شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳

طناز طباطبایی:

جشنواره وارش می تواند باعث ایجاد تعامل شود

طناز طباطبایی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: داوران نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در گفت وگو با اهالی رسانه با اشاره به اهمیت آثار نمایش داده شده در جشنواره با موضوعات فرهنگ عامه، محیط زیست و جنگل های هیرکانی تاکید کردند تماشای این آثار می تواند به تغییر سبک زندگی و آموزش حفظ محیط زیست به مردم کمک کند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از داوران جشنواره به همراه همسر مرحوم داود رشیدی پس از پایان جشنواره با اهالی رسانه به گفت وگو نشستند.

نیما جاویدی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: برای من به عنوان کارگردان حضور در این جشنواره به عنوان داور جذاب بود. در بخش مستند فیلم های فوق العاده ای از دوستان مستندساز دیدیم و بسیاری از این فیلم ها ایده ایجاد می کرد.
وی با اشاره به کارکرد آثار سینمای مستند در تبیین معضلات محیط زیستی و فرهنگی تصریح کرد: معضلاتی در کشور ما وجود دارد که در حد تیتر روزنامه ها می خوانیم اما در آثار مستند این معضلات را درک می کنیم. بخش مستند در این جشنواره بسیار قوی بود و برای من جذاب بود که مستندسازان اینقدر خوب کار می کنند و دست روی موضوعات مهم می گذارند.
کارگردان فیلم سرخپوست عنوان کرد: یکی از فواید جشنواره ها تشویق فیلمسازان است فیلمسازی در حوزه های مختلف بسیار سخت است و متاسفانه فیلم های مستند و کوتاه جایی برای دیده شدن ندارند و می توان با حمایت، فیلم های منتخب جشنواره فیلم بین المللی وارش را نمایش داد.

*مردم فیلم های وارش را ببنند


طناز طباطبایی نیز در گفت وگو با رسانه ها عنوان کرد: من آشنایی قبلی با جشنواره فیلم وارش نداشتم؛ ما در ۴ روز آثار جشنواره را دیدیم و هر روز که در سالن بودیم احساس می کردیم دور ایران را گشتیم. آثار سینمایی حاضر در جشنواره با موضوع محیط زیست و آب بخش تکان دهنده جشنواره بود. مردم حتما این فیلم ها را ببینند و مطمئن هستم بر آنان اثرگذار است و حس ملی مخاطب با دیدن این آثار تحریک می شود.
وی یادآور شد: دوست دارم مردم آثار جشنواره فیلم وارش را ببینند و خود در حوزه حفظ محیط زیست قاضی و عمل کننده و بازدارنده باشند.
این بازیگر سینمای ایران درباره تاثیر جشنواره بین المللی فیلم وارش و آثار حاضر در آن عنوان کرد: تمرکز سینمای ایران بیشتر بر تهران است و سوژه های بکری که در جای جای ایران وجود دارد بشدت قابل بررسی است و امیدوارم از تمرکز بر تهران جدا شویم.
طباطبایی افزود: امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند. من به عنوان ایرانی از آثار سینمایی حاضر در جشنواره تاثیر گرفتم. این جشنواره موجب شد من با آدم هایی که در جغرافیای کشورمان زندگی می کنند آشنا شوم و امروز نیاز به همبستگی داریم و این جشنواره به این مهم کمک می کند.
بازیگر فیلم سینمایی مرهم تاکید کرد: جشنواره فیلم وارش می تواند با کشورهای حوزه دریای کاسپین تعامل داشته باشد و این تعامل قطعا به سود حوزه فرهنگ و هنر ما خواهد بود. در عین حال باید به زیرساخت ها نیز توجه داشت.
طباطبایی تصریح کرد: باید نقطه نظر و دیدمان را به فرهنگمان تغییر بدهیم. نگاه کاربردی در کشورمان بی داد می کند. نباید نگاهمان کاربردی و مصرف گرایی باشد باید از نگاه زیباشناسانه داشته باشیم. سیاستگذاری ها باید تغییر کند تا زیر ساخت ها عوض شود و سالن ها ساخته و آثار فرصت نمایش پیدا کنند.
وی گفت: در جامعه ای هستیم که موظفیم از هر روزنه ای بهترین استفاده را داشته باشیم و این منوط به هوشیاری مردم ما است. جشنواره وارش یکی از این روزنه ها است و زاویه دید باید تغییر کند.


