یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸

صبح امروز

وزیر ارشاد از نمایشگاه کتاب بازدید کرد

عباس صالحی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، به نمایشگاه کتاب رفت و از تعدادی از غرفه‌های ناشران بازدید به عمل آورد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. او به بازدید تعدادی از غرفه‌های ناشران رفت و ضمن اطلاع از آخرین کتاب‌های تازه نشر آنان، به صحبت با ناشران پرداخت.  

او در بازدید از سالن ناشران عمومی از غرفه‌های  «چشمه»، «قبله اول»، «آتیلا»، «نسل نواندیش»، «ثالث»، «نگاه»، «فصل پنجم»، «نشر نی»، «نشر مرکز»، «بانک شهر»، «آرما»، «آرون»، «اداره کل کتابخانه‌های استان تهران» و «سوره مهر» رفت.  

مدیر مسئول انتشارات غرفه «نگاه»، در صحبت‌ با سید عباس صالحی گلایه‌های خود از قاچاق کتاب را مطرح کرد و ضمن ارائه چندین کتاب این انتشارات که با عوض کردن طرح جلد آن توسط انتشارات دیگری به چاپ رسیده است، خواستار رسیدگی کمیته صیانت به این تخلفات شد. او هم‌چنین به ارائه آمار از تعداد کتاب‌های منتشر شده این انتشارات در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ پرداخت و گفت: «در همان روزهای ابتدایی سال ۹۸، انتشارات نگاه ۷۲ جلد کتاب را در تیراژهای ۱۰۰ و ۳۰۰۰ تایی به چاپ رساند و دو چاپخانه به صورت شبانه‌روزی در ایام تعطیلات نوروز این کتاب‌ها را چاپ کردند». او هم‌چنین از کاغذهای اختصاص داده شده وزارت فرهنگ به ناشران تشکر کرد و این اقدام را مثبت ارزیابی نمود.  

مدیر مسئول غرفه «فصل پنجم» در صحبت با وزیر ارشاد به غرفه اختصاص داده شده به این انتشارات اشاره کرد و گفت: خواستار این هستیم که غرفه بزرگتری داشته باشیم چرا که در جشن امضای بسیاری از شاعران صف‌های طولانی ایجاد می‌شود که کار دوستان حراست را بسیار سخت می‌کند. برای مثال، فردا میزبان آقای حمیدرضا برقعی و شایان مصلح خواهیم بود و به همین دلیل احتمالا صف‌های طولانی شکل می‌گیرد. او هم‌چنین از افزایش ۳۰ درصدی فروش این غرفه نسبت به سال گذشته خبر داد.  

غرفه بعدی که وزیر ارشاد در آن حضور پیدا کرد، غرفه انتشارات «نشر نی» بود. مدیر مسئول این انتشارات در مورد استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب گفت: «به غیر از روز ابتدایی برگزاری جشنواره که فروش خوبی نداشتیم، بقیه روزها تا به امروز، همانند سال‌های گذشته بوده است و فروش خوبی داشتیم».

مدیر مسئول غرفه «نشر مرکز» در گفتگویی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، در پاسخ به سوال صالحی مبنی بر فروش در نمایشگاه و استقبال مخاطبان گفت: «روز جمعه فروش بسیار خوبی داشتیم و تا به امروز شاهد رشد ۱۰ درصدی فروش نسبت به سال‌های گذشته بودیم». 

در ادامه این بازدید، سید عباس صالحی به غرفه بانک شهر واقع در انتهای آخرین راهروی شبستان عمومی رفت. مدیر این غرفه به توضیح فعالیت خود پرداخت و گفت: «۱۸ کارمند بانک شهر، تا ساعات پایانی برگزاری نمایشگاه به ارائه خدمات به بازدیدکنندگان می‌پردازند». 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپس به بازدید از غرفه «سوره مهر» پرداخت. در این غرفه، مرتضی سرهنگی و محسن مومنی شریف نیز حضور داشتند و صالحی به گفتگو با این دو نفر پرداخت. مرتضی سرهنگی به معرفی آخرین کتاب خود «روشنای خاطره‌ها» به وزیر ارشاد پرداخت و یکی از خاطرات این کتاب را برای ایشان تعریف نمود. علاوه بر این، مدیر مسئول غرفه سوره مهر در مورد کتاب‌های چاپ اولی این انتشارات صحبت کرد و از حضور بیش از ۱۹۰ عنوان کتاب چاپ اولی در نمایشگاه کتاب خبر داد. او درباره کتاب «خاطرات سفیر» که با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بود گفت: «این کتاب در سال ۹۷ به چاپ رسید و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار جلد از آن به فروش رسیده است». این آمار از فروش با تعجب وزیر ارشاد همراه شد.  

سید عباس صالحی در حاشیه بازدید از غرفه «سوره مهر» در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت توجه به جمع‌آوری خاطرات همسران و فرزندان شهدا گفت: هشت سال دفاع مقدس، یک دوره خاص در تاریخ ایران است. این دوره از لحاظ گستردگی آمایش سرزمینی ما، گستردگی جامعه درگیر این مساله از نظر سنی، گستره طبقاتی و به ویژه قشر پایین دست جامعه، رویکردها و گرایش‌های اقلیمی، سیاسی و ... اهمیت فراوانی داشته است. دفاع مقدس، یک حرکت اجتماعی وسیعی در فضای جامعه ما بود که به تحقیق می‌توان گفت در تاریخ کشور ما بی سابقه است. ما چنین جنبش اجتماعی مقاومت گرایانه در مقابل تهاجم خارجیان را در چنین گستره جغرافیایی، سنی، طبقاتی و ... نداشتیم. این ۸ سال اقیانوس مردم شناسی برای جامعه ایرانی است و ما به تعداد تک تک جمعیت ۴۰ میلیونی که در این صحنه بودند، یک گویش و یک خاطره داریم. این گویش‌ها و خاطرات انباشته، گنجی با ارزش و قابل توجه است. همان طور که معادن کانی آرام آرام شکل گرفته و با بهره‌برداری از آنان به سرمایه‌های بزرگ اقتصادی می‌رسیم، دفاع مقدس نیز یک گنج با ارزش است. این گنج نیاز به فرآوری و بهره‌برداری دارد. این کار کمک می‌کند که یک سرمایه اجتماعی درازمدت  برای تاریخ ایران زمین فراهم کنیم. به نظر می‌رسد که ثبت این خاطرات کمک می‌کند تا این ارزش انسانی تجمیع شده و به بهره‌برداری برسد.  

در پایان این بازدید، سید عباس صالحی در طبقه دوم شبستان حضور پیدا کرد و از تالار استان‌ها، انتشارات آمو افغانستان و موسسه فرهنگی امام هادی یمن بازدید کرد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.