یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

حبیب کاوش و در سوگ او؛

کاوش؛ فیلمساز عدالت جو و ضد سلطه/ سینماگران از فراق این کارگردان می گویند

حبیب کاوش-نجفی-هاشمی

سینماپرس: نوروز ۱۳۹۸ در حالی از راه می رسد که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ حبیب کاوش یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در اسفندماه سال ۹۷ به دیار باقی شتافت. اینک همزمان با تشییع این سینماگر، هنرمندانی همچون: سید ضیاء هاشمی و محمدعلی نجفی از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس زنده یاد حبیب کاوش در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۳ با عضویت در گروه تئاتر «آناهیتا» آغاز کرد و با کارگردانی فیلم «آب» در سال ۵۳ وارد فعالیت حرفه‌ای سینمایی شد.

در کارنامه کاری او کارگردانی حدود ۷ فیلم سینمایی، نویسندگی ۵ فیلم و تهیه کننده ۴ اثر دیده می‌شود. از جمله فعالیت‌های صنفی او می‌توان به سخنگویی شورای صنفی نمایش اشاره کرد. او در سال های گذشته از اعضای جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران نیز بود.

آخرین فیلم سینمایی که کارگردانی آن را برعهده داشته، «محفل ایکس» در سال ۱۳۸۳ بوده. او همچنین کارگردانی فیلم‌هایی چون «آتش پنهان»، «دادشاه»، «فصل خون» و... را بر عهده داشته است.

هنرمندان مطرحی همچون: سیدضیاء هاشمی و محمدعلی نجفی همزمان با نوروز ۱۳۹۸ در فراق این کارگردان مطرح سینما، تلویزیون کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

سیدضیاء هاشمی تهیه کننده مطرح سینمای کشور در این خصوص به سینماپرس گفت: حبیب کاوش برای من تنها یک همکار یا یک فیلمساز یا یک دوست نبود او برای من برادری بزرگتر بود که از دستش دادم و از این بابت بسیار متأسفم.

وی ادامه داد: خوشبختانه من افتخار سال های سال همکاری با ایشان را داشتم و مرتباً با هم در ارتباط بودیم. اولین دیدار حضوری ما سال ۷۶ در جلسه تعاونی مسکن هنرمندان شکل گرفت که بنده مسئول این تعاونی بودم و ایشان هم رئیس هیأت مدیره تعاونی را بر عهده داشتند. ما سال ها سال با یکدیگر همفکری کردیم که چطور می توانیم مشکلات اهالی سینما را حل کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: کاوش جزو افرادی بود که پیگیر بود؛ تا آخرین لحظه در کنار من بود و کمک می کرد اتفاقات خوبی رقم بخورد. او همیشه تلاش داشت تا همه اهالی سینما صاحب خانه شوند. او انسانی نیک سرشت بود و جای خالی اش در سینمای ایران هرگز پر نخواهد شد.

این سینماگر یادآور شد: ما روز به روز صمیمیت مان با یکدیگر بیشتر شد. زمانی که تهیه کنندگان چندپاره و از یکدیگر جدا شدند ما باز هم با هم بودیم و یکدیگر را رها نکردیم. خاطرات شیرینی که از ایشان دارم هرگز از یادم نمی رود و همچنان از مرگ او در بهت و شوک هستم؛ ما از یک ماه پیش از درگذشت حبیب می دانستیم که به زودی او را از دست خواهیم داد چرا که پزشکان ما را ناامید کرده بودند اما با این همه وقتی خبر درگذشت او رسید باز هم بهت شدیم و باور نمی کردیم که این اتفاق تلخ افتاده باشد.

وی سپس در خصوص ویژگی های فرهنگی و هنری زنده یاد کاوش اظهار داشت: حبیب دغدغه های عجیب فرهنگی داشت و هیچ گاه از موضع حق پایین نمی آمد، دیدگاه شریف او ضد استبدادی و ضد سلطه و ضد استعماری بود. همه ما احساس او را می دانستیم؛ حبیب همیشه نسبت به ظلمی که به اهالی سینما می شود حرص می خورد اما همیشه امید داشت و می خواست کارهای نیک انجام دهد.

هاشمی ادامه داد: حبیب همیشه می گفت ما در مقابل همه بدی ها می ایستیم. او با بچه های هیأت اسلامی هنرمندان هم ارتباط بسیار خوبی داشت و کلاً ارتباطش با دیگران ارتباطی بی نظیر بود. حبیب برای همه مثل پدر بود؛ بعد از درگذشتش همه کسانی که در جامعه صنفی تهیه کنندگان کار می کردند مشکی پوش و اندوهناک شدند چرا که همه خود را به مثابه فرزندان حبیب می دانستند و درگذشت او ماتم زده شان کرد.

محمدعلی نجفی کارگردان پیشکسوت سینما نیز در خصوص زنده یاد حبیب کاوش اظهار داشت: او هنرمندی متعهد و حرفه ای و وظیفه شناس و کاربلد بود و رفتارش مانند همه هنرمندان حرفه ای با اصول و قاعده بود. او هیچ گاه از مواضع خویش کوتاه نیامد و همیشه سعی داشت تا بهترین اتفاقات را رقم بزند و من خوشحالم از اینکه با وی سابقه آشنایی دیرینه ای داشتم.

وی افزود: زنده یاد کاوش را از اوایل انقلاب اسلامی و زمانی که فیلم «فصل خون» را ساخت می شناختم؛ فیلم او در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و بعدها با فیلم های بعدی اش بسیار پر سر و صداتر و حرفه ای تر در سینما ظاهر شد. در هر صورت مرگ او ضربه ای به فرهنگ و هنر کشور است و من از خداوند برای وی طلب آمرزش دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.