یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

سینماگران و تأکید مجدد رهبر انقلاب بر نفوذ فرهنگی/۵

ایرانمنش: دستگاه های نظارتی باید با متخلفان در حوزه فرهنگ برخورد قاطع داشته باشند/ برخی کارهای نمایشی همانند غده بدخیم سرطانی شده‌اند!

رضا ایرانمنش

سینماپرس: رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: دستگاه های نظارتی باید با متخلفان در حوزه فرهنگ برخورد قاطع داشته باشند؛ نهادهایی مانند قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... باید هرچه سریع تر نسبت به بحران و فاجعه فرهنگی که به خصوص در سینما نمود جدی تری دارد ورود کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «دکل» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر دستگاه و نهادهای نظارتی و قضایی به موضوع مهم فرهنگ و هنر ورود کردند اما نتیجه ای حاصل نشد، مقام معظم رهبری باید مستقیماً به این موضوع ورود کنند و دولت را مورد بازخواست قرار داده و از آن ها گزارش بخواهند.

وی ادامه داد: حضرت آقا بارها با رهنمودها و تأکیدات ارزشمندشان نسبت به فاجعه و بحران جدی در عرصه فرهنگ و هنر واکنش نشان داده اند و این بار در حضور رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت مطالبه به جا و درست شان را بیان کرده اند و اگر به رهنمودهای ایشان بی توجهی شود باید مسئولان ارشد فرهنگی و هنری را مورد بازخواست قرار داد.

ایرانمنش در همین راستا متذکر شد: متأسفانه مدت ها است فرهنگ و هنر کشور بالاخص سینما و کارهای نمایشی همانند یک غده بدخیم سرطانی شده اند که روز به روز در حال پیشرفت است. بنده معتقدم اگر امروزه غربی ها توانسته اند در حوزه فرهنگی و هنری شان پیشرفت داشته باشند به این دلیل است که مدیران خوب و دغدغه مندی دارند که بر اساس اهداف حکومت ها و دولت های شان فعالیت می کنند اما متأسفانه ما چنین مدیرانی در عرصه فرهنگ و هنر کشور نداریم.

این بازیگر سینما افزود: این در حالی است که حضرت آقا بارها نقل به مضمون فرموده اند «ما در جنگی هستیم که به مراتب از جنگ ۸ ساله مان سخت تر و حساس تر است؛ در آنجا دشمن روبروی ما بود و رسماً می دانستیم با چه کسانی طرف هستیم اما در جنگ نرم و جنگ فرهنگی نمی دانیم با چه کسانی روبرو هستیم»

بازیگر سریال تلویزیونی «مردان آنجلس» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: ما تغییرات عجیب زیادی را در سینمای کشورمان شاهد بوده ایم؛ پیش از انقلاب اسلامی اکثریت قریب به اتفاق فیلم ها سطحی و سخیف بودند اما ما در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توانستیم از این بحران عبور کنیم و این اتفاق با تولید فیلم های خوب و درخشان انقلابی و دفاع مقدسی رخ داد اما متأسفانه کم کم این جریان ارزشمند به واسطه حضور برخی نامدیران رنگ باخت و ارزش ها نادیده گرفته شدند و ما دوباره به همان سمت و سوی فیلم های پیش از انقلاب حرکت کردیم.

ایرانمنش خاطرنشان کرد: سینما در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آموزش دهنده بود و همین باعث شد تا سطح توقع مخاطبان در آن دوران از فیلم و سینما به شدت بالا برود؛ ما مردم را در آن دوران جوری تربیت کرده بودیم که خوب ببینند، خوب بشنوند و خوب درک کنند. بنده در خاطرم هست که در آن دوران دغدغه یکایک سینماگران این بود که تزریق رفتار و کردار بد در فیلم های شان نداشته باشند به نحوی که مثلاً در آن روزگار حتی نقش منفی یک فیلم جمله «غلط کردند» را بیان نمی کرد و به کار نمی برد این در حالی است که امروزه ما بعضاً شاهد بدترین و رکیک ترین دشنام ها و الفاظ در فیلم های سینمایی هستیم.

