جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

آینده رسانه‌های کاغذی

در بدترین شرایط مطبوعات هستیم

مطبوعات-روزنامه

سینماپرس: مدیر مسئول روزنامه «خراسان» آرزویش در سال جدید را چنین عنوان کرد: متولی جدیدی در حوزه واردات کاغذ متمرکز شود تا مشکلات عرصه کتاب و مطبوعات که مهمترین عرصه‌های فرهنگی هستند، حل شود.

به گزارش سینماپرس، محمد سعید احدیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درباره فرهنگ می‌توان موضوعات متنوع و متفاوتی را مطرح کرد، گفت: می‌خواهم مشخصاً درباره مطبوعات صحبت کنم؛ واقعیت ماجرا این است که سال ۹۷ برای عرصه مطبوعات سال بسیار بدی بود به دلیل اینکه روند طبیعی در باب کاهش جایگاه رسانه‌های مکتوب در فضای رسانه‌ای وجود دارد. البته رسانه‌های مکتوبی که با برنامه‌ریزی به تغییر خودشان متناسب با فضای رسانه اقدام می‌کنند مانند دیگر کشورهای دنیا می‌توانند به حیات خود با قوت ادامه دهند و تأثیرگذاری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

او ادامه داد: ما در روزنامه خراسان فضایی آماده کردیم و توانستیم جایگاه خود را در بین مخاطبان حفظ و تقویت ببخشیم. اما مسأله‌ای که در این فضا اضافه شد و امکان برنامه‌ریزی و پیاده سازی برنامه‌ها را از ما گرفت این بود که در سال ۹۷ افزایش شدید قیمت کاغذ و رکود اقتصادی داشتیم. در واقع از یک طرف هزینه‌ها افزایش یافت و از طرف دیگر درآمدها به دلیل رکود شدید در کشور، کاهش پیدا کرد.

مدیر مسئول روزنامه «خراسان» بیان کرد: مطبوعات در حال حاضر در بدترین شرایط خود هستند؛ البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت کار خوبی که انجام داد این بود که کاغذ را در لیست کالای اساسی قرار داد اما در روند اجرا، تحریم‌های شدید باعث شد کار سخت شود و متأسفانه کسی هم نبود که به طور جدی مشکلات را ببیند و برطرف کند؛ بنابراین ما در بدترین شرایط هستیم.

او بیان کرد: مشخص نیست که در سال ۹۸ برای مطبوعات چه اتفاقی بیفتد و قیمت کاغذ و هزینه زینک به چه حدی برسد. حساب و کتاب اقتصادی در این شرایط قابل برنامه‌ریزی نیست و کسی هم وجود ندارد که مشکلات مربوط به این موضوع را به طور جدی پیگیری و حل کند.

احدیان گفت: آرزوی من این است که یک جایگاه روشن و برنامه‌ریزی دقیق در عرصه مطبوعات وجود داشته باشد. روسیه می‌تواند کاغذ مطبوعات ما را تأمین کند و از طرفی می‌توانیم با روسیه مراودات مالی داشته باشیم اما آن‌ها کاغذ خود را به اروپایی‌ها می‌فروشند. حال باید دید چه کسی می‌تواند این مسائل را با روسیه هماهنگ کند؛ اگر کسی در حوزه بازرگانی با مسؤولان این کشور صحبت می‌کرد، امکان پذیر بود که کاغذ را از روسیه به داخل ایران وارد کنند و دیگر مشکل تحریم هم وجود نداشت. البته این کار را یک شرکت خصوصی نمی‌تواند انجام دهد بلکه کار وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

او ادامه داد: آرزویم این است که متولی جدیدی در حوزه واردات کاغذ متمرکز شود و از بازاریابی، پیدا کردن فروشنده خارجی، وارد کردن کاغذ به کشور و توزیع آن را پیگیری کند تا مشکلات عرصه کتاب و مطبوعات که مهمترین عرصه‌های فرهنگی هستند، حل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.