جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۴

دالوند: متولیان سینمای کودک اگر عمل گرا بودند مرتب شعار نمی دادند!/ بزرگترین مشکل سینمای ما عدم داشتن مدیریت با بینش استراتژیک است

کیانوش دالوند

سینماپرس: کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: متأسفانه سال ها است که ما از زبان مدیران و متولیان سینمای کودک شعارهای زیبا مبنی بر حمایت از این گونه مهم سینمایی و فعالان در این حوزه را می شنویم اما در عمل هیچ اقدام مثبتی در این راستا صورت نگرفته است و به همین علت می توان بر این امر صحه گذاشت که متولیان سینمای کودک اگر عمل گرا بودند مرتب شعار نمی دادند!

کارگردان انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً کسانی شعارهای زیبا می دهند که عمل گرا نیستند، اگر فردی عمل گرا باشد شعار نمی دهد و فقط کار می کند تا بتواند در عمل کار خود را اثبات کند اما متأسفانه ما هیچ عمل گرایی در قشر مدیریتی مان نمی بینیم و همه چیز فقط شعار و شوآف شده است!

وی ادامه داد: ما باید به اهمیت تولید آثار فرهنگی و هنری مناسب برای آینده سازان کشور که کودکان و نوجوانان امروز هستند پی ببریم و با بینش و درایت و برنامه ریزی صحیح و اصولی اقدامات همه جانبه ای را در این راستا انجام دهیم. این وظیفه مدیران و مسئولان سینمایی و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشور است که محدودیت ها را در این عرصه بردارند و تمام توان و قوای خود را به کار گیرند تا آثار فرهنگی و هنری مناسبی برای کودکان این مرز و بوم تولید و پخش شود.

کارگردان انیمیشن سینمایی «ناسور» سپس با تأکید بر اینکه بزرگترین مشکل سینمای ما عدم داشتن مدیریت با بینش استراتژیک است اظهار داشت: اگر هدف ما این باشد که در سال های آینده کشورمان با تغییرات مثبتی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و... مواجه شود بایستی امروز کودکان و نوجوانان مان را درست تربیت کنیم؛ این مایه تأسف است که امروزه کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هیچ اثر درخور و شایسته ای که بر اساس ملیت و فرهنگ و دین و آیین شان است ندارند و در عوض با شخصیت ها و فرهنگ غربی که به کرات در آثار سینمایی، کارتون ها، بازی های کامپیوتری آشنا هستند و با این فرهنگ رشد و نمو می کنند.

دالوند تصریح کرد: این مایه شرمساری برای ما است که هیچ برنامه ریزی کلان و مدبرانه ای در این عرصه نداریم و به همین دلیل سال ها است که مرتباً در حال درجازدن و یا عقبگرد هستیم و نتوانستیم دستاورد مثبت و روشنی در این حوزه داشته باشیم. در زمانه ای که اغلب کشورهای غربی و به ویژه آمریکایی ها مقوله فرهنگ را جزو اولویت های شان گذاشته اند ما در کشورمان مقوله فرهنگ و هنر را جزو آخرین گزینه ها و بخش ها گذاشته ایم و هیچ سرمایه گذاری مناسبی در این عرصه نداریم.

این سینماگر متذکر شد: ما هنوز در کشورمان حتی قانونی برای حمایت از کپی رایت نداریم؛ این ها چه معنایی دارد؟ مدیران ما واقعاً چه کار مثبتی انجام می دهند؟ بنده معتقدم یکی از بزرگترین مشکلات ما در عرصه فرهنگی و هنری این است که نخبگان در رأس امور قرار ندارند و کسانی در عرصه های مدیریتی جولان می دهند که به تفکر و نشر و کتاب و سینما و تئاتر و کلاً فرهنگ و هنر بهایی نمی دهند و متأسفم که باید عنوان کنم امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما وضعیتی این چنین دارد!

کارگردان انیمیشن سینمایی «روزی که حسنی مرد شد» در پایان این گفتگو تأکید کرد: سینمای انیمیشن و سینمای کودک متأسفانه توسط مدیران سینمایی مورد بی مهری قرار گرفته اند و این در حالی است که ما باید مثل تمام سینماهای پویای دنیا یک بازوی قدرتمند در زمینه تولید این قبیل آثار باشیم و فرهنگ خودمان را به جهانیان از طریق این آثار عرضه کنیم. این وظیفه سازمان سینمایی است که بسترسازی مناسبی را جهت فرهنگ سازی سینمای انیمیشن و کودک انجام دهد تا این قبیل آثار بتوانند به بهترین شکل تولید و اکران شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.