یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴

از زبان مدیران سینمایی مطرح شد؛

تاثیر اعمال قانون رده بندی سنی در سینما بر فروش فیلم ها

رده بندی سنی فیلم های سینمایی

سینماپرس: از مدتی پیش قانون رده بندی سنی فیلم‌های سینمایی اعمال شده و تا به امروز هم ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، از مدتی پیش قانون رده بندی سنی فیلم‌های سینمایی اعمال شده و تا به امروز ادامه دارد. ما در این گزارش با چند تن از مدیران سینمایی در نقاط مختلف شهر گفتگویی درباره بازخورد اعمال این قانون انجام دادیم که می‌خوانید:

محمدرضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی ایران مال گفت: اجرای این قانون تا به امروز خیلی خوب بوده است؛ منتهی اصل قضیه تا حدودی به فرهنگ سازی رسانه‌ها بر می‌گردد. آنها باید روی مردم کار کنند؛ خانواده‌های مختلفی هستند که خودشان به ما مراجعه و درباره این قانون از ما سوال می‌کنند.

او افزود: البته سینماها را مجبور نکرده اند که اگر یک فیلم رده بندی سنی دارد، از حضور خانواده‌ها ممانعت کنند. ما بلیت فروشی خودمان را انجام می‌دهیم. البته تذکر هم می‌دهیم. خوشبختانه خانواده‌های زیادی برای اجرای این قانون با ما همکاری می‌کنند و بچه‌های خود را برای دیدن این نوع فیلم‌ها نمی‌آورند.

این مدیر سینمایی ادامه داد: البته برخی‌ هم هستند که کاری به این قوانین ندارند و روال عادی خودشان را در فیلم دیدن دارند؛ اما در کل قانون رده بندی سنی فیلم های سینمایی خوب و تاثیرگذار است و قطعا برای هرچه بهتر شدن اعمال آن باید فرهنگ سازی بین مردم بیشتر شود.

او در خصوص تأثیر اعمال این قانون روی جذب مخاطبان به نسبت قبل گفت: به نظر من تاثیری نمی‌گذارد و به ضرر سینما تمام نشده است؛ بلکه تاثیرش بر احترامی است که به شعور مخاطب گذاشته می‌شود. این یعنی کشور ما پس از سال‌ها روی قانونی کار کرده که خروجی آن احترام به مخاطب خواهد بود.

مجتبی بهزادیان مدیر سینما فرهنگ هم درباره اعمال قانون رده بندی سنی فیلم ها گفت: اکثر بلیت‌ها از طریق سینما تیکت و به صورت اینترنتی فروش می‌رود. قطعاً وقتی فرد می خواهد بلیت بخرد، در این زمینه اطلاع رسانی انجام شده است و مطمئناً مخاطب می‌بیند که این فیلم رده‌بندی سنی دارد یا ندارد. وقتی خانواده ها به سینما مراجعه می‌کنند و ما هم جلوی گیشه متوجه شویم، فرزند خانواده شرایط دیدن آن فیلم را ندارد به آن‌ها می‌گوییم؛ اما خودشان رعایت نمی‌کنند و هرکدام توضیحات و دلایلی می‌آورند.

وی گفت: وظیفه ما تکریم ارباب رجوع است و نمی‌توانیم سخت گیری‌هایی که به جرّ و بحث و نگاه کردن کارت ملی ختم می‌شود را اعمال کنیم. این طرح بیشتر نیاز به فرهنگ سازی بین مردم دارد.

بهزادیان ادامه داد: واقعاً نباید به صرف اعمال این قانون مردم را روبروی هم قرار بدهیم؛ چون کار خوبی نیست. اداره اماکن و پلیس امنیت به ما می‌گوید با بی حجاب ها در سینما برخورد کنید و اگر برخورد نکنید، شما را به عنوان مقصر می‌شناسیم. ما نهادهای فرهنگی داریم که بودجه‌های هنگفتی می‌گیرند تا چنین کارهایی را انجام دهند؛ پس من نمی‌توانم اینگونه مردم را امر و نهی کنم، چون همه این رفتارها با مردم آن هم در محیط فرهنگی به دعوا و بحث‌هایی ختم می‌شود که اصلا درست نیست.

او افزود: بحث رده بندی سنی فیلم هم همین است؛ من به عنوان مسئول سینما نمی‌توانم بگویم فرزندتان را به سینما نبرید چون بلافاصله می‌گویند فرزند من است و اختیارش را دارم. با رفتارهای چکشی نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد؛ اول باید از طرف دولت و نهادهای فرهنگی در سطح شهر و تلویزیون فرهنگ سازی کرد و بعد درباره دلیل منع تماشای یک فیلم برای بچه ها گفت. بعد هم خود مردم باید رعایت کنند.

سید جمال ساداتیان مدیر سینما آستارا هم گفت: همه جای دنیا این رده بندی سنی وجود دارد؛ بالاخره برخی فیلم‌ها خشونت، حرف‌های رکیک یا قصد کالبد شکافی یک موضوع اجتماعی را دارند که مناسب سن بچه ها نیست. در کل اعمال کردن این قانون خوب و مفید است.

او در خصوص افزایش یا کاهش مخاطب از زمان اعمال رده بندی سنی گفت: در این باره هنوز آمار نگرفته ام.

*باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • باقر ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۵:۴۱
    0 0
    بحث بر سر اعمال قانون رده بندی سنی نیست. این کار بسیار هم لازم است. اما الان سینما در بست در اختیار +15 ( شما بخوانید +25) قرار گرفته است. کودکان و نوجوانان را دریابید. اگر منوال فیلم سازی همینگونه باشد سینما دچار افت شدیدی شده و ضربات اقتصادی زیادی می خورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.