یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۲

سلیمی: حضور داوران دوتابعیتی، جشنواره فجر را دچار پارادوکس کرده است/ توجه به منافع ملی و ارزش های انقلابی مهمترین کار هیأت داوران است

سهیل سلیمی کارگردان فیلم فرشتگان قصاب در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: سهیل سلیمی کارگردان سینما همزمان با آغاز داوری فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: حضور داوران دوتابعیتی، جشنواره فجر انقلاب را دچار پارادوکس کرده است؛ سوأل اصلی بنده از دبیر و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر این است که چطور یک فرد می تواند تابعیت کشور دیگری را داشته باشد اما از وی انتظار داشته باشیم منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در انتخاب هایش لحاظ کند؟ چنین اتفاقی اصلاً قابل فهم و درک نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طبیعتاً نه تنها در حوزه داوری جشنواره فیلم فجر که در سایر عرصه های فرهنگی و هنری و یا به طور کلان تر در سایر حوزه های مدیریتی کشور نباید از افراد دوتابعیتی بهره گیری شود و این افراد نباید در هیچ حوزه تصمیم گیری و مدیریتی حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حضور دوتابیعتی ها در جشنواره فجر انقلاب به شدت لطمه زننده است چرا که توجه به منافع ملی و ارزش های انقلابی مهمترین کار هیأت داوران است و تبعاً کسانی که دوتابعیتی هستند نمی توانند تنها به یکی از تابعیت های شان وفادار باشند و این مسأله باعث آسیب به جشنواره فجر انقلاب می شود.

سلیمی سپس با بیان اینکه منافع ملی و سینما ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند خاطرنشان کرد: حتی اگر در داوری های جشنواره با درصد اندکی از خطا ما شاهد آن باشیم که منافع ملی کشورمان لحاظ نشده کاری به شدت خطا است و مسئولان جشنواره باید در این مورد موأخذه شوند. سینما به عنوان یک پدیده استراتژیک نباید از منافع ملی و ارزش های اسلامی و انقلابی جدا باشد.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: فیلم هایی که به منافع ملی کشور و ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی ضربه می زنند اصلاً به چه حقی تولید می شوند؟ بنده معتقدم سازندگان این آثار باید نزد ملت شریف ایران اسلامی پاسخگوی اعمال خود باشند و مدیران سینمایی که برای این قبیل آثار مجوز تولید و نمایش صادر می کنند نیز باید پاسخ بدهند که بر اساس چه ملاک و معیاری این کار ناشایست را انجام داده اند!

وی ادامه داد: البته نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که منظور و هدف بنده این نیست که از فیلم های شعارزده حمایت شود اتفاقاً بنده معتقدم ما باید از فضای شعاری در سینما و جشنواره فیلم فجر خارج شویم. سینما محصولی فرهنگی است که باید هنرمندانه مورد واکاوی قرار بگیرد و هر نوع سیاست زدگی در آن اصلاً صحیح نیست اما بی تردیدجشنواره فجر انقلاب نباید جولانگاهی برای حضور آثاری باشد که نه تنها هیچ سنخیتی و قرابتی با اهداف انقلاب ندارند بلکه بر ضد آن عمل می کنند.

سلیمی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما باید از دریچه هنر آثار را ارزیابی کنیم. محصولات سالم سینمایی را از محصولات مخرب و آسیب زننده تفکیک کنیم و تمام تلاش مان را به کار ببریم تا آثاری که حرف های ارزشمند و استراتژیک می زنند و در عین حال ضعف هنری ندارند به عنوان آثار برگزیده جشنواره فجر انقلاب اسلامی معرفی شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.