وی تأکید کرد: وضعیت سینما و تئاتر کشور امروز به گونه ای شده که اگر در آن کلمات رکیک، حرکات زشت و سخیف زننده و اداهای عجیب وجود نداشته باشد مورد توجه قرار نمی گیرند و این به دلیل آن است که مدیرانی که درست سرجای شان قرار ندارند اوضاع هنر را با بحران مواجه کرده اند.

این هنرمند تصریح کرد: البته خوشبختانه ما شاهد آن هستیم که اکثریت خانواده های شریف، مومن و معتقد و انقلابی فیلم ها را تحریم کرده اند و به سینما نمی روند چرا که شرم شان می آید در کنار خانواده شان شاهد تماشای آثار مبتذل باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «کمین» افزود: افراد بی سواد و پولدار به واسطه حضور مدیران کارنابلد وارد سینما شدند و ذائقه مردم را تنزل داده اند. مدیران هر فرد فاقد تخصص هنری را وارد سینما کرده اند و در نقطه مقابل افراد باتجربه در عرصه هنر بیکار و خانه نشین هستند؛ این در حالی است که انتظار می رود کسانی که وفاداری شان را به نظام و حکومت اثبات کرده اند مورد حمایت و پشتیبانی بیشتری قرار بگیرند.

ایرانمنش سپس با طرح این پرسش که انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و مفاهیم مهمی مانند حجاب اسلامی و ارزش ها و آرمان های انقلاب امروزه چه جایی در آثار فرهنگی و هنری ما دارند؟ گفت: متأسفانه سهم ارزش ها در سینمای کشور رسماً هیچ است. بنده به جرأت می گویم که ما باید جوابگوی خون شهدا باشیم. شهدای انقلاب و دفاع مقدس روزی یقه ما را خواهند گرفت و از ما این سوأل را خواهند کرد که چرا تا این حد بلا بر سر فرهنگ این کشور آورده اید! حالا مسائل اقتصادی و سیاسی و... به کنار که قطعاً آن ها هم دل شهدا را به درد آورده است.

وی در پاسخ به این سوأل که با توجه به حاشیه رانده شدن نیروهای ارزشی و انقلابی و دلسوز نظام و تأکیدات چندباره و به جای مقام معظم رهبری در خصوص «ولنگاری فرهنگی» و «جنگ نرم» دشمن اینک تکلیف و چاره چیست اظهار داشت: این وظیفه یکایک نهادها، سازمان ها و ارگان هایی است که در حوزه فرهنگ و هنر کار می کنند و وظیفه شان این است که پیرامون ارزش های انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت فعالیت کنند تا از نیروهای متعهد انقلابی برای تولید آثارشان بهره ببرند. این وظیفه دستگاه هیا انقلابی است که ستون اصلی سینمای کشور و تلویزیون را تغییر دهند اما متأسفانه رسماً در این نهادها ما با اتفاقات عجیبی روبرو می شویم به نحوی که گاهی می بینیم به جای حمایت از فیلمسازان ارزشی و انقلابی بودجه ها در اختیار افرادی قرار می گیرد که کمترین سنخیت و قرابتی با انقلاب و دفاع مقدس نداشته اند.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش افزود: وقتی خانه از پای بست ویران است ما باید همه چیز را از نو بنا کنیم؛ سوأل بنده این است که اصولاً آقای صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر به حوزه فرهنگ اشراف دارند و چه کسانی را به کار می گیرند؟ چرا باید آدم هایی بی ربط در سینما به عنوان مدیر به کار گرفته شوند که چیزی از سینما نمی دانند و اشرافی به محیط پیرامون شان ندارند؟ افرادی به واسطه باندبازی مدیر و مسئول شده اند که هیچ سواد و دانشی ندارند! این ها همه جزو مشکلاتی است که ما با آن در سینما و به طور کلی عرصه فرهنگی و هنری مواجه هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.