شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

سینماگران و انتظارات از مدیر جدید سینما؛

از لزوم تامین امنیت شغلی تا توجه به ناکارآمدی خانه سینما/ بساط سینمای مبتذل و فاقد اندیشه را جمع کنید

زاهدی-اسکندری-فلاح پور-عزیزی-بزرگمهر-فرح مرزی-عباسی-پاک سیما-قاسمی-قاری زاده-روزبهانی-شبانی

سینماپرس: در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی تعدادی از اهالی سینمای کشور در صنف ها و رشته های مختلف انتظارات خود را از مدیریت جدید سینما مطرح کردند؛ تأکید بر تأمین معیشت سینماگران، ارتباط مستقیم مدیریت سینما با سینماگران و عدم اکتفا به حرف های مشاوران از جمله خواسته های اهالی سینما از وی است. همچنین برخی دیگر از سینماگران خواستار جمع آوری بساط سینمای مبتذل و فاقد اندیشه شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس پس از انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی سینماگران خسته از سیاست بازی ها، لابی گری ها و بی عدالتی های مدیران پیشین، انتظارات فراوانی از وی دارند. انتظاراتی همچون دوری و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و جناحی تا تقسیم عادلانه امکانات میان اهالی سینما و مهمتر از همه ثبت قانونی صنوف خانه سینما در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی!

سینماگران از انتظامی خواستار آن هستند که با باندبازی و رانت خواری در سینما مقابله کند، بساط فیلم های مبتذل به اسم سینمای کمدی را جمع نماید و در مقابل به سینمای ارزشی که توسط مدیران پیشین نادیده گرفته شده بود توجه ویژه داشته باشد.  

اهالی سینما با انتقاد از گسترده شدن روز به روز سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که در سینما مبادرت به «پولشویی» می کنند خواستار کوتاه کردن دست آن ها از سینمای کشور شده و تأکید کردند بساط فیلم های مبتذل در سینمای جمهوری اسلامی ایران باید برای همیشه جمع شود و به جای آن آثار اندیشه ورز در سینما تولید گردد.

سینماگران تأکید کردند کسانی که طی سال های اخیر در سازمان سینمایی به عنوان مشاور حضور داشته اند خودشان در پی نابودی سینما بوده اند و سیاست شان مبنی بر این بوده تا اندیشه از سینما حذف شود. سینماگران با انتقاد از انفعال شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش سیل انتقادات خود را متوجه معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کردند و گفتند معلوم نیست به چه دلیلی ایشان به این حجم از فیلم های مبتذل با شوخی های رکیک جنسی و... مجوز داده است!

امروزه بیش از هر زمان دیگری سینماگران واقعی کشور با مشکلات بیمه ای و معیشتی دست به گریبان هستند؛ مشکلاتی که دولت های نهم و دهم برای آن ها تدابیر جدی داشت. از توزیع سبد کالا میان اهالی سینما گرفته تا کارت های هدیه از توزیع اقلام شب عید گرفته تا تأمین رایگان بیمه تکمیلی و... مسائلی است که طی سال های اخیر مدیران سینمایی به آن ها هیچ توجهی نداشته اند.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: حسن زاهدی، ستاره اسکندری، اسماعیل فلاح پور، محمود عزیزی، مهدی بزرگمهر، نوید فرح مرزی، پیمان عباسی، محمدتقی پاک سیما، ثریا قاسمی، مجید قاری زاده، محسن روزبهانی و فرزانه شبانی گفتگوهایی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زاهدی: تأمین امنیت شغلی اهالی سینما مهمترین انتظار سینماگران از مدیریت جدید سینما است/ برخی سرمایه گذارها سینماگران را استثمار کرده اند

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: تأمین امنیت شغلی اهالی سینما مهمترین انتظار سینماگران از مدیریت جدید سینما است بنده به طور یقین می گویم اگر مبحث مهم تأمین امنیت شغلی که سال ها است روی زمین مانده و اجرایی نشده درست شود بخش عمده ای از مشکلات سینمای کشور و سینماگران برطرف خواهد شد. متأسفانه سینمای ایران بی در و پیکر شده است؛ هر کسی از گرد راه نرسیده در سینما کار و فعالیت می کند و باعث می شود تا مناسبات درستی که پیش از این وجود داشت از بین برود.

