یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

خارج از دید ۲

فصل جدید با کلید واژه نفوذ ساخته می‌شود

مهدی نقویان

سینماپرس: مهدی نقویان مستندساز: بعد از پخش خارج از دید ۲ انتقادهایی در مورد آرشیوهای این مجموعه به وجود آمد. یکی از تهیه‌کننده‌های سینما و تلویزیون در جایی گفته بودند که وقتی کسی توانایی این را دارد که برای کار خود آرشیو به دست بیاورد، جز ویژگی‌ها و توانمندی‌های او است.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «خارج از دید۲» با کلید واژه نفوذ در زمستان ۹۷ به روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت و ۱۰ قسمت ابتدایی آن پخش شد. مهدی نقویان کارگردان این اثر از ساخت ۱۰ قسمت بعدی این مجموعه خبر داد.  

مهدی نقویان در مورد تولید ۱۰ قسمت دوم مجموعه «خارج از دید ۲» گفت: پس از تولید و پخش ۱۰ قسمت ابتدایی «خارج از دید ۲»، این روزها درگیر ساخت ۱۰ قسمت دوم آن هستم که با کلید واژه نفوذ ساخته خواهد شد. در این قسمت‌ها بیش‌تر به سراغ نفرات و گزینه‌های موردی رفته‌ایم در حالی که در ۱۰ قسمت قبلی به سراغ مفاهیم مرتبط با موضوع نفوذ رفته بودیم. باید بگویم که بازخوردهایی که از ۱۰ قسمت اول به دستمان رسید، کمک بسیار خوبی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت‌مان بود. باید دقت داشت که تاکنون کار رسانه‌ای قوی در مورد نفوذ انجام نشده بود و خارج از دید ۲ اولین گام در این راستا و تجربه ای نوپا بود. بر همین اساس، نکات مثبت و منفی به دست ما رسید و تلاش کردیم تا این نکات را در ۱۰ قسمت دوم اعمال کنیم تا مجموعه بهتری ساخته شود.

او در مورد روند تولید این مجموعه گفت: تحقیق و نگارش این ۱۰ قسمت انجام شده است و تصویربرداری را نیز آغاز کرده‌ایم. اکنون کار تولید قسمت اول به پایان رسیده است و نهایی شده است. هم‌چنین قسمت‌های بعدی نیز گام به گام پیش خواهد رفت. به نظرم تا ۲-۳ ماه آینده تولید این مجموعه به پایان خواهد رسید و از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

نقویان به موضوع استفاده از تصاویر آرشیوی که حواشی را در ماه‌های اخیر برای خارج از دید به همراه داشته است، اشاره کرد و گفت: بعد از پخش خارج از دید ۲ انتقادهایی در مورد آرشیوهای این مجموعه به وجود آمد. یکی از تهیه‌کننده‌های سینما و تلویزیون در جایی گفته بودند که وقتی کسی توانایی این را دارد که برای کار خود آرشیو به دست بیاورد، جز ویژگی‌ها و توانمندی‌های او است. مثلا یک تهیه‌کننده سینما این قدر توانایی دارد که هلی‌کوپتر وارد شهر کرده و به زمین می‌نشاند. این کار توانایی او است. توانایی من تعهد به انقلاب است و چیز دیگری نیست. من هیچ آرشیوی ندارم و پخش نمی‌کنم. آنان باید بروند و اعتماد دیگران را جلب کنند. این موضوع به متعهد بودن آنان برمی‌گردد. من هم همین مسیر را طی کردم و اگر برای کار بعدی خود بخواهم آرشیو دریافت کنم، باید مسیر قانونی آن را طی کنم. کسی که این کار را تولید می‌کند یک نامه به من می‌دهد و من را به مرکز آرشیو معرفی می‌کند. در حقیقت، هیچ مزیت خاصی برای من وجود ندارد که حتما آرشیو دریافت کنم. البته نقد من به این موضوع این است که وقتی آرشیو در اختیار بعضی از دوستان قرار داده می‌شود، خیلی سطحی با آن برخورد می‌کنند و وقتی که احتیاجات ابتدایی آنان برطرف شد، دیگر کار با آن ندارند و به دنبال دریافت آرشیوهای ناب‌تر نمی‌روند. مطمئنا این کار تلاش و هزینه بیش‌تری می‌خواهد. همیشه تلاش کرده‌ام تا این موضوع را رعایت کنم و وقتی که فرصت برایم فراهم شد، بهترین استفاده را از آرشیو ببرم. دریافت آرشیو نیز مانند کار تولیدی دردسرهای خاص خود را دارد. من این قول را به همه دوستان و همکاران می‌دهم که اگر حرکت کنند، هیچ بن‌بستی برای دریافت آرشیو وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.