دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸

افتتاحیه جشنواره فیلم «مقاومت» برگزار شد؛

ترک زود هنگام مراسم توسط متولیان آن/ حضور پررنگ جریانی که نسبتی با سینمای ارزشی ندارد!/ تقدیر از برگزیدگان ۴۰ سال سینمای مقاومت

افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم بین‌المللی «مقاومت» با حضور سردار غیب‌پرور رئیس سازمان مستضعفین کشوری و سرلشگر جعفری فرمانده سپاه و جمعی از سینماگران در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عصر امروز ۵ آذرماه با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، سردار غیب‌پرور رئیس سازمان مستضعفین کشور و سردار جعفری و جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد، مراسمی که با حضور پررنگ جریانی همراه بود که طی سالیان گذشته در عملکرد خود نشان داده اند نسبتی با سینمای ارزشی ندارند و متاسفانه با برنامه ریزی نامناسب برگزار کنندگان مراسم، این حضور پررنگ تر هم شد! البته به نظر می رسد ترک زودهنگام مراسم توسط سردار جعفری و غیب پرور به عنوان میزبان اصلی این جشنواره و همچنین  عدم توجه لازم به برخی از مدعوین و دلسوزان سینمای ارزشی را نیز می توان از دلایل نامتوازنی این مراسم دانست.

در ابتدای برنامه سرود جهوری اسلامی از سوی تعدادی نظامی از تشریفات به صورت زنده نواخته شد و پس از آن آیاتی از قرآن کریم قرائت شد.

در ادامه، حاج صادق آهنگران قطعه معروف (شب است و سکوت است و آه است و من) که به رزمندگان دفاع مقدس اختصاص دارد را به صورت زنده روی سن خواند.

تجدید خاطره حاضران جشنواره با نوای زیبای آهنگران

در ادامه مراسم محمد خزاعی دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: امروز میزبان فیلمسازان داخلی و خارجی هستیم و از همه کسانی که ما را در برگزاری این مراسم همراهی کردند، تشکر می کنم.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در آیین افتتاحیه جشنواره مقاومت، گفت: حضرت امام(ره) هنر مقاومت را به ملت های آزادی خواه جهان آموخت و یاد او و شهدای گرانقدر مقاومت را گرامی می داریم. هرچه داریم از عزت ایران اسلامی از این هنر مقاومت ایران است که این مقاومت و هنر مقاومت ریشه در تاریخ و قدمت مردم مومن و انقلابی ایران در برابر نظام سلطه و استکبار نشان دادند و امروز به عنوان یک الگوی بلامنازع هستند.

وی با اشاره به ممزوج شدن کلمه اسلامی در کنار مقاومت که به انقلاب ما معنا بخشیده است، تاکید کرد: این معنای عمیق مقاومت اسلامی امروز مفهومی را ساخته که می توان گفت خیلی از محاسبات بین المللی را رقم زده و محور سرنوشت ملت ها قرار کرفته است. امروز این مفهوم مقاومت اسلامی با قداستش در جهان و منطقه در حال گسترش و انتشار است. همین چندی پیش مقام معظم رهبری تنها راه نجات منطقه و ملت در راه مقاومت اسلامی است. علما و هرمندان رسالت بیشتری در این راستا دارند که به مقاومت هرچه بیشتر عمق ببخشند تا اثربخش تر باشد. کاری که شما و راهی که شما می روید در این مسیر مقدس است.

فرمانده کل سپاه با طرح این سوال که مقاومت اسلامی به چه معناست؟، افزود: ایستادگی مومنانه در برابر باطل، کفر، الحاد و در برابر همه پلیدی هاست. ایستادگی جانانه در این راه الهی است؛ این راه همان راهی است که امام حسین(ع) و یارانش ۱۴۰۰ سال پیش پیمودند و این راه را به همه آزادگان جهان آموختند.  ملت بزرگ ایران با پیروی از سید و سالار شهیدان در حال پیمودن این راه است.

سرلشکر جفری درباره معنای جوهره مقاومت و ایستادگی، خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال نشان دادن و هرچه بیشتر عمق بخشیدن به جوهره مقاومت اسلامی باشیم که امروز در جهان رو به گسترش است. آینده تاریخ و قرن پیشروی مان تعیین می کند، اراده انسان هاست. اساس مبارزه و پیروزی را اراده انسان ها شکل می دهد. با تامل در قرآن می فهمیم اراده بزرگ ملت ایران و سایر ملت ها در مقاومت و ایستادگی، دنباله همان اراده الهی است.

http://cinemapress.ir/d/2018/11/26/4/180398.jpg

 صحنه آرایی بازیگران تئاتر در پس زمینه سخنرانی فرمانده سپاه

فرمانده کل سپاه رمز پیروزی را مقاومت و ایستادگی در برابر ددمنشی های استکبار دانست و گفت: علت پیروزی ها و نصرت الهی که با وجود این همه مشکلات، تهدیدات و توطئه ها نصیب ملت ها و ملت های مقاوم منطقه می شود. همین است رمز این پیروزی ها که امروز دنیای استکبار را به هم ریخته و آن ها را گیج و سردرگم کرده است. همین است که اراده ملت ایران در مقاومت و ایستادگی دنباله اراده الهی است.

