-
۱۴۰۲-۰۲-۲۳ ۱۰:۵۴
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۱۲
عظیمی: ترقی و رشد سینما با میزان رشد تولید فیلم ها در یک راستا قرار دارد/ آثار سینمایی باید بر اساس محتوای سالم، کیفیت فنی و هنری و میزان جذب مخاطب پروانه نمایش بگیرند
سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: اگر چه ترقی و رشد سینما با افزایش تعداد تولید فیلم ها نسبت مستقیم دارد اما هرگز نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که رشد سینما الزاماً با آمار فروش و گیشه تناسب ندارد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۲۳ ۱۰:۵۰
نگاهی به میزان استقبال مخاطبان از فیلم ها طی هفته اخیر؛
از فروش تنها ۲ قطعه بلیت برای یکی از فیلم های در حال اکران تا ریزش مخاطبان «فسیل» / برنامه مدیران برای آینده گیشه چیست؟
سینماپرس: میزان استقبال مخاطبان از فیلم های سینمایی در حال اکران طی هفته اخیر امیدوار کننده نبود؛ به نحوی که یکی از فیلم های در حال اکران تنها توانست در سراسر کشور ۲ قطعه بلیت به فروش برساند و «فسیل» به عنوان تنها فیلم موفق سال های اخیر سینمای کشور همچون دو هفته قبل ریزش شدید در میزان مخاطبانش را تجربه کرد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۳۳
اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۱
تجار: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و با پروپاگاندای رسانه ای در فضای مجازی موجبات پرفروش شدن اثرشان را فراهم می آورند!
سینماپرس: راضیه تجار نویسنده و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خصوص اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی گفت: افراد فاقد مطالعه مشغول تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما هستند و با پروپاگاندای رسانه ای در فضای مجازی موجبات پرفروش شدن اثرشان را فراهم می آورند و فاجعه آنجا است که مدیران فرهنگی جلوی تولید و ترویج این نوع آثار نامناسب و زائد را نمی گیرند و اتفاقاً از فروش چنین فیلم هایی خرسند نیز می شوند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۲۰ ۱۱:۳۲
سینماگران و مطالبات برحق صنفی؛
سینمایی که مسئول میخواهد!/ گلهمندی اهالی سینما از رهاشدگی صنفی و بی برنامهگی مدیران در این حوزه
سینماپرس: تعدادی از چهره های سینمای کشور از صنوف مختلف ضمن درخواست بازخواهی از نهادهای بودجه بربادده و زائدی همچون خانه سینما و صندوق اعتباری هنر که تدبیری برای رفع بحران مالی و معیشتی از زندگی هنرمندان ندارند متذکر شدند: خانه سینما نهادی توخالی مانند بادکنک است! وجود این خانه یک شو تمام عیار است! این وظیفه سازمان سینمایی است که با نهادهای مختلف مذاکره کرده و برای تأمین معیشت سینماگران از آن ها بودجه دریافت کنند.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۹ ۱۲:۵۴
با حضور نشر جامعه اسلامی هنرمندان در بخش مجازی؛
«ماهیت شناسی نخستین فتنه در قرن جدید» و جلد دوم «منشور سینما» در نمایشگاه کتاب عرضه میشوند
سینماپرس: انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان با ۱۲ عنوان کتاب به صورت مستقل در بخش مجازی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب حضور یافت.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۹ ۱۱:۵۵
لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۳
کریمی: اگر همین الآن در تمامی نهادهایی مانند «خانه سینما»، «صندوق اعتباری هنر» و... را ببندند هیچ اتفاق بدی برای سینما نمی افتد!
