چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۹

یثربی: آقایان همه ساله بر مزار سینمای کودک جشن می گیرند/ جشنواره مضحک بدل به «نان دانی» برای افرادی خاص شده است

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده از سال اول برگزاری جشنواره فیلم کودک تا سال ۷۶ دبیر بولتن و مترجم همزمان جشنواره فیلم کودک بوده ام و فضای این جشنواره را به خوبی می شناسم، ما امروز در کشورمان نه سینمایی برای کودک داریم و نه سینماگر دغدغه مند کودک! آقایان همه ساله بر مزار سینمای مرده کودک جشن می گیرند و چند روزی خودشان و دوستان شان تفریح می کنند!

دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مخالف سرسخت برگزاری جشنواره مضحک فیلم کودک هستم که بدل به «نان دانی» برای افرادی خاص شده است! برای این دورهمی پول های کلانی صرف می شود که هیچ دستاوردی برای سینمای کشور و کودکان این مرز و بوم ندارد. این جشنواره محلی شده برای استراحت و تفریح دوستان و نزدیکان دست اندرکاران برگزارکننده اش که هیچ یک دغدغه ای برای اعتلای سینمای کودک ندارند.

وی ادامه داد: سوأل بنده این است که اصلاً مگر ما امروزه سینمایی به اسم سینمای کودک داریم که برای آن جشنواره برگزار می کنیم؟ سال ها قبل وضعیت این جشنواره فرق زیادی با حال آن داشت؛ در آن دوران این جشنواره پر از مهمانان خارجی سطح بالا بود؛ ما در دهه ۶۰ فیلمسازان کودک ساز برجسته ای مانند فریال بهزاد و محمدعلی طالبی و... را داشتیم که آثار قابل تأملی برای کودکان و نوجوانان تولید می کردند و فیلم های شان در ایران و جهان مورد توجه قرار می گرفت اما آیا امروز اصلاً چنین فیلمسازانی در سینمای ایران پیدا می شوند؟

یثربی تصریح کرد: من هر بار اسم جشنواره فیلم کودک را می شنوم خنده ام می گیرد!؛ چون ما اصلاً جشنواره ای به اسم فیلم کودک نداریم. این جشنواره برای کسانی است که همه ساله به اصفهان و همدان سفر می کنند و به هتل های گران قیمت می روند و خوش می گذرانند و بابت برگزاری این مثلاً جشنواره پول های کلانی از وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی دریافت می کنند.

نویسنده کتاب «پری کوچک دریایی» خاطرنشان کرد: اینکه ما اسم این دورهمی دوستانه و فامیلی را جشنواره می گذاریم رسماً کلاه گذاشتن سر مردم است!؛ کدام کودک ایرانی امروزه از فیلم های مثلاً کودک سینما استقبال می کند؟ امروزه در کشور ما کودکان با اشتیاق «گیم آف ترونز» تماشا می کنند نه فیلم های فسیل شده و عقب مانده سال ها قبل را!؛ این جشنواره رسماً یک شو و ویترین است و بس!

این منتقد سینما تصریح کرد: اسفا که بسیاری از دغدغه مندان و افراد واقعی فعال در حوزه کودک حتی از حضور در این جشنواره منع می شوند؛ به عنوان مثال خود بنده سال ها است حتی به این رویداد دعوت نشده ام و اگر دعوت بشوم هم هرگز در آن شرکت نخواهم کرد چرا که معتقدم جای ما در دورهمی ملوک الطوایفی برخی از مدیران و مسئولان سینمایی نیست!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: این جشنواره نه متعلق به کودکان است نه متعلق به سینمای کودک!؛ این جشنواره برای کودکان این سرزمین نیست که اگر این گونه بود مسئولانش به جای بریز و بپاش های آنچنانی و ریختن پول های کلان در جیب های مبارک شان آن را برگزار نمی کردند و پول های برگزاری این دورهمی فامیلی و دوستانه را که از بیت المال خرج می شود به کودکان محروم روستاهای کشور، کودکان زلزله زده کرمانشاه و امثالهم اختصاص می دادند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۲۱:۳۱
    0 0
    یک گروه مشخص وهمیشگی وتکراری از جهره های معلوم در تمام جشنواره ها حضور دائمی دارند سینما در ایران در هیچ زمانی بی عدالتی را ندیده بود برخی از مردم نمی توانند حتی فیلم ببینند برخی می توانند فقط فیلم کوتاه ببینند برخی می توانند هم فیلم کوتاه وهم فبلم بلند ببینند برخی از مردم تمام فیلم ها را می ببینند وبرخی دوستان نان ونام تمام سینما مال آنهاست در حالی که در عدالت این گونه ارث به کسی تقسیم نشده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.