شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۱

آقامحمدیان: داوران بر اساس محتوای ملی، انقلابی، ارزشی و استراتژیک فیلم ها را ارزیابی کنند/ توجه به محتوا سینما را نجات می دهد

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امروزه در تمام جشنواره های دنیا داوران فیلم ها را بر اساس محتوایی که به نفع کشورشان است داوری می کنند و من امیدوارم داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر هم بر اساس محتوای ملی، انقلابی، ارزشی و استراتژیک فیلم ها را ارزیابی کنند.

این مدیر فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که توجه به محتوا سینمای مان را نجات می دهد؛ متأسفانه سال ها است که ما نسبت به مضمون و محتوای فیلم ها بی توجه شده ایم و بیشتر خودمان را درگیر تکنیک و... کرده ایم، اتفاقی غلط و نادرست که ما را از راه راست منحرف کرد.

وی با بیان اینکه تا سال ها قبل جشنواره های داخل کشور تلاش می کردند آرمان های انقلاب اسلامی را ترویج کنند اما بعد این اتفاق کمرنگ شد اظهار داشت: متأسفانه به دلایل متعدد جشنواره های سینمایی ما دچار تزلزل شد و از آرمان های اولیه فاصله گرفت. جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از انقلاب اسلامی بود و از ابتدا بر این اساس بنیان گذاشته شد که مروج اهداف و آرمان های انقلابی در سینما باشد اما افسوس که امروز دیگر نشانی از آن نیست.

آقامحمدیان در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید علت اینکه طی سال های اخیر داوران جشنواره به آثار سیاه، تلخ و حتی فیلم هایی که برخی اعتقادات ضد شرعی و عرفی داشتند جایزه دادند و یا آن ها را در فهرست کاندیداهای خود آوردند چیست اظهار داشت: داوران مجبور هستند بر اساس فیلم هایی که در اختیار دارند داوری کنند. مجبور می شوند نسبت به تولیداتی که هست نظر بدهند و به این دلیل که در میان آثار ما فیلم های انقلابی و ارزشی کمتر وجود دارند ما شاهد این اتفاقات تلخ هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» خاطرنشان کرد: مردم از سینما انتظار فرهنگ سازی دارند اما فرهنگ سازی با اعتقادات مردم جور نیست و فیلم ها دچار مشکل است. مسئولان سینمایی باید توجه ویژه و جدی تری نسبت به محتوای فیلم ها داشته باشند و به هر اثری اجازه تولید ندهند. این وظیفه مدیران سینمایی و جشنواره ها است که با انتخاب های آگاهانه خود اعتقادات را به مردم بازگردانند.

وی متذکر شد: اگر مثلاً در همین جشنواره فیلم فجر پیش رو اکثریت آثار را فیلم هایی تشکیل می دانند که از آرمان ها و اهداف انقلاب حمایت و پیروی می کردند داوران موظف بودند از میان آن فیلم ها داوری کنند اما وقتی سبد جشنواره و سبد تولیدات ما از فیلم های ارزشی و انقلابی تهی است داوران هم ناچار می شوند از میان همان فیلم هایی که وجود دارد دست به انتخاب بزنند.

آقامحمدیان ادامه داد: از سوی دیگر ما باید بدانیم اصولاً داوران بر اساس تفکرات دست اندرکاران جشنواره انتخاب می شوند و کمتر پیش می آید که آن ها بر اساس نیازهای سینما انتخاب شوند؛ به همین علت هم افرادی به عنوان داور انتخاب می شوند که ذیل سیاست های دبیران جشنواره حرکت می کنند و خواسته های آن ها را پیاده سازی می کنند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو با اشاره به داوران ۲ بخش نگاه نو و سودای سیمرغ این دوره از جشنواره اظهار داشت: داوران باید متخصص باشند و در همه امور سینمایی تخصص لازم را داشته باشند اما در کشور ما سفارشات باعث می شود انتخاب داوران خوب نباشد. در ۲ بخش داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر افرادی هستند که از جنس این کار نیستند. زیاد به سینما ارتباطی ندارند. معلوم است که حضور آن ها باعث می شود داوری دچار افت شود و من نمی دانم چطور برخی از این افراد برای این امر خطیر و مهم انتخاب شده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.