اسکندری: سینمای امروز ایران تنها جایگاهی برای حضور فیلم های طنز نازل شده است/ اندیشه ورزی در سینما را احیاء کنید

ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: سینمای امروز ایران تنها جایگاهی برای حضور فیلم های طنز نازل شده است و من امیدوارم مدیریت جدید سینما تدبیری جدی و اساسی برای مقابله با این مقوله مهم داشته باشد. مشکلات سینمای ایران بسیار گسترده است و مدتی فکر می خواهد تا بتوان یکایک آن ها را بیان کرد اما من ترجیح می دهم بر بزرگترین مشکل امروز سینمای کشور که حضور انبوه فیلم های طنز نازل است پافشاری کنم و خواستار آن باشم تا این قبیل فیلم ها دیگر حمایت و تولید نشوند. بنده معتقدم سیاستی که از بالا تعیین و اعمال می شود هدفش این بوده که بخش اندیشمند سینما را محجور کند و فقط صرفاً به بخش تجاری و گیشه نگاه داشته باشد و بیزینس را هدف اصلی خود قرار دهد؛ قطعاً به همین علت است که ما مدت ها است در سینمای کشورمان شاهد آثار سینمایی طنز سنگین و فاخر نبوده ایم و به جای آن آثار پیش پا افتاده و نازل در سینما رواج پیدا کرده اند، آثاری که قطعاً تنها هدف شان سرگرم سازی لحظه ای مخاطبان شان است و بس!

فلاح پور: توجه به بحران در اقتصاد و بیکاری اهالی سینما باید سرفصل کارهای مدیریت جدید باشد/ سینمای امروز ما بسیار هرز رفته است

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون گفت: مدیریت جدید سینما باید مباحث مهم بحران در اقتصاد سینمای ایران و بیکاری اهالی شناسنامه دار سینما را در سرفصل کارهای خود قرار دهد؛ هرچند که سینمای ما از مشکلات بسیار اساسی رنج می برد اما این ۲ نکته به زعم بنده جزو مهمترین نکاتی است که است که باید به آن پرداخته شود. آشفتگی سینمای ایران به حدی است که جمع کردن و سامان دادن به امور آن به این سادگی ها نیست؛ سینمای امروز ما بسیار هرز رفته و آسیب های جدی و اساسی زیادی دیده است که بخش هایی از این آسیب ها غیرقابل جبران هستند و قطعاً نمی توان تدبیری برای احیای آن کرد.

عزیزی: مدیر جدید سینما باید در پی توزیع عادلانه امکانات باشد/ نگاه تجاری مدیران فرهنگی و سینمایی به سینما امری به شدت غلط است

محمود عزیزی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: مدیر جدید سینما باید در پی توزیع عادلانه امکانات باشد چرا که متأسفانه در حال حاضر امکانات در سینمای کشور به صورت عادلانه توزیع نشده و همه سینماگران نمی توانند به صورت یکسان از مواهب سینما برخوردار باشند. یکی دیگر از نکات مهمی که امیدوارم مد نظر رئیس جدید سازمان سینمایی باشد روشن شدن تکلیف سینما است؛ امروزه ما با شورای نظارت و ارزشیابی و شوراهای پروانه نمایش و پروانه ساختی روبرو هستیم که خروجی شان در شأن سینما نیست! شخص آقای وزیر ارشاد اشاره می کند که در سینما مثلاً از بازه زمانی فلان تا فلان ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شده؛ این جمله یک مدیر فرهنگی نیست! یک مدیر فرهنگی نباید دغدغه اش میزان درآمد باشد!

بزرگمهر: تغییر مدیران دردی از سینماگران درمان نمی کند/ باید شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس برای تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان ورود کنند

مهدی بزرگمهر عضو شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: تجربه سال ها تغییر مکرر مدیران سینمایی ثابت کرده که تغییر مدیران دردی از سینماگران درمان نمی کند ما خواهان ورود جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان هستیم تا شاید از این رهگذر بخشی از مشکلات عدیده سینماگران برطرف گردد. سیاست های کلی در سینمای ایران باید تغییر کند؛ ما سال ها است که خواهان تأمین امنیت شغلی سینماگران، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... هستیم اما هنوز هیچ خبری از این ۲ مسأله مهم و اساسی علیرغم وعده های مکرر مدیران سینمایی نیست؛ از سوی دیگر مدت ها است مبحث تشکیل سازمان نظام صنفی هنرمندان مطرح شده که همچنان بلاتکلیف مانده است و این وظیفه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این سازمان نظام صنفی را به ثمر برسانند و خیال هنرمندان و سینماگران را راحت کنند.

