سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

انتظارات از انتخاب‌های فجر سی و هشتم؛

لزوم توجه هیات انتخاب به خط مشی کلان انقلاب و نظام اسلامی و دوری از نگاه سیاسی و جناحی/ جشنواره فجر جولانگاه فیلم های سیاه، تلخ و ضداخلاقی نباشد!

فهیم-قنبری-محسنی نسب-توکلی-علی اکبری-الماسی-بیدل-هدایت-سلیمی-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور همزمان با آغاز فعالیت هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ضمن تأکید بر عملکرد آزادانه به دور از لابی ها و سفارش های جریان های نفوذی و مدیران سینمایی خواستار آن شدند که اعضای هیأت انتخاب بر اساس خط مشی کلان شعائر انقلاب و نظام اسلامی، مبادرت به گزینش آثار کند.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است. متاسفانه طی دوره های اخیر مانند سال های استقرار دولت اصلاحات و با تکیه بر تساهل و تسامح حاکم در بین برخی مدیران سینمایی و فضای فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

سینماپرس همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر برآن شد تا ضمن گفتگو با سینماگران و کارشناسان فرهنگی نظر آن ها را در رابطه با اینکه فعالیت اعضای هیأت انتخاب باید مبتنی بر چه پارامترهایی باشد گفتگو کند.

در همین راستا ۱۱ تن از سینماگران مطرح کشورمان آقایان: آرش فهیم، محمدتقی فهیم، رهبر قنبری، محسن محسنی نسب، هوشنگ توکلی، محسن علی اکبری، جهانگیر الماسی، داود بیدل، حسن هدایت و سهیل سلیمی و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی طی گفتگو با سینماپرس ضمن انتقاد شدید به ترکیب ضعیف هیأت انتخاب سی و هشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر، متذکر شدند: جشنواره فجر نباید جولانگاهی برای فیلم های سیاه، تلخ و ضداخلاقی باشد. مضامینی همچون روابط نامشروع، عشق و عاشقی های دختر پسری، ازدواج سفید، طلاق عاطفی و... نباید در این رویداد سینمایی که برآمده از انقلاب اسلامی است جایی داشته باشد. ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فهیم: وجود هیأت انتخاب باعث فرار مدیران از مسئولیت مستقیم در برابر آثار تولیدی است/ ضعیف ترین هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر مربوط به همین دوره پیش روست

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما گفت: بنده جزو افرادی هستم که با وجود هیأت انتخاب به شدت مخالفم چرا که معتقدم وجود هیأت انتخاب باعث فرار مدیران از مسئولیت مستقیم در برابر آثار تولیدی است. در جشنواره های معتبر و استاندارد و با قدمت دنیا هم ما هیچ گاه شاهد حضور هیأت انتخاب نیستیم اما در سیستم مدیریت دولتی ما این اتفاق رخ می دهد. مدیران دولتی در واقع هزینه می کنند تا مسئولیت را از گردن خود بردارند و به گردن افرادی بیندازند که عنوان «هیأت انتخاب» را با خود به یدک می کشند. این در حالی است که بودجه ها باید برای کارهای راهبردی در جشنواره هزینه شود.

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۳

قنبری: هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر هویت فردی ندارند و همه چیز به آن ها تحمیل می شود/ این ترکیب بر اساس کدام تدبیر بوده است؟

رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر هویت فردی ندارند و همه چیز به آن ها تحمیل می شود و به همین دلیل هم عملکرد و نتیجه خوبی از کار آن ها حاصل نمی شود اما از آنجا که این افراد زیبا صحبت می کنند و سعی در توجیه و موجه جلوه دادن خود هستند برخی افراد فریب این جملات زیبای شان را می خورند و در خصوص عملکرد غلط شان مطالبه گری ندارند. اینکه کوچکترین فیلمساز زن را به عنوان نماینده بانوان فیلمساز در این هیأت گذاشته اند که حتی نمی تواند جلوی دیگران عرض اندام کند چه معنایی دارد؟ حضور مدیران تلویزیونی در این هیأت انتخاب چه معنایی دارد؟ چون که معیاری نبود میزان شود اندازه ها، زور بازو بر ترازو زور کرد اندازه را! این بیت شعر بهترین تعریفی است که ما می توانیم در خصوص هیأت های داوری و انتخاب جشنواره فیلم فجر بیان کنیم!