وی با اشاره به اینکه جنگ نرم محور مقاومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: در سوره صف، خداوند همین رمز را به ما می آموزد. تعبیر دهان ها در آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» شاید با جنگ نرم یکسان باشد. چرا که جنگ نرم محور مقاومت اسلامی است. شرط آن جهاد و مبارزه مستمر در این راه است. جهاد در عرصه جنگ سخت، همان قتال است و در عرصه جنگ نرم و فرهنگی، مبارزه، ایستادگی، توسعه و تعمیق این راه با روحیه جهادی است.

فرمانده کل سپاه در ادامه با طرح این سوال که چرا روحیه جهادی، افزود: جهاد را در عرصه های جنگ نرم یعنی در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیار مهمتر از جهاد در عرصه های سخت است. بدون تردید، یک هنرمند جبهه مقاومت که می خواهد در این عرصه تلاش کند، حتما باید تلاشش با کار و روحیه جهادی همراه باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: ارزش این جهاد دست کمی از جهاد در جنگ سخت ندارد. کار جهادی مشروط بر سه شرط اساسی است؛ کار برای رضای خدا(نیت خالص)، همراه با سخت کوشی و تلاش شبانه روزی است، کار جهادی بدون سختی امکان ندارد و سومین شرط برمی گردد که عده ای دنبال مانع تراشی و مخالفت فقط آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود نیست و دشمنان داخلی و بعضا خودی هم هستند.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: در مقابل سنگ اندازی های این راه اگر آگاهانه باشد، برای یک جهادگر هنرمند یک آینده ای بسیار تعیین کنند ما را خواهد ساخت. راه مقاومت اسلامی که با انقلاب شروع شده و روز به روز دارد درخشان تر می شود و با کلمه مقدس دیگری به نام بسیج ممزوج شده، در آینده نزدیک پیروزی های بسیار بیشتری را نصیب رزمندگان جبهه مقاومت خواهد کرد

وی در خاتمه افزود: در دفاع مقدس برخی تردید داشتند که بیایند یا نه؟ بسیاری از آن ها بعد از جنگ به شدت پشیمان شدند که چرا نتوانستند در این دوران 8 ساله برای انقلاب نقش موثری را ایفا کنند. امروز هم همین است. اکنون در جبهه مقاومت شاهد رقم خوردن اتفاقات بسیار بزرگی هستیم. تلاش کنیم به جبهه مقاومت عمق ببخشیم و به آن با کار جهادی توسعه کمی دهیم.

وقتی زحمت کشان سینمای انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند... متاسفانه طبق معمول پس از مرگ!

 در ادامه مراسم نکوداشت حبیب‌الله کاسه‌ساز، حمید آخوندی، سید ضیاالدین دری و یدالله صمدی برگزار شد. محمد خزاعی، سردار غیب پرور، سردار جعفری و جمشید هاشم پور روی صحنه آمدند و از خانواده مرحوم حبیب‌الله کاسه ساز تجلیل کردند. همچنین از خانواده مرحوم حمید آخوندی با اضافه شدن علیرضا رضاداد به حضار روی صحنه، تجلیل به عمل آمد.

سپس از خانواده مرحوم سیدضیا الدین دری با اضافه شدن مریلا زارعی به حضار روی صحنه، تجلیل شد و پس از آن از خانواده یدالله صمدی با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، تجلیل به عمل آمد.

 مدیر معلوم الحال سینمای ایران از خانواده شهید همدانی تجلیل کرد

در ادامه این مراسم از فرزند شهید سردار حسین همدانی قدردانی شد.

جوایزه بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اهدا شد که اسامی برگزیدگان در ادامه می‌آید:

برگزیدگان بخش فیلمنامه: نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان

عالیجناب لس آنجلس جایزه گرفت!

برگزیدگان بخش بازیگری: پرویز پرستویی، هادی حجازی‌فر و مریلا زارعی

برگزیدگان بخش کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود ده‌نمکی و مرحوم رسول ملاقلی

برگزیدگان بخش بهترین فیلم: «آژانس شیشه‌ای»، «اخراجی‌ها» و «شیار ۱۴۳»  

ابراهیم حاتمی کیا نیز در سخنانی گفت: من این محبت مردم را فراموش نمی کنم و خود را نماینده کسانی می دانم که در حوزه دفاع مقدس کار کردند که از آن جمله می توانم به استادم بهرام بیضایی اشاره کنم و من این جایزه را به نمایندگی از این افراد گرفتم.

البته اینکه این کارگردان سینمای دفاع مقدس در جشنواره مقاومت یاد استاد آمریکانشین خود(!) افتاده است جای تعجب داشت.

مسعود ده نمکی نیز بیان کرد: این انتخاب از سوی مردم برای من غیر قابل پیش بینی نبود. من این جایزه را به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم دیده بان و منیره قیدی کارگردان ویلایی ها اهدا می کنم.

سپس جوایز بخش جلوگاه نور با حضور اعضای هیئت داوران این بخش اهدا شد.

