شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

قطب‌الدین صادقی:

دولت متوجه بحران نیست/ کسر مالیات از اجراهای تئاتر شتابزده است

قطب الدین صادقی

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه با ادامه این بحران تفاهم بین هنرمندان و دولت از بین می‌رود، کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده را عملی ضدمردمی و شتابزده دانست.

به گزارش سینماپرس، قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره وضعیت تئاتر کشور درباره کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری به مهر گفت: در این شرایط بحرانی خانمان‌برانداز، کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری به اصطلاح قوز بالاقوز است. دولت دائماً دارد برای ما وظیفه‌های ریز و درست می‌تراشد اما در مقابل هیچ حقوقی برایمان قائل نیست. هر انسانی در یک جامعه و در یک نظام دارای یکی سری حقوق و وظایف است. با ما مانند اروپایی‌ها رفتار می‌کنند اما مانند آن‌ها زندگی‌مان تامین نمی‌شود. متاسفانه هنرمندان را به امان خدا ول کرده‌اند اما به طرق مختلف از آن‌ها مالیات می‌گیرند. ما به اندازه کافی دشواری و گرفتاری داریم و متاسفانه بسیاری از بچه‌های تئاتر حتی نمی‌توانند هزینه اجاره خانه‌شان را بپردازند.

وی ادامه داد: متاسفانه این دولت ذره‌ای گذشت، تفاهم و همدلی نسبت به مردم ندارد. هنرمندان تریبون در اختیار دارند و می‌توانند گلایه‌هایشان را از طریق رسانه‌ها مطرح کنند و در صورت تداوم این شرایط واکنش‌های منفی نشان خواهند داد. ادامه این معضلات در این شرایط باعث از بین رفتن تفاهم بین هنرمندان و دولت خواهد شد. گرفتن مالیات بر ارزش افزوده کاری بسیار نابجا و شتاب‌زده و ضد مردمی است. متاسفانه تصمیم‌گیرندگان و مدیران ما شرایط جامعه و مردم را درک نمی‌کنند چون خودشان در رفاه و امنیت هستند متوجه بحرانی که در جریان است، نیستند.

وی درباره اجرای تئاتر به صورت آنلاین نیز عنوان کرد: نباید در این زمینه شتابزده عمل کرد. در این شرایط نیز گروه‌هایی دست به تولید تئاتر آنلاین زده‌اند که اغلبشان خیلی حرفه‌ای نیستند از همین رو اعتقادم بر این است که اگر قرار باشد تئاتر آنلاین داشته باشیم باید توسط گروه‌های بسیار حرفه‌ای انجام گیرد تا قدرت تاثیر و جذابیت چنین اجراهایی پایین نیاید.

صادقی یادآور شد: نکته دیگر این است که باید امکانات فنی بسیار پیشرفته‌ای در اختیارشان قرار گیرد تا بتواند ضرر و زیان این ارتباط را جبران کند چون من اعتقاد راسخ دارم که هنر تئاتر یک هنر بی واسطه است و وابسته به ارتباط تنگاتنگ و نفس به نفس تماشاگران است به عنوان نمونه من برخی از نمایش‌های خودم را که به صورت ضبط شده دیدم باورم نمی‌شد که این کارها را من به صحنه برده‌ام. حتی شاهد چند اجرای پیتر بروک از نزدیک بوده‌ام و زمانی که اجرای ضبط شده‌شان را دیدم واقعاً متعجب شدم چون این فیلم تئاترها یک دهم جذابیت اجرای زنده آثار او را نداشت. این اتفاق امری طبیعی است چون تئاتر یک مدیوم و وسیله بیان فرهنگی مجزاست و زمانی که در یک مدیوم دیگر برای عرضه قرار می‌گیرد باید دچار تغییر و تحولات اساسی شود.

کارگردان «مکبث» تصریح کرد: ذات تئاتر در ارتباط بی‌واسطه آن است و هر نوع واسطه تکنولوژیکی باید از طریق کانال‌های ارتباطی اقتصادی و اجتماعی نیرومندی بگذرد تا به درستی به مردم عرضه شود. این تلاش‌های چند هنرمند جوان و جویای نام نمی‌تواند راه حل درستی باشد بلکه با وجودی که من به شور و شوقشان احترام می‌گذارم معتقدم که بدتر به تئاتر ضربه می‌زند و تاثیر خوبی روی مردم نمی‌گذارد. به این شیوه جایگاه و پایگاه تئاتر نزد توده مردم فروکش می‌کند.

این مدرس تئاتر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: اعتقاد دارم، می‌شود به جای اجرای آنلاین تئاتر کارهای دیگری مثل آموزش تئاتر انجام داد به‌عنوان نمونه آموزش تاریخ تئاتر و یا سبک‌های مختلف اجرا یا تحلیل نمایشنامه و بررسی ابعاد جامعه شناسی و روانشناختی نمایش اما تاکید می‌کنم که این اتفاق نیز باید توسط استادان بزرگ تئاتر بیفتد چون جذابیت کلام و روش تدریس و بیان آنها در ارائه درست مطالب مورد نظر خیلی اهمیت دارد. نکته دیگر این است که کار عملی را نمی‌شود به‌صورت آنلاین و مجازی آموزش داد چون اساس آموزش عملی براساس آموزش متقابل استاد و دانشجو استوار است و نمی‌توان با واسطه آموزش داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.