دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۳

لاجوردی: فیلم های سیاه نما و دشمن شادکن نباید جایی در جشنواره فجر انقلاب داشته باشند/ حضور داوران دوتابعیتی به شدت نگران کننده است

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر همانطور که از عنوانش هویدا است جشنواره ای برآمده از دل انقلاب اسلامی است و از این رو فیلم های سیاه نما و دشمن شادکن نباید جایی در جشنواره فجر انقلاب داشته باشند و داوران باید دقت بسیار کاری کنند تا این نوع آثار در جشنواره انقلاب مورد توجه قرار نگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر متولد شده تا نگاهی متفاوت از سینمای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشد. جشنواره فیلم فجر انقلاب به وجود آمده تا نگاهی متفاوت از سینمای سایر کشورهای دنیا داشته باشد اما متأسفانه سینما علیرغم آنچه انتظار می رفت نتوانست نگاهی متفاوت، ارزشی و انقلابی داشته باشد و وقتی سینما نگاهی متفاوت ندارد به تبع جشنواره فیلم فجر هم عاری از فیلم های ارزشمند است.

وی سپس با بیان اینکه طی سال های اخیر ما شاهد فیلم هایی سیاه نما بودیم که هیچ دردی از مردم درمان نمی کردند اظهار داشت: نکته ای که برای بسیاری از اهالی سینما و منتقدان جای سوأل دارد این است که چطور این فیلم ها اجازه تولید و حضور در جشنواره فجر انقلاب را پیدا می کنند؟ چه افرادی مشغول جا به جایی اولویت ها در سینمای ایران هستند؟ چرا وضعیت سینمای کشور به این روز افتاده است؟

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: ما باید در سینما تمامی حواس مان به نفوذی هایی که ظاهر زیبایی دارند اما باطن شان سرشار از زشتی و پلیدی است باشد و اجازه ندهیم آن ها خط مشی سینمای کشور و جشنواره فجر انقلاب را تبیین و ترسیم کنند.

لاجوردی متذکر شد: ما نباید همانطور که غربی ها به اپوزوسیون رادیکال ضد جمهوری اسلامی ایران میدان می دهد و با پروپاگاندای تبلیغاتی بسیار فیلم های به شدت ضعیف آن ها را در جشنواره های جهانی به نمایش درمی آورد، عمل کنیم. ما باید در جمهوری اسلامی ایران به فیلم های انقلابی و ارزشی بها بدهیم اما نمی دانم چرا برخی افراد اصرار دارند که ما جا پای غربی ها بگذاریم و در راستای منافع آن ها عمل کنیم؟

این فیلمساز تأکید کرد: سینمای ایران نیاز به جریان سازی دارد. ما باید در سینمای کشورمان به صورت مهندسی معکوس عمل کنیم و تمام تلاش مان را به کار ببریم تا فیلم های انقلابی را که بر ضد منافع استکبار جهانی است تشویق کرده و به آن ها جایزه بدهیم.

وی سپس با بیان اینکه متأسفانه هیچ همتی در سینمای کشور برای توجه به سینمای انقلاب وجود ندارد گفت: ما این همه سالن های سینمایی متعدد در سراسر کشور داریم اما هیچ گاه مدیران دغدغه شان این نبوده که فقط ۱۰ سالن سینمایی را در طول سال صرفا برای اکران فیلم های ارزشی اختصاص دهند؛ این در حالی است که بسیاری از فیلم ها برای خود سالن های مجزا دارند از جمله فیلم های شبه روشنفکری هنر و تجربه!

لاجوردی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: اینکه در سینمای امروز کشور فروش فیلم ها مهمترین اولویت مدیران سینمایی شده به شدت اتفاقی متأثرکننده است. ما نباید به فکر سود و فروش و درآمدزایی از طریق سینما باشیم. در سینما جریان سازی مهم است. متأسفانه گویا برخی مسئولان که نگران پست ها و میزها و سمت ها و مقام های شان هستند و یا از این ترس دارند که دوستان داخلی و خارجی شان به آن ها خرده بگیرند و یا فالوئرهای خود را در فضای مجازی از دست بدهند، اولویت های سینمای کشور را عوض کرده اند!

وی در همین رابطه تصریح کرد: تا زمانی که مسئولان فرهنگی و مدیران سینمایی به خود نیایند اوضاع سینما از این وضعیت کنونی بحرانی تر خواهد شد. همین رفتار مدیران سینمایی است که باعث می شود تا افرادی که سال ها نان جشنواره فجر انقلاب را خورده اند و از قبل جوایز جشنواره و پول های کلان تلویزیون زندگی شان متحول شده است حالا یکباره موج سواری کنند و ژست اپوزوسیون بگیرند و دم از تحریم جشنواره فجر بزنند. یکی نیست به این افراد بگوید شما آنقدر از بیت المال خورده اید که در حال ترکیدن هستید!

لاجوردی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه حضور داوران دوتابعیتی به شدت نگران کننده است ابراز داشت: حضور این افراد ۱۰۰ درصد به سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر لطمه می زند. کسی که دوتابعیتی است بی تردید منافع کشور دومش را نیز در نظر دارد و بیشتر به فکر این است کاری کند تا تابعیتش دچار خدشه نشود.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در کشور قحط الرجال نیامده که ما هنرمندان متعهد و توانمندمان را کنار بگذاریم و از افرادی برای حضور در هیأت داوری مهمترین رویداد سینمایی کشور دعوت کنیم که حضورشان ریسک و خطر بسیاری برای جشنواره فجر انقلاب دارد. این بسیار دردآور است که ما افراد ارزشی را از سینمای ایران و جشنواره کنار گذاشته ایم و ضمن آنکه راه را برای سینمای سخیف فیلمفارسی گشوده ایم با ندانم کاری آب به آسیاب دشمن می ریزیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.