*تغییر سبک زندگی
امیر توده روستا نیز در این گفت وگو اظهار کرد: جشنواره وارش در شمال کشور برگزار می شود و نگاه موضوعی به مازندران، جنگل های هیرکانی و فرهنگ عامه دارد اما تنوع موضوعات فیلم ها ما را به سراسر ایران برد و آثار حاضر در جشنواره وارش بشدت اثر گذار و فیلم ها قدرتمند بودند.
وی ادامه داد: باید از مهدی قربانپور برای برگزاری جشنواره وارش تشکر کرد. وقتی یک فیلمساز چنین جشنواره ای را برگزار می کند نتیجه مثبتی از جمله انتخاب بهترین فیلم ها و آثار متناسب دارد. شاید برخی فیلم ها بودند که ما با آنها بغض کردیم و ما را تحت تاثیر قرار دادند. اتفاقی که در بخش منابع طبیعی در حال رخ دادن است به نوعی فاجعه است و دیدن این آثار از سوی مردم به تغییر سبک زندگی مردم کمک خواهد کرد.
توده روستا تاکید کرد: امروز نیازمند تغییر رویه در حوزه منابع طبیعی هستیم و باید فرهنگ عامه را حفظ کنیم.

*حمایت از جشنواره
مهدی منیری نیز در گفت وگو با اهالی رسانه یادآور شد: تا اندازه زیادی درباره کیفیت جشنواره و برگزاری خوب جشنواره صحبت کردیم. این رویداد از سال ۷۸ کار خود را با مدیریت مهدی قربانپور آغاز کرد. مشکل اصلی جشنواره در ادوار مختلف عدم حمایت این رویداد بود و ۴ سال جشنواره را در بابل نداشتیم.
وی یادآور شد: فیلم ها صرفا برای نمایش در جشنواره ها نیست بلکه آثار باید از سوی مردم دیده شوند. در بخش محیط زیست و تخریب عظیم در این بخش آثار به نمایش گذاشته می شود و می توان از طریق فیلم ها به مردم درباره حفظ محیط زیست آموزش داد.
منیری تاکید کرد: امیدوارم همه از برگزاری جشنواره در دوره بعدی حمایت کنند.

*نامگذاری سالن داود رشیدی
احترام برومند همسر مرحوم داود رشیدی نیز در  این گفت وگو با اشاره به نامگذاری سالن تئاتری به نام داود رشیدی در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش عنوان کرد: از اینکه سالنی را در این مجتمع به نام داود رشیدی نامگذاری کردند خوشحالم و از هر اتفاقی که سبب شود نام کسی که به کشورش در زمینه های مختلف فرهنگی هنری خدمت کرده یادش گرامی داشته شود خوشحال می شوم.
وی یادآور شد: امیدوارم جوانان در این سالن بتوانند نمایش اجرا کنند و تنها بودن یک سالن کافی نیست. باید در سالن هنر و تجربه نیز فیلم های متناسب با این نام نمایش داده شود و تنها نامگذاری کافی نیست.
همسر مرحوم داود رشیدی در ادامه عنوان کرد: به همت خانواده داود رشیدی هر سال جوایزی را به عنوان نشان این بازیگر فقید به سه هنرمند در حوزه های مختلف فرهنگ، ادبیات و تئاتر و سینما اهدا می کنیم و از فرصت جشنواره وارش استفاده کردیم و پیشنهاد ما بود که در جشنواره فیلم وارش نشان داود رشیدی را اهدا کنیم.
وی با اشاره به اهدای نشان داود رشیدی به علی دنیوی ساروی از فیلمسازان مازندرانی ادامه داد: جد داود رشیدی اصالتی بابلی دارد از اینرو نشان داود رشیدی را اهدا کردیم و فردی را برای این نشان انتخاب کردیم که فعالیت های زیادی را در استان مازندران داشته و کارهای وی را رصد کردیم و دیدیم که وی شایسته دریافت این نشان است.
برومند تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم در حد کشورمان این کار را انجام دهیم. یادآوری از یک هنرمند صرفا این نیست که هرسال از وی و آثارش یاد کنیم بیشتر مدنظر ما باید اشاعه راه و روش آن هنرمند باشد.
وی گفت: معتقدم سالن های تئاتر و سینما را بهتر است به نام هنرمندان نامگذاری کنیم. مکان های فرهنگی و گالری ها برای نامگذاری به نام هنرمندان بهتر است.
 نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور شامگاه جمعه ۱۳ اردیبهشت با معرفی برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش به کار خود پایان داد.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.