شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

در عرصه «پیام» و آنچه می‌خواهیم با قالب «انیمیشن» بگوییم بسیار خلا داریم/ وقتی «فقر سناریو» داریم «تکنیک» هم هدر می‌رود

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران؛ حامد علامتی

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از رشد جدی توانمندی‌های تکنیکی تولیدکنندگان انیمیشن در عین حال جاماندگی‌ها در عرصه پیام و محتوا سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی در این آیین که با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد طی سخنانی گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم‌ترین رویداد جامعه فرهیخته انیمیشن ایران است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی به ویژه دولت جناب آقای رئیسی توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان است و این موضوع در قالب جشنواره بین‌المللی انیمیشن ظهور و بروز دارد.

علامتی ادامه داد: در حالی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن را برگزار می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها با تحریم و محدودیت‌های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کند، اما پیشرفت ایران در حوزه انیمیشن نمونه‌ای از هزاران پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری است که با توجه به همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها از سوی جوانان این مرز و بوم رقم خورده است که جلوه‌هایی از آن را در جشنواره پویانمایی می‌بینیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی در انتقال پیام است. هنرمند تلاش می‌کند تا محتوا را به پیام تبدیل کند و وقتی با قدرت تصویر انیمیشن در هم می‌آمیزد ضریب نفوذ و ماندگاری آن چندین برابر می‌شود. تصویرسازی بصری قدرتی چند برابری در برابر تصویرسازی کلامی دارد. قصه یک نوع ارائه هنرمندانه است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این بخش هم از سابقه و کارنامه درخشانی بهره‌مند است، اما وقتی قصه با تصویر تبدیل به انیمیشن می‌شود، دیگر میزان تأثیرگذاری آن قابل مقایسه با تصویرسازی کلامی نیست.

وی تاکید کرد: قالب انیمیشن بستر بسیار خوب و مناسبی برای چرخش و بازیگری خیال در یک نظم هنری است. وقتی ما بتوانیم خیال را با انیمیشن در هم بیامیزیم. در واقع عنصر خیال در یک نظم هنری پدیده‌های دور از هم را گردهم می‌آورد و وقتی به قالب انیمیشن دربیاید تأثیرگذارتر و مانا می‌شود. تخیل ایجاد حسی برای برانگیختن احساس مخاطب است. این‌ها وقتی بر بستر انیمیشن می‌نشیند به صورت تصاعدی پیام را موثرتر و ماناتر می‌کند.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: آنچه در جشنواره می‌بینیم این است که ما در تکنیک و هنر به کارگیری از قالب انیمیشن در کشورمان به یک بلوغ خوبی رسیده‌ایم. این که هنرمند ما از همه ظرفیت‌های فنی، تکنیکی، با کاربست تخیل و ریتم اثرش را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند، اما یک عنصر جدی در این میان خلا و کمبودش احساس می‌شود، اما در هنر تصویر تلاش می‌کنیم تا یک محتوایی را به پیام تبدیل کنیم. در این مسیر از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم برای این که در جذاب‌ترین شکل بتوانیم پیام را به مخاطب منتقل کنیم. مسأله اساسی این است که ما برای پیام چه فکر و اندیشه‌ای داریم؟ تمرکزی که در جشنواره انیمیشن دیده می‌شود رشد جدی توانمندی‌های تکنیکی تولیدکنندگان است، اما ما در عرصه پیام چه کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: ارزیابی بنده این است که ما در عرصه پیام و آنچه می‌خواهیم با قالب انیمیشن بگوییم بسیار خلا داریم و ضعف آن به خوبی دیده می‌شود. برخی از پویانمایی‌ها فاقد سناریوی منسجم است. وقتی فقر سناریو داریم تکنیک هم هدر می‌رود. ما از تکنیک به عنوان یک ارزش افزوده بهره‌گیری می‌کنیم برای این که بتوانیم محتوا و پیامی را منتقل کنیم. حال در تکنیک پیش افتاده‌ایم و در محتوا جاماندگی جدی‌ای دیده می‌شود.

