جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

مدیر سینما آزادی:

«ردخون» گیشه سینماها را تکان داد/ «مخاطب» را از سینما حذف نکنیم

پوسترماجرای نیمروز: رد خون

سینماپرس: سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی بیان کرد که با اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان فروش سینماها تکان خورده است.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی به‌عنوان سینمای سرگروه اکران فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره وضعیت فروش این سینما گفت: همه سینماها تقریبا از نیمه مرداد تا انتهای شهریور با یک رکود همه جانبه مواجه بودند و تقریبا هیچ فیلمی نتوانست آنطور که باید و شاید مخاطب خود را پیدا کند. سینما آزادی نمایشگر وضعیت کلی سینماها در کل کشور است چون مخاطب اصلی آن را سینماروها تشکیل می‌دهند و هیچ جذابیت پیرامونی مثل مرکز خرید و... ندارد و درواقع نشان می‌دهد مخاطب در کل کشور چقدر به فیلم‌های روی پرده اقبال نشان می‌دهد.

وی افزود: با آمدن «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان و تا حدودی «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی سینماها رونقی گرفتند. با توجه به حس نوستالوژی که مخاطب نسبت به قسمت نخست  «ماجرای نیمروز؛ رد خون» دارد، این فیلم با فروش خوبی روبه‌رو شده از سوی دیگر این فیلم به نسبت نسخه نمایش داده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، کوتاه‌تر و ریتم آن تندتر شده، فیلم با کیفیتی است و نظر مخاطب را جلب کرده درواقع این فیلم مخاطبان جدی به سینماها کشانده و به سینماها تکانی از نظر فروش داده است.

نوروزی بیان کرد: در تابستان حجم بالای فیلم‌هایی که مجوز اکران گرفتند و ساختار فنی و محتوایی آن‌ها باعث شد که سینما دچار چنین وضعیتی شود چون واقعا مخاطبی را به سینما نمی‌کشاندند. جالب است که بگویم ما در تابستان فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی را دوباره اکران کردیم اما فروش این فیلم از فیلمی که محصول یکی دوسال اخیر بود، بیشتر بود. نکته دیگر این است که حجم عجیب و غریبی از فیلم‌هایی که با سرمایه گذاران شناخته شده ساخته شده بودند، در گیشه با مخاطب چندانی رو به رو نشدند.

این مدیر سینما توضیح داد: بخشی از فروش نامناسب فصل تابستان مربوط به چیدمان اکران بود برای مثال به نظرم در عید فطر لازم نبود سه فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی با هم اکران شوند. این اشتباهی بود که هم سازندگان فیلم‌ها و هم شورای صنفی اکران مرتکبش شدند. این سه فیلم به یکباره مخاطب عظیمی را به سینماها کشاندند و بعد تب اولیه فروکش کرد. البته بعد از محرم و صفر فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی، «خوب بد جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی اکران می‌شوند و به نظرم گیشه بازهم تکانی می‌خورد.

وی تصریح کرد: مهم این است که دوستان و دست‌اندرکاران در ارشاد، شورای صنفی نمایش و در وهله اول تهیه‌کنندگان و کارگردانان کمی حساب‌شده‌تر رفتار کنند. ما اکران تابستان را از دست دادیم درواقع این فصل به علت هول بودن بعضی از تهیه‌کنندگان و عجله‌شان برای اکران از دست رفت برای مثال اگر «سرخپوست» بعد از «شبی که ماه کامل شد» به نمایش درمی‌آمد فروش ۲۵ میلیاردی را تجربه می‌کرد یا اگر «شبی که ماه کامل شد» بعد از «سرخپوست» اکران می‌شد قطعا به فروش بیشتری دست پیدا می‌کرد. یعنی هیچ کدام از این ۲ فیلم به فروش واقعی خود نرسیدند.

نوروزی عنوان کرد: این یک واقعیت است که حجم فیلم‌های بی‌کیفیتی که تولید می‌شود، بالاست. فیلم‌هایی که فیلمساز بر اساس ذهنیات خود ساخته است و می‌خواهد این ذهنیات را به جامعه تسری دهد در حالی که جامعه این موضوع را نمی‌پذیرد. جالب این است که برای این نوع فیلمسازان فروش یا عدم فروش فیلمشان اهمیتی ندارد چون سرمایه گذار دارند و سود فیلم را در تولید درآورده‌اند و دیگر نیازی به فروش ندارند. این موضوع مخاطب را از سینما حذف می‌کند. اتفاقی که الان رخ داده این است که ورود سرمایه‌گذاران با تمام نکات مثبتش، باعث شده است فیلم‌ها در مرحله تولید به سوددهی برسند.

وی افزود:‌برای مثال سازندگان از سرمایه‌گذار ۵ میلیارد گرفته‌اند که فیلم را بسازند اما آن را با سه میلیارد جمع می‌کنند و ۲ میلیارد آن باقی می‌ماند، در چنین شرایطی دیگر فروش برایشان مهم نیست. اما این کار باعث می‌شود موضوعیت مخاطب در سینما از بین برود و کارگردان دیگر احساس نیاز به مخاطب نداشته باشد. روند طبیعی این است که مخاطب پول بدهد و به تماشای یک فیلم بنشیند و این چنین هزینه ساخت فیلم بعدی دربیاید اما حالا با ورود سرمایه گذاران این روند از بین رفته است. این یعنی گسیخته شدن رابطه منطقی که باید بین مخاطب و سینما باشد، مخاطب باید خرج سینما را بدهد نه سرمایه گذار اما این روند برعکس شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.