یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

سینمای مستند؛ مشکلات و راهکارها/۲

سوهانی: مستندسازان از پشتوانه و حمایت درستی برخوردار نیستند/ اعمال سلیقه های مختلف در روند تولید آثار مستند خلل ایجاد می کند

کمیل سوهانی

سینماپرس: کمیل سوهانی پژوهش گر، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند در آستانه برگزاری جشنواره سینماحقیقت با انتقاد از شرایط کنونی سینمای مستند گفت: مستندسازان از پشتوانه و حمایت درستی برخوردار نیستند و متأسفانه نه از نظر مادی و نه از نظر معنوی یاری نمی شوند و همین مسأله باعث بروز بحران در این گونه مهم سینمایی شده است.

برنده جایزه بهترین فیلم بخش نقد درون گفتمانی در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار برای فیلم «جای خالی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین معضلات سینمای مستند این است که گردش مالی روشن و مشخصی ندارد به این معنا که مستندساز نمی تواند این اطمینان را داشته باشد که حتی اگر خودش با هزینه های شخصی مستندی را تولید کند می تواند آن را به فروش برساند و نهادی وجود دارد که مستند او را خریداری کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه طی همه این سال ها هرگز تلاشی برای جذب عامه مردم به سمت سینمای مستند صورت نگرفته و به همین دلیل ذائقه مردم به سمت سینمای مستند گرایش ندارد و اگر مستندی هم اکران شود کمتر کسی حاضر می شود برای دیدن یک اثر مستند در سالن های سینما هزینه کند. همه این اتفاقات دست در دست هم می دهد تا مستندسازان روی بازگشت مالی آثارشان هیچ حسابی نتوانند بکنند!

سوهانی سپس با بیان اینکه اعمال سلیقه های مختلف در روند تولید آثار مستند خلل ایجاد می کند تصریح کرد: این اتفاق نیز یکی دیگر از معضلات مهم و بزرگ سینماگران مستند است. مستندساز باید بتواند ایده اش را به سرانجام برساند و حرف خودش را در فیلمش بزند اما متأسفانه گاهاً شاهد اعمال سلیقه های نابجا از سوی مدیران و مسئولانی در نهادهای مختلف هستیم که باعث می شوند تا مستندساز مسیر خود را گم کند.

برنده جایزه بهترین پژوهش برای فیلم «مادرکشی» در نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در خاتمه اظهاراتش افزود: من امیدوارم شرایط سینمای مستند بهتر از گذشته شود. اولین اتفاقی که مسئولان سینمای مستند باید رقم بزنند حمایت مالی یکسان و عادلانه از همه فعالان دغدغه مند سینمای مستند است. ما باید اطمینان داشته باشیم که نهادی وجود دارد تا از ما تحت هر شرایطی حمایت کند و پشتیبان ما باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.