یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

بی تدبیری دولت یا ضعف وزارت خارجه از درک دیپلماسی عمومی؛

چرا لطمه قطع شبکه‌های خارجی تلویزیون سنگین است؟

رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما

سینماپرس: کارشناس مسائل سیاسی اعتقاد دارد که قطع برنامه‌های شبکه الکوثر تلویزیون ایران از ماهواره یوتل‌ست و کانال اردوی شبکه سحر از پاک‌ست، ضریب نفوذ رسانه‌ای جبهه مقاومت را در عرصه جنگ نرم کاهش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، مراد عنادی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شبکه الکوثر تلویزیون شبکه‌ای فراگیر به لحاظ گستردگی موضوعی است، تصریح کرد: شبکه الکوثر موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد و پیام مقاومت و سیاست‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی مبنی بر توزیع عادلانه قدرت و ثروت در جامعه بین‌الملل را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. قطع برنامه‌های این شبکه و کانال اردوی شبکه بین‌المللی سحر باعث کاهش ضریب نفوذ رسانه‌ای جبهه مقاومت در عرصه جنگ نرم می‌شود.

وی تصریح کرد: جنگ نرم یک مقوله جدی در عرصه ارتباطات و رسانه است. امروزه رسانه‌های برون مرزی ایران توجه افکار عمومی جهان را به واقعیت‌هایی که در عرصه بین‌الملل می‌گذرد معطوف می‌دارند و یک تنه در برابر جبهه رسانه‌ای آمریکا، اروپا و رژیم سعودی که بسیاری از جنایات بشری را پنهان می‌کنند و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و به خصوص در مورد ایران سیاه‌نمایی می‌کنند، ایستاده‌اند.

عنادی با تأکید بر اینکه هر یک از شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه را در جبهه رسانه‌ای مقاومت دارند، خاطرنشان کرد: فقدان هر یک از این شبکه‌ها، نوعی کاستی را در عرصه جنگ نرم و قدرت رسانه‌ای به دنبال خواهد داشت. توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های برون‌مرزی و از جمله الکوثر، بر ضریب نفوذ رسانه‌ای مقاومت تأثیر مستقیم دارد.

این کارشناس رسانه، تمایز نوع مواجهه با شبکه‌های برون مرزی در قیاس با رسانه‌های داخلی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی و منطقه‌ای همین قدرت رسانه‌ای در عرصه بین‌الملل است. به عبارت بهتر، قدرت نرم مکمل قدرت سخت است. از این زاویه، گسترش کمی و کیفی شبکه‌های برون مرزی باید به عنوان یک اولویت لحاظ شده و بودجه لازم برای فعالیت این شبکه‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به بدهی‌های ارزی سازمان صدا و سیما بیان کرد: شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی در قیاس با سایر رقبای منطقه‌ای و جهانی، از کمترین بودجه ممکن ارزی برخوردارند و با وجود این بودجه اندک و مشکلات فراوان به مدد نیروهای معتقد، فعال و سختکوش خود چنین جانانه در عرصه بین‌المللی رسانه‌ای فعالند.

عنادی ادامه داد: نظام باید با یک نگاه واقع بینانه، به بودجه این شبکه‌ها توجهی خاص داشته و این موضوع را به عنوان یک اولویت درنظر بگیرد.این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: شبکه‌های برون مرزی در بحث امنیت می‌توانند به عنوان یک قدرت نرم نقش کلیدی ایفا کنند. البته این شبکه‌ها تا به امروز هم چنین نقش‌آفرینی را داشته‌اند و به همین دلیل، نه تنها نباید اجازه دهیم تضعیف شوند که باید درصدد تقویت‌شان هم برآییم.

وی یادآور شد: جبهه رسانه‌ای دشمن روز به روز تقویت می‌شود و تنها ابزارهایی که می‌توانند در برابر آن مقاومت کنند همین رسانه‌های برون مرزی ایران و خط مقاومت‌اند. خروجی توجه به شبکه‌های برون‌مرزی، افزایش ضریب امنیت در حوزه رسانه‌ای است که می‌تواند مکمل امنیت‌ملی باشد.

عنادی با تأکید بر این مهم که نگاه به شبکه‌های برون‌مرزی باید فراجناحی باشد، عنوان کرد: شبکه‌های برون مرزی نباید درگیر گروکشی های داخلی و سیاسی شوند. این شبکه‌ها باید در اولویت قرار گیرند و نگاه و توجه به آنها در چهارچوب منافع ملی باشد. باید رسانه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی را از سیاسی‌بازی‌ها و گروکشی‌های جناحی مصون داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.