دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی/۴

توکلی: کسانی که مانع از راه اصلاح طلبانه شمقدری برای بازیابی هویت خانه سینما شدند امروز باید پاسخگوی سینماگران ستمدیده باشند

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: کسانی که مانع از راه اصلاح طلبانه جواد شمقدری برای بازیابی هویت خانه سینما شدند باید پاسخگوی سینماگران ستمدیده ای باشند که امروزه به دلیل فقدان نگاه صنفی از سوی مدیریت خانه سینما زندگی شان با اختلال جدی روبرو شده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «ابلیس» و «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه آنچه که ما از وضعیت اصناف در کشورمان شاهد هستیم این نتیجه را به ما می دهد که برای تشکیل اصناف حداقل ۴۰ سال از سایر کشورهای دنیا عقب هستیم! متأسفانه سال ها است اصناف نتوانسته اند به درستی از حقوق خود و اعضای شان دفاع کنند؛ هرچند هرزگاهی تلاش هایی برای بازیابی هویت اصناف به وجود آمده اما متأسفانه هیچ یک از این تلاش ها به سرانجام و نتیجه نرسیده است.

این سینماگر با تأکید بر اینکه خانه سینما، خانه هنرمندان و سایر نهادهای این چنینی نگاهی ضدصنفی دارند اظهار داشت: کسانی که در تأسیس این نهادها نقش بازی کردند و آن ها را برپا نمودند در واقع حق و حقوق تشکل های صنفی را از بین بردند چرا که پشت کارهای شان جنبه های ایدئولوژیک و سیاسی وجود داشت که مانع از دستیابی به اهداف صنفی می شد.

توکلی سپس با بیان اینکه جواد شمقدری در زمان مدیریتش در سازمان سینمایی تمام تلاش خود را به کار برد تا راه حل قانونی و منطقی برای بهبود اوضاع خانه سینما ارائه کند یادآور شد: تمام تلاش ها در آن روزگار بر این امر استوار بود که خانه سینما هیچ فعالیتی خارج از چارچوب قوانین کلی نظام و کشور و نظام صنفی نداشته باشد. همانطور که پیش از این اشاره کردم نگاه شمقدری نگاهی اصلاح طلبانه و به نفع اهالی سینما بود اما گروهی که منافع شخصی خود را در خطر می دیدند مانع از انجام اصلاحات شمقدری شدند.

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: در آن روزگار نیروهایی به دلیل منافع مالی شان و ارتباط با بخش هایی که پول از طریق آن ها تزریق می شد آب را گل آلود کردند تا خانه سینما شکل قانونی به خود نگیرد!

بازیگر فیلم های سینمایی «درساژ» و «زیر سقف دودی» ادامه داد: آن آدم ها باید امروز پاسخگوی صنوفی که در محرومیت کامل به سر می برند باشند؛ صنوف امروزه از مشکلات زیادی در رنج هستند و باید هرچه سریع تر به وضعیت شان رسیدگی شود. ما اگر تصمیم داشته باشیم به سمت اجرای عدالت برویم قطعاً راه برایمان بسته نیست! حقوق اصناف باید شفاف سازی شود و کسی حق نداشته باشد تا مانعی در راه اجرای آن ایجاد کند.

این بازیگر پیشکسوت تأکید کرد: بی شک راه بهبود برای وضعیت جامعه اصناف سینمای ایران بسته نیست و اینک زمان آن رسیده تا صنوف با اتحاد، یکپارچگی و هماهنگی دست در دست یکدیگر داده و تمام تلاش خود را به کار ببرند تا هویت صنفی خود را بازپس گیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.