دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

در سن ۸۶ سالگی؛

«دیوید سیدلر» درگذشت

دیوید سیدلر

سینماپرس: دیوید سیدلر، فیلمنامه‌نویس «سخنرانی پادشاه» در ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، به نقل از ورایتی، دیوید سیدلر، فیلمنامه‌نویس انگلیسی-آمریکایی برنده اسکار و بفتا برای «سخنرانی پادشاه»، شنبه در ۸۶ سالگی درگذشت.

جف آغاسی، مدیر قدیمی او در بیانیه‌ای گفت: دیوید در جایی بود که بیشتر از همه در جهان دوست داشت یعنی نیوزیلند و در حال کاری بود که بیشترین آرامش را به او می‌داد، یعنی ماهیگیری.

سیدلر برای فیلم «سخنرانی پادشاه» در سال ۲۰۱۰ به کارگردانی تام هوپر و با بازی کالین فرت، جفری راش و هلنا بونهام کارتر برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. این درام تاریخی همچنین برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نیز شده بود.

نسخه صحنه‌ای «سخنرانی پادشاه» به بیش از نیمی از زبان‌های دنیا ترجمه شده و در ۴ قاره اجرا شده است. این نمایش پس از اجرا در تئاتر ویندهام در وست اند لندن در سال ۲۰۱۲، قرار بود به برادوی برود، اما با پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.

سیدلر نویسنده فیلمنامه چندین فیلم تلویزیونی هم بود که «اوناسیس: ثروتمندترین مرد جهان» (۱۹۸۸)، «تاکر: مرد و رویای او» (۱۹۸۸)، «رقص در تاریکی» (۱۹۹۵) «بیا، شاد باش: داستان خانواده پارتریج» (۱۹۹۹) از جمله آنهاست. وی همچنین نویسنده اپیزودهایی برای سریال‌هایی مانند «ماجراهای اسپری دریایی»، «روزهای زندگی ما»، «دنیایی دیگر»، «بیمارستان عمومی»، «دنیای شگفت انگیز دیزنی» و «پسر اژدها» بود.

نظرات

  • مهدی ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۱۳:۱۸
    0 0
    این فیلمنامه‌نویس خوب توانست با سناریوی که برای هالیوود این ( کارخانه رویا سازی ) نوشت یکی از بی عرضه و بی تجربه ترین پادشاه کشور استعمار پیر را از طریق این فیلم تطهیر کند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.