چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۴

بیدل: جشنواره فیلم فجر، رویدادی برآمده از دل انقلاب اسلامی است و توجه به منافع ملی و آرمان های انقلابی باید در داوری آن مدنظر قرار گیرد

داود بیدل در سریال بیم و امید

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، رویدادی برآمده از دل انقلاب اسلامی است و توجه به منافع ملی و آرمان های ارزشی، انقلابی و دینی باید در داوری آن مدنظر قرار گیرد؛ امید است داوران جشنواره به این مسائل بسیار مهم دقت نظر داشته باشند و مسئولان جشنواره نیز به درستی آن ها را توجیه کرده باشند که می بایست با چه ملاک و معیارهایی فیلم های حاضر در جشنواره انقلاب را مورد ارزیابی قرار دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نکات مهمی که دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب و اهالی سینما و رسانه باید به آن توجه ویژه داشته باشند این است که در تمامی جشنواره های سینمایی غربی و جهانی هم، منافع ملی کشورهای برگزارکننده در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: درست است که در بسیاری از این رویدادها داورانی از سایر کشورها، داوری آثار جشنواره را بر عهده می گیرند اما این داوران قبلاً توسط دست اندرکاران جشنواره ها توجیه شده اند تا بر اساس معیارها و ملاک های مورد نظر جشنواره داوری آثار را انجام بدهند و به ارزش هایی که مدنظر جشنواره ها و کشورهای شان است متعهد باشند.

بیدل سپس با بیان اینکه هر رویداد سینمایی در هر نقطه از جهان اصول مختص به خود را دارا است اظهار داشت: طبیعی است افرادی که حضور در هیأت های داوری، انتخاب و... جشنواره فیلم فجر را می پذیرند باید منافع جمهوری اسلامی ایران و ارزش های انقلاب اسلامی را مدنظرشان قرار دهند.

این سینماگر سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما حضور برخی داوران دوتابعیتی تا چه میزان می تواند اهداف جشنواره فجر انقلاب را زیر سوأل ببرد و باعث مخدوش شدن منافع جمهوری اسلامی ایران در داوری ها شود اظهار داشت: اگر هر فستیوال بنابر اصول تعریف شده ی خودش اداره شده و اجرا شود حضور داوران مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ببینید مثلاً جشنواره ی فجر مانند خیلی از جشنواره های دیگر دنیا طبق یک اصول و معیار مشخص تعریف شده شکل گرفته است و آن اصول بر گرفته از تفکر انقلاب اسلامی ما می باشد. تفکری که به جایگاه و مقام انسان و انسانیت هم توجه ویژه دارد.صرفا منظور فقط فیلمهایی که با موضوع انقلاب و دفاع مقدس مد نظر من نیست. اگر فیلم بتواند نشاط سالم و روحیه امیدبخش در جامعه  ایجاد کند هم مطابق اصول انقلاب ماست. اگر بتواند ضمن سرگرمی خود باوری هم ایجاد کند مطمئنا مطابق با اصول انقلابی ماست.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر در حالی سی و هشتمین سال برگزاری خود را سپری می کند که به شدت نیازمند یک بازتعریف است چرا که متأسفانه طی سال های اخیر به واسطه برخی سیاست گذاری های اشتباه و رفتارهای غلط اصول اساسی جشنواره زیر سوأل رفته و این رویداد سینمایی مسیر و هدف خود را گم کرده است.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: اگر جشنواره فجر با حضور کارشناسان و سینماگران انقلابی و متعهد بازتعریف شود و از ابتدا اصول آن به صورت شفاف برای سینماگران و آحاد افراد جامعه تبیین شود ما دیگر با مشکلاتی نظیر حضور داوران دوتابعیتی و یا توجه به فیلم هایی خارج از حیطه ارزش های ملی و انقلابی در این رویداد مواجه نخواهیم شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.