جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

برنده جوایز معتبر جهانی؛

گئورگی دانلیا کارگردان نامدار روس درگذشت

گئورگی دانلیا کارگردان روسی

سینماپرس: گئورگی دانلیا کارگردان روسی برنده جوایز متعدد از جشنواره‌های معتبر سینمایی جهان، در ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از تاس، کارگردان روس که با آثارش در جشنواره‌های برلین، ونیز و کارلووی واری جایزه برده بود، درگذشت.

گئورگی دانلیا که سازنده فیلم‌های شناخته‌شده‌ای از دوره شوروی و روسیه در سطح جهان بود، دیروز پنجشنبه در مسکو درگذشت. او ۸۸ سال داشت.

این کارگردان در ماه فوریه برای بیماری ذات‌الریه بستری شده بود و در نهایت به دلیل مشکلات قلبی فوت شد.

دانلیا در تفلیس گرجستان در سال ۱۹۳۰ متولد شده بود و خانواده‌اش چند سال بعد به مسکو مهاجرت کرده بودند. او ابتدا در رشته معماری تحصیل کرد اما در نهایت در رشته کارگردانی سینما در مسکو فارغ‌التحصیل شد.

اولین فیلم او «سریاژا» در سال ۱۹۶۰ جایزه گوی بلورین جشنواره کارلووی واری را دریافت کرد. فیلم بعدی او «در مسکو گام برمی‌دارم» که از فیلم‌های تأثیرگذار شوروی بود در بخش رسمی جشنواره فیلم کن ۱۹۶۴ به نمایش درآمد و جوایز متعددی از جمله جایزه کارگردان نوظهور کن، جایزه جشنواره فیلم میلان و جایزه ویژه جشنواره فیلم رم را دریافت کرد.

از دیگر فیلم‌های شناخته شده وی می‌توان به «سی و سه»، «میمینو»، «آفونیا» و «ماراتون پاییزی» یاد کرد که در فاصله ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ جوایز متعددی از جشنواره‌هایی چون ونیز، برلین و سن‌سباستین دریافت کردند.

وی همچنین برنده جوایز متعدد روسی همچون جایزه دولتی اتحاد شوروی و جایزه هنرمند مردمی اتحاد جماهیر شوروی شده بود.

آخرین فیلم وی «کو! کین-دزا-دزا» در سال ۲۰۱۲ بود که بازسازی انیمیشنی از فیلمی تراژدی-کمیک به همین نام از خودش در سال ۱۹۸۷ بود که برنده چندین جایزه از جمله جایزه نیکا و جایزه از جشنواره‌های مادرید، ریودوژانیرو و پورتو هم شده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.