علامتی گفت: این که انیمیشن‌ها در حوزه‌های مختلف مانند دینی و یا ارزش‌های انقلاب اسلامی یا بخش‌های دیگر که نتوانسته‌اند پر رنگ حضور داشته باشند، یعنی ما در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. جشنواره انیمیشن کانون نباید تکنیک‌زده شود بلکه باید تعادل بین محتوا و تکنیک را رعایت کند. این تعادل است که اهداف ما را محقق می‌کند. نویسندگان و طراحان سناریو در این بخش باید به کمک انیمیشن‌سازها بیایند. این خلا مشهود است و قابل چشم‌پوشی نیست.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای این جهش‌ها و این ترمیم‌هاست. جشنواره با فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار و کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، همچنین گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر به دنبال شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی ایران به جهانیان است و در بالندگی و جایگاه کنونی این هنر صنعت تأثیر بسزایی داشته و دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شاهد حضور آثار زیادی از کشورهای جهان بودیم. آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره در بخش ایران ۵۲۴ اثر، در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر و در بخش‌های نمایش ویژه و چشم‌انداز ۱۱۲ اثر بود. در مجموع بیش از ۴هزار دقیقه اثر در سالن‌های نمایش تهران و اصفهان، طی روزهای جشنواره به نمایش درآمد. همچنین در «روز پویانمایی»، بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار شهری و سیار روستایی برای دومین سال پیاپی به تماشای فیلم‌های منتخب پویانمایی ۱۳ دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نشستند. در این دوره ۵۳ پایان‌نامه نظری به بخش علمی دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. از دیگر ثمرات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تولید محتوای علمی و رونمایی از پنج کتاب تخصصی در حوزه پویانمایی بر آمده از دل پایان‌نامه‌های برتر است.

وی عنوان کرد: همچنین در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۲۸ استودیو و دانشگاه هنری حضور داشتند. تولید روزافزون انیمیشن‌های بلند سینمایی و نقش آن در رونق سالن‌های سینما در چند سال اخیر و حضور پررنگ انیمیشن ایران در خارج از مرزها، پویانمایی ایران را تبدیل به پدیده‌ای غرورآمیز کرده و امروز در آیین پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره، می‌توان با افتخار اعلام کرد که کشورمان در این عرصه به خودکفایی رسیده است.

علامتی گام بعدی در این مسیر را همراه شدن با فناوری روز دانسته و تاکید کرد: توجه به زیبایی‌شناسی بصری و مهم‌تر از همه بهره‌برداری از فرهنگ و متون کهن و غنی ایرانی و اسلامی است تا انیمیشن ایران را به مقوله‌ای جریان‌ساز در عرصه جهان تبدیل کند و ارزش‌های والای ایرانی اسلامی را به جهانیان بنمایاند. انیمیشن ایران، چشم به افق آینده دارد.

حمایت از ساخت فیلم با موضوع غزه و فلسطین

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرده و گفت: امسال ما غم جنایات غزه بر سینه‌مان سنگینی می‌کرد. در تلاش بودیم که بخشی از جشنواره به صورت فعال نه منفعل به این موضوع حساس بپردازد. در نشستی که با فیلم‌سازان و همین‌طور مسئولان فرهنگی داشتیم درباره غزه و نقش سینماگران و فیلم‌سازان در حوزه غزه گفت‌وگو کردیم و مقرر شد در سال آینده با حمایت‌های مختلف فیلم‌هایی با موضوع غزه و فلسطین ساخته بشود و سندی بشود برای ثبت در تاریخ که هم جنایات رژیم اشغالگر قدس را حکایت کند هم مظلومیت مردم غزه را که سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند. این بخش بسیار ویژه بود و امیدواریم دیگر فعالان عرصه فیلم و سینما و پویانمایی به این جریان بپیوندند.

علامتی همچنین به حضور پرتعداد کشورها و آثار انیمیشن خارجی در این دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: ما مفتخریم که امروز یک سوم کشورهای جهان به این جشنواره باشکوه و ارزشمند توجه ویژه دارند؛ پرچم‌هایی که روی سن می‌بینید مربوط به کشورهایی است که در این دوره حضور داشتند و نشان از اهمیت جشنواره پویانمایی تهران در جهان دارد. به امید روزی که ایران اسلامی به زودی در قله پویانمایی جهان بایستد.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره افق پیش روی جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی تهران با همه فراز و فرودش به ایستگاه پایانی رسیده است. در اینجا لازم است از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم، اما رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه به مخاطب خود یعنی کودکان و نوجوانان است. امیدوارم در سیاستگذاری جشنواره بعدی به صورت ویژه این موضوع پر رنگ شود و ما شاهد گام‌های موثری در این زمینه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.