چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۱۷

افتخاری: این میزان از لودگی و هنجارشکنی در سینمای ما پذیرفتنی نیست/ دغدغه های رهبری در حوزه فرهنگ باید اجرایی شود

دکتر لاله افتخاری

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: لودگی ها و هنجار شکنی های فراوان در برخی آثار سینمایی، زیرپا گذاشتن احکام دین و شریعت و افت شاخصه های هنری در فیلم هایی که در جشنواره نمایش داده می شوند باعث شده تا این رویداد برای هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی بدل به سوگواره شود.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالبه مردم ایران اسلامی، نظام، شهدایی که خون دادند تا این انقلاب به پیروزی رسید و تداوم پیدا کرد، مردمی که در دنیا به این انقلاب شکوهمند دل بسته اند، جانبازان عزیزمان و خانواده های شان این است که جشنواره انقلاب ویترینی باشد برای نشان دادن توان علمی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی کشور مان در مقابل هجمه های استکبار جهانی.

وی با تأکید بر اینکه سینمای ایران باید دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در زمینه زنان، خانواده، فرهنگ و هنر را نشان دهد اظهار داشت: متأسفانه این اتفاق در سینمای کشور به شایستگی رخ نداده و به عکس ما شاهد برخی فیلم هایی هستیم که با این دستاوردها در تضاد هستند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: یک وادادگی و بی توجهی و بی دقتی در حوزه کلی فرهنگ و هنر کشور دیده می شود؛ ما نه تنها در سینما که در دانشگاه ها، سطح جامعه و... هم این وادادگی را شاهد هستیم. ما در برنامه های کلان فرهنگی کشور و حتی بحث بودجه های فرهنگی نیز دچار مشکل هستیم و همه این اتفاقات دست در دست هم داده و حاصلش می شود این ویترین سینمایی که بعضاً در رابطه با برخی آثارش این شائبه به وجود می آید که نفوذ دشمنان باعث شده تا برخی دستاوردهای کشور به صورت وارونه نمایش داده شوند.

افتخاری تصریح کرد: ما نمی گوییم نباید واقعیت های کشور نشان داده شوند؛ واقعیت ها باید نشان داده شوند برای مسئولان کشور که آن ها متوجه اوضاع موجود بشوند اما اگر این آثار سیاه نما در سطح جامعه نمایش داده شوند جز تباهی هیچ دستاور دیگری نخواهند داشت. این آثار بیشتر باعث تخریب و یأس می شوند و بس!؛ این میزان از لودگی ها و هنجارشکنی ها در سینمای ما پذیرفتنی نیست.

وی تأکید کرد: در کنار هم قرار گرفتن این گونه آثار در جشنواره فیلم فجر باعث می شود تا این رویداد سینمایی بیش از آنکه محفلی برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد و جشن سالگرد پیروزی انقلاب در آن برگزار شود برای یکایک هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب به سوگواره بدل شود؛ این جشنواره باید در شأن فجرآفرینان و نام مقدس فجر و هنرمندان متعهد و ولایی باشد اما این اتفاقی که طی سال های اخیر شاهد آن هستیم در شأن ما نیست و مسئولان هرچه سریع تر باید برای آن تدبیری ویژه اندیشه کنند.

 افتخاری در خاتمه این گفتگو افزود: مجلس باید در بحث قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور پای کار بیاید و از هنرمندان متعهد حمایت کند؛ در حال حاضر که مبحث بودجه در مجلس در رأس امور است نمایندگان باید دست در دست هم داده و بودجه را دیرتر مصوب کنند چرا که بودجه به جز بحث مالی، بحث هدایت گری هم دارد. نمایندگان مجلس بایستی یک سری سیاست های کلان فرهنگی که توسط مقام معظم رهبری بارها گوشزد شده را به مسئولان گوشزد کنند و از آن ها بخواهند این سیاست ها را در سینما، تئاتر و سایر رشته های هنری پیاده سازی کنند و در واقع بایستی دغدغه های رهبری در حوزه فرهنگ باید اجرایی شود.

اخبار مرتبط

نظرات

  • مهدی ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۲:۵۸
    1 1
    بسیار درست بحق و بجا مطالب رو بیان کردن براستی که جشنواره شده سوگواره

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.