چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

از «روز شیطان» تا «پل چوبی»

روایت پركشش‌ترین درام‌های سینما در میزانسن نوروز

پل چوبی آژانس شیشه ای چهارشنبه سوری

نوروز مقوله‌ای است که در برخی فیلم‌های سینمای ایران پیرنگ اصلی داستان را تشکیل می‌دهد یا در برخی دیگر بخش مهمی از آن می‌شود و در کنار پیشبرد داستان عناصر و رسوم نوروزی به نمایش در‌می‌آید.

سینماپرس/ نوروز به عنوان بستری برای روایت درام‌های زیبا و پركشش همواره مورد استقبال اكثر كارگردان‌های بزرگ سینمای ایران قرار گرفته است به طوری كه اگر نوروز را از فیلم حذف كنیم در روند قصه لكنت به وجود خواهد آمد اما همیشه به این صورت نبوده كه فیلمی ساخته شود تا آیین های نوروز را به تصویر بكشد بلكه تاحدودی در حاشیه فیلم ها از المان های نوروز استفاده می‌شود كه ظرفیتی برای به تصویر كشیدن رخ دادها و حوداث ها بوده است.

نوروز به عنوان یكی از زیباترین آیین هایی ایرانی كه مدتی است برخی از كشورها هم در جشن گرفتن آن با ایرانیان سهیم هستند می تواند به اثری سینمایی برای هرچه زیبا نشان دادن این آیین شود كه نگاه و زبان جهانی را داشته باشد.

در این گزارش قصد داریم به مناسبت ایام نوروز برخی از فیلم های سینمای ایران را كه بیشترین یا مهمترین موقعیت زمانی خودشان را ایام نوروز انتخاب كردند، بپردازیم.

 

«روز شیطان» در سال ۷۳ به كارگردانی بهروز افخمی ساخته شده و برداشتی آزاد از داستان سازش چهارم نوشته فردریك فورسایت است كه افخمی به خوبی توانسته منبع اقتباس را تبدیل به فیلم سینمایی ایرانی كند.

در این فیلم یك گروهك سلطنت طلب طرحی برای براندازی با عنوان «دماوند» در دست طراحی دارد كه اجرای آن برعهده یك نفر در ایران است و نقش آنرا آتیلا پسیانی ایفا می كند. آغاز این طرح از دوم فروردین ماه در بند انزلی شروع می شود اما انفجار بزرگ قرار است در روز سیزدهم فروردین برابر با روز طبیعت انجام شود كه مردم در بیرون از خانه مشغول انجام این آیین هستند.

افخمی با «روز شیطان» نشان می دهد كه برای این آرامش مردم مامورهای امنیتی بسیاری در كشور در حال كار هستند تا نوروز به آسودگی برای آنها سپری شود، غافل از اینكه گروهك ها و دشمن های جمهوری اسلامی علاقه‌ای به آرامش كشور ندارند.

در این فیلم آتیلا پسیانی، علی دهكردی، عبدالرضا اكبری، داریوش اسدزاده، مرحوم منوچهر حامدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

«آژانس شیشه‌ای» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا در سال ۷۶ ساخته شد، فیلمی با رویكرد نگاه به رزمندگان دفاع مقدس پس از جنگ كه ادامه دهنده و اوج دغدغه حاتمی‌كیا بود كه عنوان یكی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را یدك می كشد.

زمان اجرای این فیلم مربوط به آخرین روزهای سال است و در حالی كه همه مردم و سازمان‌ها در حال آماده شدن برای نوروز هستند اما عباس مجروح جنگی به همراه حاج كاظم به دنبال روزنه‌ای برای سفر به لندن جهت انجام درمان اورژانسی است در نهایت حاج كاظم در یك موقعیتی قرار می گیرد كه مجبور می‌شود تمام مسافرانی كه در آژانس هواپیمایی هستند را یك شب شاهد اجباری به گروگان بگیرد تا بتواند عباس را برای درمان عازم لندن كند.