دیپلم افتخار این بخش به جواد موگویی برای مستند«نیممه شب ۲۴ آوریل» تقدیم شد. دومین دیپلم افتخار این بخش به مصطفی رزاق کریمی برای تولید مستند«بانو قدس ایران» رسید.

در ادامه حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی گفت: به همه حضار در این آئین و همه فیلمسازان و سینماگران دغدغه مند که روشنایی بخش این دوره  از جشنواره اند خوشامد می گویم. جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که تصویر ایثار و حمیت غیرتمندان است در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی که پیروزی عزت و آزادگی است، روایتگر عشق و دلدادگی کسانی است که شجاعت و ایستادگی بر آرمانها را توشه راه خود کردند.

وی افزود: روایت هنرمندان مومن و انقلابی از لحظه های درخشانی است که مایه ارزش و اعتبار سینمای ایران شده است. جشنواره فیلم مقاومت ستایشگر تلاش این فیلمسازان در ایران و جهان است که پانزدهمین دوره آن همزمان با هفته بسیج برگزار می گردد.  حضور تعداد زیادی فیلم سینمایی، مستند و کوتاه در دوره های گوناگون این جشنواره و نیز آثار سینمایی و غیرسینمایی این دوره از جشنواره که عموماً جزو آثار پرمخاطب سال گذشته و امسال سینمای ایران نیز بوده اند نشان از عزم و تلاش سینماگر ایرانی در این عرصه است که به رغم همه مشکلات در این راه با پایمردی وایستادگی توانسته اند برگهایی از این صفحات درخشان را به تصویر کشند و آوازه برخی از آنها از مرزهای ایران فراتر رفته تا آنجا که فیلمسازی با این مضامین به گونه ای معتبر و ستایش برانگیز در جهان تبدیل شده است و جشنواره فیلم مقاومت بیش از همه مدیون تلاش این سینماگران است.

انتظامی گفت: آنچه در این میان شایسته توجه است انتظار مشارکت بیشتر نهادهای مسئول و همه کسانی است که دلبسته این راهند تا این آثار با حمایت و کمک موثر آنها ابتدا به گونه ای شایسته تولید شوند و سپس به گونه ای شایسته به دست مخاطبان تشنه و علاقمند در داخل و خارج از کشور برسد و از این رهگذر به سهم و نقش شایسته خود در تولید و نمایش دست یابد که این انتظار سینماگران انتظاری معقول و به جاست.  برگزاری این دوره را که به همت همه همکارانمان در بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته به جملگی سینماگران ، مشارکت کنندگان و برگزار کنندگان به ویژه عزیزانمان در سازمان بسیج مستضعفین شاد باش می گویم.

در ادامه با حضور هیات داوران فیلم های کوتاه جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

دیپلم افتخار برای فیلم «باز هم سکوت» به کارگردانی راضیه سراجی

دیپلم افتخار برای فیلم «تاسوکی» به کارگردانی سید پوریا پیشوایی

دیپلم افتخار برای فیلم «مادر» به کارگردانی ماریا ماوتی

تندیس و دیپلم افتخار برای فیلم «درخت زیتون سعد» به کارگردانی احمد زایری

در ادامه این بخش لوح تقدیری به همسر شهید رکن آبادی نیز اهدا شد.

همچنین با حضور هیات داوران بخش فیلم کوتاه مستند «روایت نو» جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی برای فیلم «تا فردا» ساخته علی توکل زاینانی

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند برای «برای نبل برای الزهرا» به کارگردانی محمد حسین همتی نژاد

در بخش پایانی برنامه نیز علی رضا قربانی به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کردند.

لازم به ذکر است محسن مومنی شریف، حجت الاسلام پژمانفر، حسین انتظامی، ابراهیم حاتمی کیا، جمشید هاشم پور،  مسعود ده نمکی، مریلا زارعی، محمدحسین قاسمی، نرگس آبیار، احمد مرادپور، نادر طالب‌زاده، علیرضا داد، جواد جباری، حسین صابری،  احمد میرعلایی، حبیب الله بهمنی، ابراهیم داروغه زاده، علی روئین تن، صادق صادق دقیقی، پروانه مرزبان، انسیه شاه حسنی، مصطفی رزاق کریمی، مهدی فیوضی، اکبر حر، علیمردانی، سعید سیدزاده، هاشم میرزاخانی، حبیب الله بهمنی، محمود گبرلو، اصغر بختیاری، حبیب والی نژاد، نادر طالب زاده، مجید شاه حسینی، علی دهکردی، داریوش بابائیان، فریدون شهبازی، ناصر شفق، محرم زینال‌زاده، کامران ملکی، جواد کاسه‌ساز، منوچهر شاهسواری،محمدحسین مهدویان، هادی حجازی فر و همچنین خانواده سردار شهید همدانی، خانواده های زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، زنده یاد یدالله صمدی، زنده یاد سیدضیاء الدین دری، زنده حمید آخوندی در آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت حضور داشتند.

علی ظاهر، ابراهیم فرحات، مراد شاهین و ... از جمله چهره های برجسته بین المللی بودند که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.