سینماپرس: حسن کریمی فیلمبردار پیشکسوت سینما گفت: اگر همین الآن در تمامی نهادهایی مانند «خانه سینما»، «صندوق اعتباری هنر» و... را ببندند هیچ اتفاق بدی برای سینما نمی افتد چرا که این ها نهادهایی هستند که هیچ تدبیری برای رفع معضلات و مشکلات اهالی سینما ندارند و سینماگران را کاملاً به حال خود رها کرده اند.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۹ ۱۱:۴۸
شمقدری با اشاره به تولیدات سالهای اخیر مجموعههای ارزشی مطرح کرد:
ایدئولوژی گریزی و مکتب زدایی بلای جان آثار انقلابی و دفاع مقدسی شده است/ این تولیدات تلاش دشمن برای استحاله فرهنگی را به نتیجه میرساند
غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۳
سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس پیشین سازمان سینمایی گفت: خطر تولیدات ظاهراً دینی و ارزشی که برخی واقعیت های انقلاب را تحریف می کنند کمتر از فتنه ها نیست؛ ما نباید کاری کنیم که نسل جوان که در آن روزگار نبوده فکر کند واقعیت تاریخی آن چیزی است که در برخی از این فیلم ها روایت می شود! این نوع فیلم ها بعضا بر ضد مقوله جهاد تبیین است و نوعی ایدئولوژی زدایی و مکتب گریزی بلای جان سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۸ ۱۱:۳۰
لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۲
زاهدی: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است/ صندوق اعتباری هنر باید در زمان بیکاری از هنرمندان حمایت کند
سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما گفت: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است و صندوق اعتباری هنر نباید هرچند سال یک بار از هنرمندان قرارداد کاری بخواهد! شاید یک هنرمند دارای کهولت سن شده باشد و اصلاً ۱۰ سال هیچ کاری انجام نداده باشد و ضمناً عضو هیچ صنفی هم نباشد؛ وقتی یک هنرمند یک بار هنرمند بودنش به اثبات رسیده نباید مجدد از او بخواهند که خود را اثبات کند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۸ ۱۱:۲۷
گفتگوی سینماپرس با کارگردان «آهنگ دو نفره»؛
انتقاد نسبت به اختصاص سانس های مرده/ ارزانش: آغاز به کار یک فیلمساز با فیلم کمدی یا ترسناک راه رفتن بر لبه تیغ است!
سینماپرس: آرزو ارزانش کارگردان سینما که به تازگی اولین اثرش با عنوان «آهنگ دو نفره» روی پرده سینماها رفته گفت: متأسفانه در اکثر سینماها سانس های مرده و بد را در اختیار فیلم ما گذاشتند به نحوی که بخش کثیری از سانس های ما در ساعات آغازین صبح یا ظهر است که مردم اغلب درگیر کار و... هستند و امکان رفتن به سینما را ندارند؛ البته ما نسبت به این قضیه معترض شده ایم و امیدواریم که مسئولان هرچه سریع تر ترتیب اثر دهند و تا ما زمان مفید اکران مان را از دست نداده ایم بتوانیم سانس های بهتری برای «آهنگ دو نفره» که تا اینجا با استقبال بسیار خوب مردم روبرو شده است را در اختیار بگیریم.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۸ ۱۱:۲۵
غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۲
شفق: فیلم خوب ساختن در سینما تنبیه و ساختن فیلم های نازل و سطحی تشویق به همراه دارد/ برخی مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ شناختی از عرصه هنر ندارند!
