سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

مهمترین رویداد سینمایی کشور از نگاه اهالی سینما/۴

الوند: بنده بارها در هیأت انتخاب شاهد سفارش ها و زدوبند بوده ام!/ ما باید قدر جشنواره فجر را بدانیم و اجازه ندهیم با ندانم کاری به حاشیه کشانده شود

سیروس الوند در اکران خصوصی فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو»

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر با انتقاد نسبت به افول این رویداد سینمایی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات جشنواره فیلم فجر دخالت های بیرونی است؛ دولت و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نباید در امور برگزاری جشنواره دخالت کند، این دخالت ها باعث می شود فیلم هایی که قابلیت حضور در جشنواره را ندارند وارد این رویداد شده و اعتبار جشنواره را زیر سوأل ببرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دست های آلوده» و «یک بار برای همیشه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها است نه تنها سینماگران که اهالی مطبوعات و رسانه ها هم نسبت به مسائل مختلف جشنواره انتقادات جدی دارند. از مسأله حضور فیلم های ضعیف در این رویداد گرفته تا بحث مهم انتخاب مکانی مناسب جهت استقرار رسانه ها در ایام برگزاری جشنواره و ادغام بخش های ملی و جهانی طی این سال ها همواره مورد مناقشه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات جشنواره این است که فیلم هایی که شایستگی حضور در این رویداد را ندارند وارد آن می شوند و فیلم هایی که شایستگی دارند کنار می روند. بنده که سابقه چند باره حضور در هیأت انتخاب جشنواره را دارم بارها در هیأت انتخاب شاهد سفارش ها و زدوبند بوده ام! سفارش هایی که باعث می شوند جشنواره از سلامت بیفتد!

الوند خاطرنشان کرد: معلوم است وقتی فیلمی با باندبازی و سفارش وارد جشنواره می شود با باندبازی و سفارش کاندید هم می شود و با همان سفارش ها سیمرغ هم می گیرد! مشکل ما از دبیران و اعضای هیأت انتخابی است که زیر بار این قبیل اتفاقات می روند.

این سینماگر با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر معتبرترین رویداد سینمایی کشور است و نباید اعتبار آن بیش از این دچار خدشه شود اظهار داشت: یکی از مهمترین مباحث در خصوص مشکلات در جشنواره فیلم فجر فقدان حضور سیاست گذاران و مدیران ثابت در این رویداد است. جشنواره مرتباً با تغییرات در اجرا و محتوا روبرو می شود، این اتفاقی است که ما در هیچ کجای جهان شاهد آن نیستیم و باید برای این مسأله تدبیری جدی اندیشه شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «مزاحم» و «برگ برنده» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: یک زمانی برخی افراد می خواستند با برگزاری جشن خانه سینما، جشنواره فیلم فجر را تحت الشعاع خود قرار دهند اما به دلیل رفیق بازی ها و زد و بندها و باندبازی های فراوان در خانه سینما و تغییر شکل داوری ها به آکادمی موفق به انجام این کار نشدند و خوشبختانه جشنواره فجر همچنان معتبرتر از سایر جشن و جشنواره های سینمایی است.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش افزود: از همین رو است که ما باید قدر جشنواره فجر را بدانیم و اجازه ندهیم برخی افراد این رویداد مهم سینمایی را با ندانم کاری به حاشیه بکشانند و اعتبار جشنواره فجر را دچار خدشه کنند.

مصاحبه: سیدرضا منتظری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.