دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

نمایشی که از التهابات روحی ستارخان می‌گوید؛

روایتی از واقعه‌ی پارک اتابک همزمان با سالروز قیام مردم تبریز

نمایش «تراژدی پارک اتابک»

سینماپرس: نمایش «تراژدی پارک اتابک» همزمان با سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، از آن‌چه در سال ۱۲۸۸ شمسی بر ستارخان گذشت، می‌گوید.

به گزارش سینماپرس، همزمان با سالروز قیام مردم تبریز در تقویم رسمی کشور که به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد، نمایش «تراژدی پارک اتابک» با موضوع آن‌چه در سال ۱۲۸۸ شمسی در واقعه‌ی پارک اتابک بر ستارخان گذشت، روی صحنه می‌رود. 

نمایش «تراژدی پارک اتابک» از تبریز به نویسندگی سیدمرتضی هاشم‌پور و کارگردانی سیروس مصطفی به زبان ترکی اجرا می‌شود. این اثر در هشتمین روز از جشنواره‌ی سی و هفتم، امروز، دوشنبه ۲۹ بهمن با مدت زمان ۵۰ دقیقه در قالب بخش «چهل سالگی انقلاب اسلامی» در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج میزبان علاقه‌مندان خواهد شد. 

نمایش «تراژدی پارک اتابک» به آخرین بخش از مبارزه‌ی نافرجام مجاهدان مشروطه با قوای دولتی در غائله‌ی پارک اتابک می‌پردازد. آن جا که حدود سه هزار نیروی نظمیه، پس از محاصره‌ی پارک اتابک با توپ و مسلسل به باغ یورش برده و ۳۰۰ مجاهد مشروطه‌طلب را به خاک و خون می‌کشند. در جریان این درگیری، پای ستارخان تیر می‌خورد. این که ستارخان توسط دشمن تیر خورده یا دوست، از نکات مشکوک این غائله است. درست از این لحظه است که داستان «تراژدی پارک اتابک» آغاز می‌شود و التهابات روحی ستارخان را بعد از اصابت گلوله و عفونت زخم روایت می‌کند.  

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.