محسنی نسب: جای خالی فیلمسازان انقلابی و ارزشی در هیأت انتخاب نگران کننده است/ علت حضور چهرهای تلویزیونی در هیات انتخاب مهمترین رویداد سینمایی کشور چیست؟

محسن محسنی نسب کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جای خالی فیلمسازان انقلابی و ارزشی در هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر نگران کننده است. گویا دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر یادشان رفته که این رویداد برآمده و نشأت گرفته از انقلاب اسلامی است و قاعدتاً باید یکایک دست اندرکاران این رویداد از میان چهره های سرشناس سینمای انقلاب اسلامی برگزیده شوند. کسانی که قرار است فیلم های حاضر در مهمترین رویداد سینمایی کشور را انتخاب کنند بایستی از حامیان و فعالان سینمای ارزشی باشند. این نکته ای است که متأسفانه سال ها است جای خالی اش در جشنواره فیلم فجر احساس می شود. ای کاش یادمان نرود که جشنواره فیلم فجر جشنواره ای انقلابی است و همه چیز در آن باید نشأت گرفته از اهداف، آرمان ها و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی باشد. از موارد اجرایی و ظاهری این جشنواره گرفته تا موارد محتوایی و باطنی آن باید نشأت گرفته از معنویات باشد و اگر چیزی غیر از این باشد این جشنواره نه جشنواره فیلم فجر است و نه انقلاب!

توکلی: رویکرد سیاسی و جناحی این دوره از جشنواره فجر تفاوتی نخواهد داشت/ طی سال های اخیر ما شاهد عملکرد معکوس هیأت انتخاب بوده ایم

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: وضعیت امسال جشنواره فجر هیچ تفاوتی با سال های اخیر نخواهد داشت چرا که همان رویکرد سیاسی و جناحی مدیریت فرهنگی بر این رویداد چنبره زده است و از این رو ما نمی توانیم انتظار این را داشته باشیم که فیلم هایی بر اساس مفاهیم، ارزش ها و آرمان های دینی، ملی و انقلابی در این رویداد حضور داشته باشند. ما طی سال های اخیر با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه نسبت به جشنواره فیلم فجر روبرو بوده ایم و از آنجا که اهداف و سیاست های مدیران فرهنگی و سازمان سینمایی تغییری نکرده قطعاً روند برگزاری جشنواره فیلم فجر هم با سال های اخیر هیچ تفاوتی نخواهد نداشت و مدیران همان اهدافی را که چند سالی است در پی آن هستند در این دوره هم دنبال خواهند کرد.

شاه حسینی: از دیدن اسامی هیأت انتخاب دچار حیرت شدم/ از این دست اندرکاران جشنواره چه انتظاری می توانیم برای برگزاری جشنواره با رویکرد انقلابی داشته باشیم؟

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: بنده شخصاً از دیدن اسامی هیأت انتخاب دچار حیرت شدم و احساس کردم که رسانه ها در انعکاس اخبار دچار اشتباه شده اند چرا که اغلب این اسامی شامل افرادی تکراری و ثابت بودند که عملکردشان در گذشته با انتقاد جدی از سوی سینماگران و رسانه ها روبرو شده بود و هیچ کس انتظار این را نداشت که دوباره چنین افرادی برای این پست مهم به کار گمارده شوند. از این وزیر ارشاد و دست اندرکاران جشنواره چه انتظاری می توانیم برای برگزاری جشنواره با رویکرد انقلابی داشته باشیم؟ این باور بنده و شما و امثال ما است که معتقدیم جشنواره فیلم فجر که زاییده انقلاب اسلامی است باید بر اساس فرهنگ انقلابی پیش برود اما متأسفانه گویا دست اندرکاران جشنواره و سیاست گذاران حاکم چنین رویکردی را قبول ندارند.

علی اکبری: هیأت انتخاب بر اساس خط مشی کلان انقلاب و نظام اسلامی، مبادرت به گزینش آثار کند/ جشنواره فجر نباید جولانگاه فیلم های سیاه، تلخ و ضداخلاقی باشد

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت انتخاب موظف است بر اساس خط مشی کلان شعائر انقلاب و نظام اسلامی، مبادرت به گزینش آثار کند. جشنواره فیلم فجر معتبرترین رویداد سینمایی کشور و برآمده از انقلاب اسلامی است و ما باید در این جشنواره تنها بایستی سیاست های فرهنگی کلان نظام اسلامی مان را عرضه کنیم. جشنواره فجر نباید جولانگاهی برای فیلم های سیاه، تلخ و ضداخلاقی باشد. مضامینی همچون روابط نامشروع، عشق و عاشقی های دختر پسری، ازدواج سفید، طلاق عاطفی و... نباید در این رویداد سینمایی که برآمده از انقلاب اسلامی است جایی داشته باشد چرا که اصل جشنواره با وجود این فیلم ها زیر سوأل می رود.