سینماپرس: ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: سینمای ایران ذلیل شده؛ فیلم خوب ساختن در سینما تنبیه و ساختن فیلم های نازل و سطحی تشویق به همراه دارد! شما وقتی فیلم خوبی بسازید معمولاً نه اکران خوبی می گیرد نه در جشنواره ها راه پیدا می کند و نه کسی آن را تحویل می گیرد اما وقتی آثار دم دستی و سطحی و پیش پاافتاده می سازید بهترین زمان و سالن های اکران به فیلم شما تعلق می گیرد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۷ ۱۱:۰۲
ضعف تولیدات مناسبتی رسانه ملی؛ چالش ها و راهکارها/۳
حاجتمند: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند
سینماپرس: ابوالفضل حاجتمند تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: مسئولان رسانه ملی باید کمی گستره دیدشان را وسعت دهند تا بتوانند بخش بیشتری از مردم را به سمت تلویزیون جذب کنند! متأسفانه این روزها حلقه در رسانه ملی بسیار تنگ شده و تا فضا بازتر نشود و تعداد بیشتری از هنرمندان نتوانند در تولیدات تلویزیون دخیل و سهیم باشند قطعاً برنامه ها با افت مخاطب روبرو خواهند بود.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۷ ۱۰:۵۹
سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۱۰
محسنی نسب: ما در سینمای ایران مسئول می خواهیم نه رئیس!/ اندکی در مقابل سینماگران احساس مسئولیت کنید
سینماپرس: محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: بحران در سینمای ایران بسیار بالا گرفته اما متأسفانه هیچ مسئولی برای رفع این بحران احساس مسئولیت نمی کند؛ باعث تأسف است که باید بگویم دستیار خودم به دلیل عدم پرداخت کرایه خانه به زندان افتاد، در زندان فوت کرد و بعد در قطعه هنرمندان دفن شد! یعنی مسئولان سینمایی پیکر بی جان او را برای دفن در قطعه هنرمندان یاری دادند اما در زمان حیاتش به دردش رسیدگی نکردند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۷ ۱۰:۵۵
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۱۱
همراه: دولت باید در حوزه سیاست گذاری و نظارت دخالت داشته باشد/ باعث تأسف است که فیلمی از بیت المال تولید شده قبل از اکران به تلویزیون فروخته می شود
سینماپرس: ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: مسئولان باید اجازه دهند سینماگران با خلاقیت و نگاه خودشان در فضایی که آن ها سیاست گذاری آن را بر عهده دارند دست به تولید فیلم بزنند. دولت باید به جای هزینه کردهای سنگین برای تولید فیلم های نفروش زیرساخت های سینما را توسعه داده و کمک جدی برای رشد سینما داشته باشد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۲۹
غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۱
میرعلایی: ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند/ وقتی شبکه های معاند و بیگانه فیلم های سینمایی ما را پخش می کنند یعنی آثار ما از ارزش های انقلابی تهی است!
سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: وقتی به محتوای آثار سینمایی توجه نمی شود دیگر نمی توان عنوان کالای فرهنگی را به این آثار داد؛ یک سری از فیلم هایی که به اسم اثر سینمایی تولید می شوند دون شأن وزارت ارشاد هستند به نحوی که ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند، نه اینکه به آن ها مجوز بدهد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۲۵
لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۱
دوستی: مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد؟/ متأسفم که خانه سینما برای اعضایش کاری نکرده و نخواهد کرد
سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما گفت: چرا ما هنرمندان که یک بار از طرف صندوق اعتباری هنر هنرمند بودن مان تأیید شده است هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید آن ها برسانیم؟ به عنوان مثال مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد که صندوق اعتباری از هنرمندان هرچند سال یک بار معرفی نامه می خواهد؟
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۶ ۱۱:۱۸
نگاهی به گیشه سینماها طی هفته گذشته؛
مخاطبان ۶ فیلم سینمایی در هفته گذشته تنها ۱۶۲ هزار نفر بودند/ چشم انداز نامشخص از آینده اکران در سال ۱۴۰۲
سینماپرس: وضعیت فروش فیلم های سینمایی در حال اکران طی هفته گذشته همچنان ناامیدکننده بود و ریزش مخاطبان فیلم های در حال اکران همچنان به صورت چشمگیر ادامه دارد بخه نحوی که حتی فیلم سینمایی «فسیل» به عنوان پرمخاطب ترین فیلم ماه های اخیر سینما طی هفته گذشته با ریزش چشمگیر مخاطب مواجه شد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۳ ۱۲:۵۱
آیا «دبیر جشنواره چهل و دوم» میتواند حیثیت زدوده شده از «جشنواره بین المللی فیلم فجر» را بازگرداند؟
سینماپرس: برگزاری ضعیف و پُراشتباه «چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» را میتوان یک آبروریزی برای مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور قلمداد نمود. اشتباهاتی که در صورت تکرار مجدد آن در دوره «چهل و دوم» میتواند حیثیت و وجاهت این رویداد مهم سینمایی را بیشتر از پیش زایل نماید.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۳ ۱۲:۳۷
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۱۰
سیفی: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های سنگین برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند!
