سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۲۰

قوی تن: پایه گذاری جشنواره فیلم فجر باعث رشد و پویایی سینما شد/ جشنواره سال ها است نشانی از صداقت و عدالت ندارد

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره سال ها است نشانی از صداقت و عدالت ندارد و متأسفانه ما شاهد باندبازی ها، رفیق بازی ها و فضای فرمایشی در این رویداد سینمایی هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر فی نفسه اتفاق بسیار خوبی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری شد و فضای پرنشاطی را در سینما به وجود آورد و باعث رشد و پویایی سینما شد. منتقدان و فیلمسازان در فضای حرفه ای و رقابتی قرار گرفتند و این رویداد سینمایی تا اوایل دهه دوم انقلاب کم و بیش خوب بود اما اندک اندک به سمت نزول و افول رفت.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل نزول و افول این رویداد سینمایی این بود که به جای آدم های بی ادعایی که این رویداد را پایه گذاری کرده بودند کم کم افرادی آمدند که بسیار پر ادعا بودند و جشنواره را محلی برای باندبازی ها، رفیق بازی ها و طرفداری و حمایت از برخی فیلمسازان و فیلم های خاص کرده بودند و فضای حرفه ای جشنواره را تبدیل به فضایی مسموم و فرمایشی و غیرحرفه ای کردند به نحوی که حتی در تصمیم گیری ها و داوری های شان نظرشان روی برخی افراد خاص بود و بیشتر به کسانی توجه می کردند که جزو اطرافیان گردانندگان و دبیران بودند.

قوی تن خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات دست در دست هم داد تا این رویداد سینمایی از صداقت، صمیمیت، عدالت و فرهنگ دور شود. شرایط جشنواره اینقدر ناراحت کننده شده که ما دیگر اگر فیلم مان به جشنواره راه پیدا نمی کند نمی توانیم به این نتیجه برسیم که لابد فیلم مان خوب نبوده چرا که دیگر نمی شود حضور یا عدم حضور فیلم ها در جشنواره را از نظر کیفی ارزیابی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «رویای سهراب» تأکید کرد: ما بارها شاهد آن بوده ایم که بسیاری فیلم های خوب و ارزشمند که هیچ نقصی ندارند برای حضور در جشنواره پذیرفته نمی شوند اما در عوض شاهد فیلم های ضعیف و نازل در جشنواره هستیم. انتخاب های مصلحتی و رفاقتی ضربه عجیبی به این رویداد سینمایی وارد کرده و رسما رقابت سالم در جشنواره و سینمای ایران به طور کل از بین رفته است.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم با تدبیر و درایت جدی یکایک سینماگران دغدغه مند و اهالی رسانه ما بتوانیم مسئولان سینمای کشور را مجاب به سیاست گذاری ثابت و لازم الاجرا در جشنواره فیلم فجر کنیم و دیگر اجازه اعمال سلیقه دبیران و دست اندرکاران در این رویداد سینمایی را ندهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.