الماسی: اهداف ما در سینما و برگزاری جشنواره فجر نیازمند بازتعریف است/ اعضای هیأت انتخاب باید فیلم هایی که تصویر زیبایی از جامعه ارائه می دهند را گزینش کنند

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اهداف ما در سینما و برگزاری جشنواره فجر نیازمند بازتعریف است؛ الآن زمانی است که سینمای ایران می تواند با تولید فیلم های استراتژیک و ارزشمند هم جریان زندگی آحاد افراد کشور را به سمت رفاه بهتر و سبک زندگی غنی ایرانی-اسلامی هدایت کند و مواهب بیشتری از زندگی جمعی را تبلیغ کند و هم اینکه دستاوردهای ارزشمندی در سطح سینمای جهان کسب نماید. ما اگر با نظر کارشناسان خبره و متعهد به این بازتعریف دست پیدا کنیم می توانیم طی سال های آتی گام های درستی را در سینما و مهمترین جشنواره سینمایی کشور برداریم در غیر این صورت کما فی سابق در بهترین حالت درجا زده و یا بیش از پیش دچار نقصان و عقبگرد خواهیم شد.

بیدل: جشنواره فیلم فجر بر اساس ایدئولوژی انقلاب اسلامی شکل گرفته و فیلم های حاضر در آن هم باید بر اساس این ایدئولوژی گزینش شوند

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر بر اساس ایدئولوژی انقلاب اسلامی شکل گرفته و فیلم های حاضر در آن هم باید بر اساس این ایدئولوژی گزینش شوند و اگر اعضای هیأت انتخاب مانند چندسال اخیر برخلاف این رویکرد ارزشمند و مهم مبادرت به انتخاب آثار نمایند در حق جشنواره و انقلاب جفا کرده اند. هر جشنواره ای استراتژی خاص خود را دارد و همه سال باید سیاست ها و استراتژی هایش را به صورت شفاف بیان کند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر که مهمترین جشنواره سینمایی ایران اسلامی است مدت ها است در مورد سیاست ها و استراتژی هایش صحبتی نمی کند و اهداف این جشنواره به صورت شفاف و روشن توسط مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری اش بیان نمی شود.

هدایت: خطر اصلی که جشنواره فجر را تهدید می کند بی خاصیت شدن این رویداد است/ مدیریت جشنواره باید پاسخگوی گزینش نادرست در مورد اعضای هیأت انتخاب و داوری باشد

حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: خطر اصلی که جشنواره فجر را تهدید می کند بی خاصیت شدن و فرمایشی برگزار کردن این رویداد است. این کار بسیار خطرناک تر از حذف فیزیکی مهمترین رویداد سینمایی کشور است. بنده معتقدم برخی دست اندرکاران جشنواره کاری کرده اند که این رویداد سینمای همانند گذشته حضور موثر و مفیدی در سینما نداشته باشد و همه از آن دور شوند. این بسیار بد است که دیگر میان اهالی سینما هم چندان انگیزه ای برای حضور در این رویداد سینمایی وجود ندارد.

سلیمی: مدیران سینمایی به دلیل فقدان استراتژی از ایجاد فضای فرهنگی و دکترین انقلاب اسلامی در سینما عاجزند

سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: مدیران سینمایی به دلیل فقدان استراتژی از ایجاد فضای فرهنگی و دکترین انقلاب اسلامی در سینما عاجزند و همین مسأله سبب شده تا سینمای ایران از محصولات ارزشی و انقلابی تهی شود و وقتی فضای سینما از تولید محصولات استراتژیک و انقلابی خالی باشد اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر هم مبجورند تن به گزینش آثاری بدهند که هیچ سنخیت و قرابتی با انقلاب اسلامی ندارد. بنده معتقدم ما پیش از هر مسأله دیگری نیاز به یک رهبر فرهنگی داریم که در همه حوزه های فرهنگی و هنری بالاخص سینمای کشور، پرچمدار انقلاب اسلامی باشد و تمام توان و قوای خود را به کار بندد تا فرهنگ و هنر کشور را از فضای مبتذل، پوچ و دم دستی فعلی خارج کند.

فهیم: هیأت انتخاب جشنواره فجر، راه خود را از جریان نفوذ و حامیان فساد اقتصادی جدا کند/ برخی فیلم های حاضر در جشنواره طی سال های اخیر آبروی سینما را برده اند

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با معرفی هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این است که جریان نفوذ که نسبت نزدیکی هم با جریان فساد اقتصادی و سوپرسرمایه دارها دارد از آنچه فکرش را می کنیم به ما نزدیک تر هستند و حتی مدیران فرهنگی و جشنواره ای را تحت تأثیر قرار می دهند. این جریان ها حتما برای جشنواره فیلم فجر نقشه دارند. راه رستگاری هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر استقلال از این جریان های آلوده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.