چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

معلمی:

برای معرفی هنر انقلاب به دنیا مسیری طولانی در پیش رو داریم

سخنرانی مجدالدین معلمی در افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: معلمی دبیر پنجمین هفته هنر انقلاب، گفت: هفته هنر انقلاب سال هاست به همت حوزه هنری همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی در حوزه هنری استان های سراسر کشور فعالیت می کند. این رویداد اقدامی نمادین برای گرامیداشت فعالیت های هنرمندان انقلاب است.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه پنجمین هفته هنر انقلاب با حضور مدیران بخش های مختلف حوزه هنری و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه عصر روز گذشته، سه‌شنبه ۲۰ فروردین، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

معلمی: هنر انقلاب هنری موفق، درخشان و راهگشاست

معلمی که دبیری پنجمین هفته هنر انقلاب را نیز برعهده دارد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز هنر انقلاب بیان کرد: هفته هنر انقلاب سال هاست به همت حوزه هنری همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی در حوزه هنری استان های سراسر کشور فعالیت می کند. این رویداد اقدامی نمادین برای گرامیداشت فعالیت های هنرمندان انقلاب است.

وی با ارزیابی وضعیت هنر انقلاب افزود: هر ارزیابی باید متناسب با زمانه آن صورت بگیرد. اگر هنر انقلاب را با گذشته مقایسه کنیم، چنان درخششی را شاهد هستیم که می‌توانیم هنر انقلاب را در روزگار کنونی خود هنری درخشان، موفق و راهگشا بدانیم. اگر در گذشته هنرمندان انقلاب معدود بودند، امروزه هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف مرتبط با انقلاب خلق اثر می‌کنند. اما هنر انقلاب در قیاس با رویداد بزرگ انقلاب اسلامی باید گسترده‌تر شود و ما مسیری طولانی برای معرفی هنر انقلاب به دنیا پیش رو داریم.

وی با بیان این که رسانه‌ها گاهی به دنبال بازنمایی خطاها در هنر هستند، گفت: متأسفانه این واقعیتی است که وجود دارد. صدها تئاتر، فیلم و قطعه موسیقی ساخته و بعضا دیده نمی شوند. اما بعضی خطاها متاسفانه در رسانه‌ها به یکباره برجسته می‌شود. اگر رسانه، هنر متعهد را بیشتر دریابد، می‌توانیم دایره نیروی انسانی مرتبط با هنر انقلاب را وسعت ببخشیم.

مجدالدین معلمی و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در ادامه مراسم از امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان به نمایندگی از یونس صحرارو کارگردان نمایش «روزهای بی قوام»، محمود خواجه نژاد معاون فرهنگی حوزه هنری استان گلستان به نمایندگی الله قلی نظری و احسان ملکی کارگردان نمایش «روزهای بی قوام» نوشته ایوب آقاخانی که در استان لرستان اجرا شد، تقدیر کردند. این سه استان از منظر اجرای نمایش «بی قوام» که در استان های سراسر کشور به روی صحنه رفته بود، شایسته تقدیر شناخته شدند.

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و وحید یامین پور در بخش دیگری از مراسم از ابراهیم حسن بیگی نویسنده رمان «دو روایت از یک عکس» درباره رضاخان و محمدرضا شاه که موفق به کسب عنوان برگزیده در بخش داستان شانزدهمین جایزه زرین قلم شده بود، تقدیر کردند.

رونمایی از کتاب میانمار و چهلمین شماره مجله هنرهای تجسمی، کتاب های مرکز ترجمه و ... بخش دیگری از افتتاحیه پنجمین هفته هنر انقلاب بود.

اجرای کنسرت خیریه برای کمک به مناطق سیل‌زده

میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز ضمن تبریک هفته هنر انقلاب گفت: در ۴۰ سال حیات انقلاب اسلامی تاکنون در حوزه هنری آثار ارزشمندی در حوزه موسیقی تولید شده است. برای مثال در موسیقی نواحی و سنتی گنجینه درخوری آماده شده است.

وی ادامه داد: این سوابق باعث شد تا برای نگهداری و معرفی این میراث همچنین تثبیت و احیای برخی گونه های رو به فراموشی موسیقی همایش ملی موسیقی ۴۰ سال انقلاب را برگزار کنیم که شامل پنج میزگرد از با موضوعات موسیقی کودک، سرود، موسیقی سیاسی و اجتماعی، موسیقی نواحی و موسیقی سنتی در چهار دهه اخیر با حضور اساتید و کارشناسان برجسته کشور می‌شود.