كشش درام در این فیلم مصادف با نوروز به قدری جذاب روایت می شود كه ساخت «آژانس شیشه‌ای» را در خارج از این ایام نمی توان در نظر گرفت و اوج لحظه دراماتیك فیلم با خبر سال تحویل اجرا می شود.

حاتمی كیا در این فیلم به جزییات نوروز به قدری خوب پرداخت می كند و این جزییات باعث خلق اثری می شود و به مخاطبانش گوشزد می كند كه وقتی حالمان خوب است و ایام نوروز را سپری می كنیم امثال عباس ها را فراموش نكنیم و راوی این مضمون حاج كاظم با بازی درخشان پرویز پرستویی است.

حبیب رضایی، رضا كیانیان، قاسم زارع و اصغر تقی‌زاده از بازیگران «آژانس شیشه ای» هستند.

 

«چهارشنبه سوری» به كارگردانی اصغر فرهادی در سال ۸۳ ساخته شد، همانطور كه از عنوان این فیلم برمی‌آید تمام اتفاقات در این روز به خصوص می افتد و روز چهارشنبه سوری بستری قرار می گیرد برای روایت آشفتگی یك خانواده كه دچار بحران شده‌اند.

راوی این فیلم روحی با بازی ترانه علیدوستی است كه از ابتدای فیلم عناصر نوروز را با او می بینیم، مهم ترین نكته در طول فیلم باور رخدادها در یك روز است كه فرهادی خیلی با دقت زیاد این نوع روایت را انتخاب كرده است.

به واقع مخاطب با دیدن «چهارشنبه سوری» كاملا در جریان مسائل روزمره ایام پیش از نوروز و دغدغه‌های جاری فیلمساز قرار می‌گیرد.

هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، هومن سیدی از بازیگران این فیلم هستند.

 

«طهران تهران» فیلمی دو اپیزودی به كارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی كرم‌پور ساخته سال ۸۷ است كه مهرجویی در اپیزود اول آن یعنی طهران؛ روزهای آشنایی، روایت داستانی‌اش را از لحظه سال تحویل در نظر می گیرد و خانواده‌ای چهار نفره دور سفره هفت سین نشسته‌اند و انظار آغاز سال نو را می كشند اما با فرو ریختن سقف خانه براساس فرسودگی و ریزش باران این سفره و جمع به هم می ریزد اما حضور همسایگان باعث می شود كه روبوسی ها لحظه سال نو فراموش نشود و خانواده هم تصمیم می گیرد كه در حیات خانه چادری را ترتیب دهند تا فعلا در آن اسكان داشته باشند.

در ادامه این فیلم همراه می شویم با خانواده كه بر اثر یك اتفاق با حضور در مینی‌بوس به تهران گردی روز اول نوروز می پردازند، حضور اتفاقی این خانواده با جمع آسایشگاه خصوصی سالمندان باعث می شود این مضمون به مخاطب منتقل شود كه در ایام نوروز سالمندان را فراموش نكنیم.

پانته‌آ بهرام، قربان نجفی، مهتاج نجومی، غلامرضا نیك‌خواه، كتایون امیر‌ابراهیمی و فریده سپاه منصور از بازیگران اپیزود اول این فیلم هستند.

 

«پل چوبی» فیلمی به كارگردانی مهدی كرم‌پور ساخته سال ۹۰ است كه در آغاز فیلم با زوج جوانی مواجه می‌شویم كه در حال سفر به شمال كشور هستند تا نوروز را در آنجا حضور داشته باشند، تصاویرهایی دیدنی از لحظه سال نو، سفره هفت سین، سبزی‌پلو با ماهی، حضور در مراكز خرید شمال و تماس با پدر برای تبریك نوروز از المان‌هایی است كه كرم‌پور در نیمه اول فیلم لحاظ كرده است و در ادامه حضور دوستان این زوج جوان زندگی آنها و فیلم را وارد فضای جدیدی می كند.

بهرام رادان، مهناز افشار، مهران مدیری، فرهاد اصلانی، هدیه تهرانی، برزو ارجمند، امید روحانی از بازیگران این فیلم هستند.

 

حميد غفاريان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.