سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

نیازمند «مطالعات» به روز هستیم/ می توانیم «اتاق فکر دیپلماسی عمومی» تشکیل دهیم!

محمدمهدی ایمانی‌پور

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:مطالعات و پژوهش‌های فرهنگ بین‌الملل باید ناظر به مسائل روز باشد و فرصت حضور پژوهشگران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی فراهم شود.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز سه‌شنبه -پانزدهم اسفند ۱۴۰۲- در آیین پایانی نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از اولین برکات این جایزه شکل‌گیری شبکه دانشگاهی است، ظرفیت‌های خوبی از حیث دانشگاهی در این جایزه شناسایی شد و تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها معرفی شوند.

ایمانی‌پور با بیان اینکه دانشگاه‌ها نیازمند بهره‌برداری مناسب از پژوهش‌ها هستند، گفت: بهره‌گیری از دانش‌ اندوخته در حوزه فرهنگی بین‌المللی، از اهداف جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی است. دانش‌بنیان کردن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هدف مهم ماست که امیدواریم این جایزه گام مهمی در تحقق این هدف باشد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: از نظر کمی با وجود رشد نسبی هنوز شاهد کمبود مطالعات و پژوهش فرهنگ و ارتباطات این زمینه هستیم، در حال حاضر، ۱۰ مرکز دانشگاه مرتبط با جامعه ایرانی خارج از کشور در آمریکا مشغول به کار و تحقیق هستند، در ایران فقط چند نمونه از این مرامز داریم که نشان می‌دهد که نیازمند کار بیشتر در این زمینه هستیم، امیدوارم با تلاش همه همکاران کاستی ها جبران شود.

ایمانی‌پور همچنین گفت: ۳۰۵ اثر به دبیرخانه جایزه واصل شد که ناکافی است و امید می‌رود در سال‌های آینده با جایزه‌های مضاعفی که اهدا می‌شود دریافت‌های بیشتری در دبیرخانه جایزه داشته باشیم، از ۳۰۵ اثر واصله ۵۰ اثر از همکاران سازمانی بود که رقم قابل قبولی است و این نشان می‌دهد که مطالعات قابل اعتمادی بود که از این آثار ۲ اثر برگزیده شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات دانشگاهی در حوزه پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی کی فاصله وجود دارد که امیدواریم در سال‌های بعد جبران شود، یکی از مسائلی که در سازمان و کشور با آن مواجه هستیم مدل روابط فرهنگی بین‌المللی است، سال‌هاست در جهان از طریق اتاق‌های فکر در خارج از کشور حوزه دیپلماسی عمومی خود را گسترش می‌دهند، ما هم می توانیم اتاق فکر دیپلماسی عمومی تشکیل دهیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در میان پژوهش‌ها، مطالعات در حوزه سایبردیپلماسی کمتر به چشم می خورد، در دیپلماسی تقریب و قرآنی تاکید شده که قرآن محور اصلی تقریب است و نیاز به مطالعه در این زمینه داریم؛ نیازمند مطالعات به روز هستیم، البته مطالعات باید ناظر به مسائل روز باشد.

ایمانی‌پور افزود: در برخی حوزه در عرصه بین‌الملل دچار خلاء هستیم، که باید پژوهشگران این چالش را بررسی کنند، باید فرصت حضور آنها در عرصه های بین المللی فراهم شود، ایده اولیه کار این بود که توسط وزارت خارجه حوزه فعالیت در زمینه دیپلماسی خارجی باشد نه این که محدود به دیپلماسی فرهنگی شود، امیدواریم جایزه پژوهش منجر به کاهش فاصله میدان و مطالعه باشد.

استفاده از شبکه پژوهشگران

رضا ملکی رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در مهرماه فراخوان جایزه تدوین و برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی دانشگاهی ارسال شد؛ برآورد این جایزه شاید به عنوان نخستین جایزه که با فقر ادبیات علمی مواجه هستیم ۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

ملکی گفت: طبق پیش‌بینی فرآیند داوری از آبان آغاز شد و یک ماه قبل از برگزاری هیات داوران آثار برتر را انتخاب کردند؛ امیدواریم در آینده سه شبکه پژوهشگران که در این جایزه شناسایی شده مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاون پارلمانی رئیس جمهوری اقدام به کاشت نهال کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.