این شاعر گفت: همچنین کنسرت خیریه «برای ایران» با صدای اشکان کمانگری جمعه، ۲۳ فروردین ماه از ساعت ۲۰ در حوزه هنری برگزار می شود. عواید بلیط فروشی برای این اجرا صرف کمک به هموطنان آسیب دیده از سیل می‌شود.

اجرای مرشد میرزاعلی در این مراسم و پخش نماهنگ «ما ایستاده ایم» محصول مرکز موسیقی حوزه هنری از دیگر بخش های این مراسم بود. در این مراسم همچنین از هنرمندان استان تهران و سایر استان‌های کشور تقدیر شد.

در این بخش از حسن قلی‌پور، محسن شامحمدی، مهدی بخشی مقدم، یوسف جعفری، میلاد محمدی، محسن امانی، سامان غنائمی، محمدرضا شفاه، سپیده چزانی شراهی، میثم مهدوی راد، رضا کشاورز، داود لطف‌الله، ابراهیم حسن بیگی، ناهید قادری حاجی‌آبادی، امیرحسین شفیعی، امیر نجفی امامی، علی توکلی زانیانی از چهارمحال و بختیاری که برگزیده پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت و هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار است، مسعود احمدی از استان فارس دارنده رتبه اول کارگردانی و نویسندگی نمایش «سال گذشته در حرم» از جشنواره تئاتر رضوی، مهدی عزیزی از استان مرکزی برگزیده بخش کارتون و کاریکاتور پنجمین جشنواره هنر مقاومت، محمدرضا وطن دوست از استان مازندران برگزیده جشنواره سینما حقیقت، جشنواره فیلم رشد و تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند از جشن خانه سینما برای فیلم «لوتوس» نیز در افتتاحیه پنجمین هفته هنر انقلاب تقدیر شد.

همچنین احسان گنجی برای دریافت جایزه ویژه جشنواره تجسمی فجر، سجاد ایمانی برای دریافت تندیس بهترین فیلم مستند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با فیلم «جوکر»، جواد هادی اصل برگزیده هیات داوران جشنواره فیلم مقاومت برای سه فیلم «ته ته»، «منفی ۲۹ درجه» و «همسنگری» از استان کهکیلویه و بویر احمد تقدیر شدند.

محمدرضا وطن دوست بعد از دریافت جایزه‌اش از حوزه هنری استان مازندران برای مشارکت در ساخت فیلم «لوتوس» تشکر کرد.

جواد هادی اصل کارگردان یاسوجی نیز بعد از دریافت جایزه‌اش از اسلامی مدیر حوزه هنری استان کهگیلویه و بویر احمد تشکر کرد و گفت: اگر حمایت‌های او نبود این آثار ساخته نمی‌شد.

خامه یار، معاونت بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات با بیان این که افتخار داشته ام که سال‌های بسیاری که در سیستم اداری بوده‌ام در خدمت هنرمندان باشم، گفت: در بنیاد شهید، سال‌های سال از ظرفیت و دانش و هنر هنرمندان استفاده کردیم و در سالیان درازی که در خارج از کشور به عنوان نماینده فرهنگی حضور داشتم با اعتقاد و باور و کار کارشناسی میدانی به این نتیجه رسیدم که هیچ زبانی گویاتر و مؤثرتر و زیباتر از هنر در جهان نداریم و این برای ما کاملا روشن است و در گفتمان و رویارویی از زبان و مقوله هنر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هنر ابزار نیست و یک پدیده است. در بالاترین سطوح وقتی هنر ما را می‌بینند، احساس حقارت می‌کنند و در عین حال در گفتمان و تبیین مبانی انقلاب اسلامی و ایران بزرگ هنر حرف اول را می‌زند. در شرایطی که ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در اوج است، ما بهترین شرایط را بعد از چهل سال از انقلاب در جهان داریم و هنرمان مخاطب دارد.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: آمادگی داریم در سال جدید از ظرفیت هنر بهترین استفاده را داشته باشیم و ظرفیت‌های برون مرزی و داخلی را به خوبی مدیریت کنیم. مشکل ما مشکل بودجه نیست، بلکه مدیریت ظرفیت ها ست. ما با بهره گیری از ظرفیت های استان‌ها بهترین فضا را می‌توانیم فراهم کنیم.

نادر طالب‌زاده مستندساز و مجری و کارشناس رسانه، رضا بدرالسماء نگارگر پیشکسوت و غلامعلی طاهری نقاش برجسته کشورمان نیز به طور ویژه در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. پنجمین هفته هنر انقلاب اسلامی تا ۲۶ فروردین ماه با شعار «هنر متعهد به حقیقت» در حوزه هنری ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.