چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴

اقدام قابل تامل شبکه چهار سیما؛

کارگردان «درخت گردو» کارشناس سینمای شهید آوینی می شود!

محمدحسین مهدویان در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: شبکه چهار سیما به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی ویژه برنامه سه قسمتی «میراث مرتضی» را روی آنتن می برد که از مهدویان تا همسر شهید آوینی در آن حضور دارند.

به گزارش سینماپرس، تولید مستندهای روایت فتح در سالهای دفاع مقدس، یکی از شاخص ترین تجربه های تلویزیونی آن سالها بود که ابتدا در گروه جنگ و سپس در گروه روایت فتح پیگیری شد. لحن، زبان و جهان خلق شده در این مستندها، تجربه منحصربه فردی از تولید مستند جنگی به حساب می آمد که نقش سید مرتضی آوینی در به دست آمدن این لحن و زبان، نقشی انکار ناپذیر بود. پس از گذشت نزدیک به سه دهه از شهادت سید مرتضی آوینی، مستندهای روایت فتح همچنان در حافظه ایرانیان ماندگار است و حتی در مواردی راه خود را به خارج از مرزهای ایران نیز باز کرده و دستمایه پژوهش های سینمایی و فرهنگی شده است. علاوه بر آن، نسل جدیدی از مستندسازان و سینماگران همچنان با استفاده از ویژگی های مختلف سبکی و محتوایی مستندهای روایت فتح دست به تجربه های مختلفی در این سالها زده اند.

برنامه «میراث مرتضی»، تلاشی است برای بازخوانی آثار و اندیشه های آوینی و بررسی تجربه هایی که توسط دوستان، همکاران و شاگردان او در سالهای پس از شهادتش انجام شده است.

حسین محمودیان اجرای «میراث مرتضی» را برعهده دارد که در هر قسمت میزبان ۲ کارشناس می شود. «سینمای شهید آوینی»، «تجربه زیسته با شهید آوینی» و «انفجار اطلاعات» عناوین قسمت های این ویژه برنامه است.

در قسمت اول مجری برنامه میزبان محمدحسین مهدویان کارگردان سینما و هادی بهروز فیلمبردار سینما می شود و با آنها در خصوص سینمای شهید آوینی گفتگو می کند.

حجت الاسلام عباس محسنی پژوهشگر فرهنگی و محمدرضا ابوالحسنی نویسنده و پژوهشگر فرهنگی مهمانان دومین شب از برنامه «میراث مرتضی» خواهند بود.

سومین قسمت از این ویژه برنامه با حضور مریم امینی همسر شهید آوینی و مهدی همایونفر همکار شهید آوینی با موضوع «انفجار اطلاعات» پخش می شود.

«میراث مرتضی» به تهیه کنندگی مصطفی پورمحمدی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که در سه قسمت چهارشنبه ۲۰ فروردین ساعت ۲۲ و پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳ از شبکه چهار پخش می شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.