چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

«دست‌هایی که می بینند»؛ مستندی از فرهنگ و هنر گلپایگانی‌ها / روایت تاریخ سنگ‌ نگاره‌های ۱۲ هزار ساله در تلویزیون

سنگ نگاره

سینماپرس:مستند «دست هایی که می بینند » به کارگردانی مهدی زینعلی ساخته می شود.

مهدی زینعلی کارگردان این فیلم مستند در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در همین زمینه بیان کرد: از نیمه دوم سال ۹۳ برای پزوهش این کار وقت گذاشتم و مدت ده روز است تصویربرداری فاز اول را که در مورد هنر منبت کاری است شروع کرده ایم و ضبط این تصاویر تا یک هفته دیگر به پایان می رسد.

وی افزود: فاز دوم این سریال هم به دلیل اینکه ضبط تصاویر سنگ ریزه ها احتیاج به نور بالایی دارد احتمال فراوان از مهر ماه شروع می شود.

این کارگردان در ادامه  در مورد موضوع این فیلم مستند گفت: موضوع فیلم مستند «دست هایی که می بینند» در مورد تاریخ فرهنگ و هنر مردمان گلپایگان است. حاصل عمر مردم این خطه از دیار ایران سنگ نگاره هایی بوده که در جستجو و واکاوی پیدا شده و نشان می دهد که این سرزمین مهد تمدن ایران بوده است.

وی اضافه کرد: تصاویر این سنگ نگاره ها نشان از نوع زندگی، نوع کشاورزی و شکار این مردم دارد که به نظر می رسد  بستر خوبی برای زندگی بشر در این محدوده فراهم بوده است.

وی ادامه داد: این سنگ نگاره ها بین هفت تا دوازده هزار سال قدمت دارد و حاصل دستان مردم  گلپایگان است.

زینعلی در توضیح بیشتر موضوع این مستند گفت: هنر منبت از دیگر توانمندی های مردم این خطه است مانند علی مختاری منبت کار معروف گلپایگانی که هم دوره با کمال الملک بوده؛ لذا از آنجایی که این هنرمندان و هنرشان در حال فراموشی هستند تلاش کردیم در این مستند هم این هنر  و هم کسانی که که در این هنر فعالیت می کنند را معرفی کنیم.  

تعدادی از عواملی که در این پروژه کار می کنند عبارتند از : تصویربردار: مهدی زیدی، ضبط تصاویر هلی شات: محمد میرابی، مدیر تولید: محسن جابری، گرافیک: امیر بهادر زینعلی، راوی: اسدالله صمدی، نویسنده تهیه کننده و کارگردان: مهدی زینعلی.

این فیلم مستند محصول شبکه مستند سیماست  و قرار است پس از ساخته شدن از این شبکه پخش شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.