فرح مرزی: فقدان امنیت شغلی، بیکاری گسترده، قراردادهای یک جانبه و افول شدید سطح کیفی آثار سینمایی از جمله مشکلات امروز سینما است

نوید فرح مرزی طراح چهره پردازی و طراح صحنه و لباس سینما نیز اظهار داشت: فقدان امنیت شغلی، بیکاری گسترده، قراردادهای یک جانبه به نفع تهیه کنندگان و افول شدید سطح کیفی آثار سینمایی از جمله مشکلات امروز سینما است؛ البته ما مشکلات پیچیده، متنوع و گسترده تری داریم که باید برطرف شوند اما اگر همین موارد هم توسط مدیریت جدید سینما رسیدگی شود می توانیم کمی نسبت به آینده سینما خوش بین باشیم. امروزه در سینما تقسیم کار معنایی ندارد؛ معمولاً عده ای خاص مرتباً در سینما مشغول کار و فعالیت هستند و بسیاری از اهالی سینما که اغلب پیشکسوت و حرفه ای هستند بیکار و خانه نشین شده اند، نه نهاد صنفی سینماگران به این افراد توجهی دارد و نه مدیران سینمایی دغدغه ای برای رفع مشکلات زندگی آن ها نشان می دهند. مهمترین اتفاقی که می تواند این بحران و بی عدالتی گسترده در سینما را برطرف کند تأمین امنیت شغلی اهالی سینما است؛ وعده ای که سال ها است داده شده اما هیچ یک از مدیران سینما آن را عملی نکرده اند و سینماگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند؛ تقسیم کار در سینمای ما معنایی ندارد و باندبازی و رفیق بازی و زد و بند در سینما حرف اول و آخر را می زند.

عباسی: هنرمندان بلاتکیف رهاشده و زیر فشارشدید اقتصادی در حال له شدن هستند/ با دیدن عکس یکی از فیلمنامه نویسان برجسته به عنوان راننده اسنپ تنم لرزید

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: هنرمندان مستقل بلاتکیف رهاشده و زیر فشارشدید اقتصادی در حال له شدن هستند من از مدیریت جدید سینما خواهشمندم نگاهی به وضعیت فلاکت زده هنرمندان این مرز و بوم بیندازند، لیاقت هنرمندان داشتن چنین زندگی هایی نیست! اوضاع اقتصاد سینما این روزها به شدت خراب است و وضع زندگی پیشکسوتان سینما خراب تر!؛ هیچ جای دنیا ما شاهد چنین وضعیت بغرنج و اسفباری در زندگی هنرمندان و سینماگران نیستیم و در هیچ نقطه دنیا هنرمندان بلاتکلیف به حال خود رها نمی شوند ودولت ها همیشه از آن ها تحت هر شرایطی حمایت های جدی می کنند و هیچ سینماگری غم نان و معیشت و بیمه و... خود و خانواده اش را ندارد.

پاک سیما: مدیران سینمایی باید تدبیری جدی برای بیکاری مفرط اهالی سینما داشته باشند/ چرا باید یک سینماگر برای گذران زندگی دستفروشی کند؟

محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز گفت: در حال حاضر بزرگترین و مهمترین معضل اهالی سینمای کشور مشکل بیکاری و خانه نشینی شان است و این اتفاق باعث شده تا زندگی بسیاری از حرفه ای های سینما دچار مشکلات عدیده و پیچیده ای شود از این رو معتقدم  مدیران سینمایی پیش از هر کار دیگری باید تدبیری جدی برای بیکاری مفرط اهالی سینما داشته باشند. سال ها است وعده های فراوانی مبنی بر تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... برای اهالی سینما شنیده ایم که متأسفانه تا به امروز هیچ یک از آن ها عملی نشده اند و بنده امیدوارم آقای انتظامی دغدغه مندانه به این موضوع مهم ورود پیدا کنند و از مسئولان خانه سینما بخواهند که به وعده های شان عمل کنند.

قاسمی: سینمای ایران سینمایی نازل شده است/ بررسی مشکلات سینمای ایران مدت ها تحقیق و کار کارشناسی می خواهد

 ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران سینمایی نازل شده است و متأسفانه ما مرتباً شاهد افول و نزول سطح کیفی فیلم های سینمایی هستیم و مسئولان اگر تدبیر داشته باشند باید جلوی این اتفاق تلخ را بگیرند. هیچ چیز در سینمای ما درست در جای خود قرار ندارد به نحوی که یک هنرمند کاربلد باید مثلاً برای ساخت یک فیلم سینمایی ۶ سال دوندگی کند و به سرانجام نرسد و هنرمند کاربلد دیگری برای روی صحنه بردن یک نمایش ۱۰ سال دوندگی کند و کسی به او مجوز ندهد اما افرادی که هنری ندارند و کارشان را بلد نیستند به واسطه رابطه هایی که دارند مرتباً کار کنند و جا را برای حضور حرفه ای ها تنگ تر نمایند. امروزه بسیاری از سینماگران و هنرمندان در تأمین نیازهای اولیه زندگی شان دچار مشکلات زیادی شده اند اما هیچ یک از مدیران فرهنگی و سینمایی به مشکلات آن ها توجهی نداشته و ندارند و این در حالی است که نرمندان در تمامی کشورهای دنیا دارای اعتبار و اهمیت بسیار زیادی هستند.

