که جامعه در مسیر بزرگی، بالندگی، رشد، پیشرفت و جوانمردی حرکت کند.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از جوانمردی و ایثار می‌کنیم، باید نماد آن را در جامعه ببینیم؛ طبیعی است جوانی که بر صندلی مترو یا اتوبوس نشسته و در کنار او پیرمردی ایستاده است، به میدان جنگ و دفاع از کشور نخواهد رفت؛ جالب است که حتی در دستورالعمل مترو نیز، چنین رفتاری غصب جای پیرمردان و ناتوانان است. اگر کار فرهنگی را به شیوه‌ای شایسته انجام دهیم و فرهنگ جوانمردی و ایثار را آنگونه که باید مورد نمایش و ترویج قرار دهیم، آثار و نمادهای آن را خواهیم دید؛ یکی از نتایج آن همین خواهد بود که جوان در مترو جای خود را به پیرمرد می‌دهد.

محسنی‌نسب گفت: قطار و ایستگاه راه‌آهن یکی از اهداف اصلی دشمن در دوران دفاع مقدس بود؛ طبیعی است که کارکنان راه‌آهن در راه ایجاد مانع برای رسیدن دشمن به اهدافش به شهادت رسیدند؛ این موضوعی است که نشان می‌دهد کارکنان راه‌آهن در خط مقدم مبارزه بودند و در راه احقاق فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد: تجلیل از شهدای مجموعه راه‌آهن می‌تواند باعث الگو گرفتن جامعه ‌شود؛ چراکه این نهاد به شهدای وطن و کشور احترام گذاشته‌است و برگزاری رویدادی این‌چنینی گامی مثبت و تأثیرگذار در فضای جامعه است. فطرت بشر پاک است و از هر حرکت بزرگ و پاکی تجلیل می‌کند. راه‌آهن در طول سال‌های اخیر نقش به‌سزایی در جامعه داشته‌است و تأثیری که می‌تواند بر فرهنگ جامعه بگذارد، تأثیری نمادین، وسیع و مثبت است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس؛ به‌ویژه شهدای عزیز راه‌آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند. در این راستا، هنرمندان تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت خواهند داشت تا آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به این رویداد هنری می‌توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir مراجعه کنند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.