سینماپرس: حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های هنگفت برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند! یعنی مثلاً اگر قرار است یک نهاد دولتی بیاید و روی یک فیلم ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری کند بهتر است بودجه این فیلم را به ۱۰ گروه فیلمسازی دیگر بدهد که می توانند ۱۰ فیلم ۳ میلیاردی و ارزان قیمت بسازند؛ اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد رشد تولید در سینما، گسترش عدالت و اشتغال صدها سینماگری خواهیم بود که سال ها است امکانی برای کار و فعالیت نداشتند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۱۱:۴۹
ضعف تولیدات مناسبتی رسانه ملی؛ چالش ها و راهکارها/۲
سلطان محمدی: برنامه های نوروز و ماه رمضان تلویزیون اغلب روتین و فاقد جذابیت بودند/ مخاطب وقتی خروجی جذابی از تلویزیون نمی بیند سراغ رسانه های دیگر می رود
سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: برنامه های نوروز و ماه رمضان تلویزیون اغلب روتین و فاقد جذابیت بودند و بدیهی است در این شرایط مخاطب با وجود گزینه های فراوان دیگر میلی برای تماشای برنامه های تلویزیونی پیدا نمی کند و سعی می کند اوقات فراغت خود را با دیگر رسانه ها سپری سازد؛ بنده معتقدم که مسئولان رسانه ملی باید با جدیت بیشتری برای جذب مخاطب گام بردارند تا دوباره تلویزیون بتواند به دوران اوج خود بازگردد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۱۱:۴۸
گفتگوی سینماپرس با تهیه کننده «سه کام حبس»؛
از انتقاد نسبت به سیاست گذاری های غلط و بی عدالتی در اکران تا تأکید بر پول پاشی برخی تهیه کنندگان برای فروش بیشتر اثرشان/ سالور: گول ارقام بالای فروش را نخورید!
سینماپرس: ساسان سالور تهیه کننده سینما که این روزها «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور را در حال اکران دارد با انتقاد شدید از وضعیت نابرابر اکران گفت: بی عدالتی در اکران بیداد می کند و مدیران سازمان سینمایی همچون گذشته چشم خود را روی نابرابری ها و بی عدالتی های مشهود بسته اند و در این میان بسیاری از فیلم های دغدغه مند اجتماعی در حال فنا شدن و از بین رفتن هستند و آنطور که باید امکان دیده شدن و تماشای آن ها برای مخاطبان فهیم و آگاه فراهم نمی شود چرا که توجه مدیران و سیاست گذاران تنها به حمایت از برخی فیلم های طنز و کمدی معطوف شده است!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۱۱:۴۵
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۹
اصغری: رشد کمی تولیدات سینمایی قطعاً با خود رشد کیفی نیز به همراه خواهد داشت/ سینما نمی تواند بدون حمایت بخش حاکمیتی ظهور و بروز کامل داشته باشد
سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: رشد تولیدات سینمایی امری ضروری است که یکایک مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن توجه داشته باشند؛ رشد کمی تولیدات سینمایی قطعاً با خود رشد کیفی نیز به همراه خواهد داشت چرا که هر کس کاری را بیشتر انجام می دهد می تواند در کارهای بعدی نقایص خود را برطرف کند و برای اینکه بتواند در رقابت با رقیبان خود موفق شود تلاش می کند کیفیت اثرش را بهبود بخشد از این رو قطعاً رشد تولید با خودش علاوه بر رشد کمی رشد کیفی را به دنبال دارد و باید این شعار را به فال نیک گرفت و شرایط رشد تولید در سینما را فراهم آورد.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۱ ۱۰:۰۱
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۸
کیوان نیا: رشد تولید در سینما باعث امیدآفرینی و نشاط در خانواده سینمای کشور می شود/ تولیدات سینمایی باید شعار سال را با ظرافت و دقت برای عموم افراد جامعه تبیین کنند
سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز در پی نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: بدیهی است که رشد تولید در سینما باعث امیدآفرینی و نشاط در خانواده سینمای کشور می شود چرا که سینما هم مثل سایر اصناف دیگر تعداد زیادی شاغل دارد که از طریق تولیدات سینمایی ارتزاق می کنند و بخشی از زنجیره اقتصادی کشور به هنرهفتم وابسته است از این رو اگر ما شاهد تحقق رشد تولید در سینما باشیم ضمن آنکه سطح رفاهی و کیفی سینماگران بالاتر می رود می توانیم شاهد ایجاد انگیزه و امید در خانواده سینمای کشور بشویم و آن ها را از ناامیدی ناشی از بیکاری دور کنیم.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۱ ۱۰:۰۰
گفتگوی سینماپرس با کارگردان «بابا سیبیلو»؛
از علاقه ۱۵ ساله به فیلمسازی تا تأکید بر اهمیت جذابیت و کشش قصه/ خاچیکیان: سینماداران باید به مرامنامه اخلاقی پایبند باشند و به همه گونه های سینما توجه کنند!
سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر مطرح سینما که به تازگی اولین فیلم سینمایی اش در ژانر کودک و نوجوان با عنوان «بابا سیبیلو» اکران شده در خصوص چرایی فیلمسازی اش بعد از سال ها تدوین فیلم های متعدد سینمایی گفت: علاقه فیلمسازی یک شبه در بنده ایجاد نشده! من حدود ۱۵ سال قبل مجوز کارگردانی ام را دریافت کردم و فیلم کوتاه هم ساخته بودم و به علاوه سال ها به عنوان دستیار پدرم در سینما فعالیت داشتم و تدوین فیلم انجام داده بودم اما هرگز حاضر نشدم برای کارگردان شدم تولید هر فیلمی را بپذیرم و هر اثری را بسازم و همواره تلاشم این بود که متفاوت باشم و متفاوت کار کنم!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۱ ۰۹:۵۹
سینماگران از چشم انداز سینمای ایران می گویند؛
از مشکل ناامیدی نسبت به آینده هنرهفتم تا انتقاد به خودی و ناخودی کردن مدیران و تقسیم ناعادلانه بودجههای سینمایی
سینماپرس: تعدادی از سینماگران، روزنامه نگاران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با آغاز سال نو در خصوص چشم انداز سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ متذکر شدند: اگر اداره سینما با همین روند فعلی ادامه پیدا کند چرخ هنر-صنعت سینما نخواهد چرخید؛ حرف های مدیران ۱۸۰ درجه برعکس آن چیزی است که می بینیم! این افراد خاطرنشان کردند: خودی و غیرخودی کردن در سینما باعث شده سینما برای عده ای بهشت و برای عده ای جهنم باشد؛ بخش قابل توجهی از سینماگران سال ها است بیکار و خانه نشین شده و حتی از تأمین مبلغ درمان خود عاجزند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۰:۲۳
سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۹
هاشمی: شرایط زندگی بخش کثیری از اهالی سینما بغرنج است/ وقتی سینمای خصوصی شکست می خورد تولید به حداقل می رسد
سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: بنده به شدت نگران گروه فراوانی هستم که در پشت صحنه کار می کنند و اغلب شان به دلیل رکود شدید در تولید نان شب ندارند و کار دیگری هم بلد نیستند و شرایط برایشان بسیار بغرنج و دشوار است! امثال بنده به نوعی گلیم مان را از گل بیرون می کشیم و شرایط مان این است اگر بازی نکنیم کار دیگری می کنیم و لقمه نانی به دست می آوریم اما قاطبه فعالان پشت صحنه سینما این امکان را ندارند و این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و سینمایی است که تدبیری برای رفع بحران زندگی آن ها اندیشه کنند.
-
۱۴۰۲-۰۲-۱۰ ۱۰:۱۵
استراتژی «رشد تولید» در سینما/۷
سیدزاده: رشد تولید در سینما به معنای توجه به کمیت گرایی نیست ما باید رشد فرهنگی را توسعه دهیم/ معضل اصلی ما نفهمی فرهنگی است!
سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: رشد تولید در سینما به معنای توجه به کمیت گرایی نیست ما باید رشد فرهنگی را توسعه دهیم؛ در واقع چگونه کار فرهنگی کردن مهم است ما الآن سال ها است که کار فرهنگی نمی کنیم و در عرصه فرهنگ تولیدات فرهنگی نداریم و اغلب شاهد فیلم هایی هستیم که ضد فرهنگ عمل می کنند و اصلاً در حوزه فرهنگ جا نمی گیرند.
-
۱۴۰۲-۰۲-۰۹ ۱۱:۰۵
ضعف تولیدات مناسبتی رسانه ملی؛ چالش ها و راهکارها/۱
فهیم: اشکال عمده تولیدات مناسبتی به مدیریت ها بر می گردد/ اغلب فیلمسازها دچار تنبلی و مادی گرایی شده اند و انگیزه و حال و هوای دهه ۸۰ را ندارند!
سینماپرس: آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: طبیعتا اشکال عمده تولیدات مناسبتی به مدیریت ها بر می گردد. یک دهه است که مدیران بخش هایی از صداوسیما کمتر در پی نوآوری و خلاقیت و بیشتر دنبال تکرار و کپی هستند. به همین دلیل هم سریال های مناسبتی در دهه ۹۰ اغلب سری دوزی آثار موفق قبلی بودند و خیلی به ندرت دیدیم سریالی با ایده و مضمون جدیدی تولید شود. مثلا سریال «پایتخت» که ابتدا به عنوان یک مجموعه نوروزی با موفقیت و استقبال خوبی مواجه شد را به فصل های متمادی رساندند و آنقدر تکرار شد که هر فصل، ضعیف تر از قبل شد. یا در این سال ها، فصل های جدید «نون خ» ویترین نوروزی سیما را پر می کند.
-
۱۴۰۲-۰۲-۰۹ ۱۱:۰۲
نگاهی به گیشه سینماها طی هفته گذشته؛
از ناکامی فیلم های جدید اکران شده تا استمرار فروش یک فیلم طنز/ مخاطبان «هنر و تجربه» حتی به هزار نفر هم نرسید!
سینماپرس: وضعیت گیشه سینماها طی هفته گذشته علیرغم تعطیلات عیدفطر که قاعدتا بایستی مخاطبان زیادی را رهسپار سالن های سینما کند فاجعه آمیز بود؛ در این میان فیلم های جدید اکران شده مخاطبان بسیار اندکی داشتند و تنها فیلم «فسیل» بود که توانست همچنان تعدادی از مردم را مجاب به حضور در سالن های سینما کند!
-
۱۴۰۲-۰۲-۰۹ ۰۹:۵۸
به مناسبت اولین سالگرد درگذشت «حاج نادر»؛
«طالب زاده» متعهد، انقلابی و خستگی ناپذیر با آثاری از جنس جهاد تبیین/ هنرمندان از فقدان این هنرمند انقلابی می گویند
سینماپرس: زنده یاد نادر طالب زاده یکی از هنرمندانی است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تلاش کرده بود و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافت. همزمان با سالگرد درگذشت این هنرمند متعهد با ۳ تن از چهره های شناخته شده سینمای کشور آقایان: جواد شمقدری، محمدرضا اسلاملو و محمد قهرمانی به گفتگو نشستیم.
-
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۱۲:۱۳
سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۸
مدقالچی: خانه سینما همواره تیشه به ریشه سینماگران زده و هیچ کاری برای آن ها انجام نداده است
سینماپرس: نصرالله مدقالچی دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: خانه سینما همواره تیشه به ریشه سینماگران زده و هیچ کاری برای آن ها انجام نداده است! بنده هیچ ابایی از بیان حقایق ندارم و جلوی خود مدیران قبلی خانه سینما هم می گویم که آن ها جز ضربه به بدنه صنوف کار دیگری انجام ندادند! ما امروز امیدواریم که با تغییرات جدی که در مدیریت این نهاد حاصل شده بتوانیم اندکی شاهد توجه به زندگی و وضعیت وخیم معیشتی هنرمندان باشیم آن ها باید بدانند که ملزم و موظف هستند به امور زندگی و معیشتی هنرمندان رسیدگی کنند و نباید بیش از این نسبت به وضعیت بغرنج هنرمندان بی تفاوت باشند.