قاری زاده: آقای انتظامی نباید به نظرات مشاوران و اطرافیان خود اکتفا نماید/ خانه سینما بدل به نهادی تشریفاتی شده و نمی تواند مشکلات سینماگران را رفع کند

مجید قاری زاده کارگردان سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: آقای انتظامی نباید به نظرات مشاوران و اطرافیان خود اکتفا کند چرا که اگر این مشاوران و تصمیم گیران سازمان سینمایی کاری می توانستند طی این سال ها انجام می دادند و نمی گذاشتند سینما این چنین به قهقرا برود از این رو من از ایشان خواهش می کنم بدون در نظر گرفتن حرف ها و فشارهای مشاوران و اطرافیان شان، از بدنه سینما در صنوف مختلف طی جلساتی دعوت به عمل آوردند و از نزدیک حرف ها و درد دل های اهالی راستین سینما را گوش کنند تا بتوانند به صورت واقعی از میزان مشکلات عدیده ای که در سینمای کشور وجود دارد آگاهی پیدا کنند. ما امروزه در سینمای کشور در همه حوزه ها و زمینه ها دچار مشکل و بحران های جدی هستیم!؛ نه امور تولید و پخش و توزیع فیلم ها درست است نه مسائل صنفی و معیشتی سینماگران. خانه سینما رسماً بدل به نهادی تشریفاتی شده و هیچ قدرتی برای ساماندهی صنوف و رفع مشکلات سینماگران ندارد و اصولاً فکر نمی کنم که دست اندرکاران این نهاد هم دغدغه ای جدی برای رفع مشکلات معیشتی، رفاهی و بیمه ای سینماگران داشته باشند و این در حالی است که یک صنف باید در وهله اول به این امور رسیدگی کند.

روزبهانی: تأمین امنیت شغلی خواسته اصلی بسیاری از اهالی سینما از مدیر سازمان سینمایی است/ خانه سینما دغدغه ای برای رفع مشکلات سینماگران ندارد

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه نیز در این رابطه اظهار داشت: تکمیل بیمارستان سینماگران و تأمین امنیت شغلی خواسته اصلی بسیاری از اهالی سینما از مدیر سازمان سینمایی است و من امیدوارم بعد از مدت ها مدیری دغدغه مند اداره سینمای کشور را در دست گرفته باشد و کمک کند تا حداقل بخشی از مشکلات عدیده سینماگران حل شود. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی از سینماگران حمایت نداشته باشند ما باید چشم امیدمان به کجا و چه کسانی باشد؟ مدیران خانه سینما که رسماً با عملکردشان نشان داده اند دغدغه ای برای رفع مشکلات سینما و سینماگران ندارند و از همه جلسات شان هیچ خروجی مثبتی که به نفع سینماگران باشد حاصل نشده است.

شبانی: مسئولان به جای تکرار شعارها راهکار عملی برای تأمین امنیت شغلی سینماگران ارائه کنند/ سینما سرشار از شبه کمدی نازل شده است

فرزانه شبانی فیلمنامه نویس سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی گفت: امیدوارم مسئولان به جای تکرار شعارها یک بار هم که شده راهکار عملی برای تأمین امنیت شغلی سینماگران، تخصیص بیمه بیکاری و... را ارائه کنند و به سینماگران و مشکلاتی که آن ها را دربر گرفته توجه ویژه و جدی تری داشته باشند. علاوه بر مبحث بسیار بحران بیکاری و مشکل معیشتی سینماگران امروزه فیلمسازی هم بسیار سخت شده است اغلب قدیمی ها و پیشکسوتان سینما بیکار و خانه نشین هستند و فیلمسازی تنها در دست عده ای افراد خاص قرار دارد. من امیدوارم شرایطی عادلانه در سینمای کشور فراهم شود تا با تسهیل شرایط همه فیلمسازان بتوانند مبادرت به تولید اثر خود نمایند. متأسفانه ما فقط همواره از زبان مدیران و دست اندرکاران اجرایی سینما قول های زیاد می شنویم اما هیچ یک از این قول ها عملی نمی شوند و هیچ اقدامی از سوی آن ها صورت نمی گیرد همه این اتفاقات باعث شده بخشی از سینماگران دچار یأس و سرخوردگی شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.