چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

«رئیس اسبق انجمن منشیان صحنه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

آقایان «صندوق اعتباری هنر» با شو و شعار و دیالوگ شکم‌ها سیر نمی‌شود!/ «هنر کارت» چه دردی از «هنرمندان» درمان کرد؟

هنرکارت

سینماپرس: زینت رضا رئیس پیشین انجمن منشیان صحنه در آستانه عید سعید نوروز و ماه مبارک رمضان در خصوص وظایف صندوق اعتباری هنر در قبال زندگی و معیشت هنرمندان گفت: این همه وعده بی عمل از سوی مسئولان صندوق اعتباری هنر شنیدیم و هنوز هم می شنویم! ما بالاخره نفهمیدیم که این هنر کارت چه دردی از هنرمندان بیکار و خانه نشین درمان کرد؟ وعده ای که مدت ها قبل دادند که با یک فروشگاه زنجیره ای می خواهند قرارداد ببندند تا اعضا بتوانند از آنجا خرید ارزان داشته باشند چه شد؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مسأله اظهر من الشمس است که اعضای سینما در برزخ زندگی می کنند؛ نه به جهنم راه دارند نه بهشت! بخشی از اهالی سینما نان آور خانواده های شان هستند اما این روزها مستأصل مانده و با بیکاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و کسی هم نیست که به فریادشان برسد و قدمی برای بهبود وضعیت معیشتی زندگی شان بردارد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر عملکردی فوق العاده ضعیف دارد و حتی از انعقاد قرارداد برای خرید رایگان هنرمندان از فروشگاه های زنجیره ای هم عاجز است تصریح کرد: این هم وعده بی عمل از سوی مسئولان صندوق اعتباری هنر شنیدیم و هنوز هم می شنویم! ما بالاخره نفهمیدیم که این هنر کارت چه دردی از هنرمندان بیکار و خانه نشین درمان کرد؟ وعده ای که مدت ها قبل دادند که با یک فروشگاه زنجیره ای می خواهند قرارداد ببندند تا اعضا بتوانند از آنجا خرید ارزان داشته باشند چه شد؟

رضا یادآور شد: قبلاً یک بسته معیشتی بود که سالانه به دلایل مختلف از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و... به هنرمندان اعطا می شد اما مسئولان صندوق حتی این کار را هم ادامه نمی دهند. این کمترین کاری است که شما می توانید انجام دهید!

رئیس پیشین انجمن منشیان صحنه خطاب به مدیران صندوق اعتباری هنر متذکر شد: آقایان با شو و شعار و دیالوگ شکم ها سیر نمی شود! حداقل اندکی اقدام عملی داشته باشید و به جای کارهایی مانند عرضه اتومبیل به هنرمندان به فکر نان شب آن ها باشید؟ شما فکر می کنید همه هنرمندان زندگی لاکچری دارند که بتوانند ماشین بخرند؟ آقایان شما باید برای هنرمندان سبدکالا و مستمری ماهیانه آبرومند در نظر بگیرید در غیر این صورت رسماً می توانیم بگوییم نهادی که اداره می کنید هیچ کارکردی ندارد!

وی تأکید کرد: هنرمندان باید با بیکاری و بیماری چه کنند؟ برخی به مرز خودکشی رسیدند! آیا اصلاً برای شما مهم است که طرف صاحبخانه اش جوابش کرده و جایی ندارد برود؟ شما فقط در حرف می گویید که به هنرمندان کمک می کنید؟ چه کمکی؟ مستنداتش کو؟ این یک میلیون تومانی که شب یلدا برای عده ای افراد خاص واریز کردید چه تغییری در زندگی آن ها حاصل کرد؟ اصلاً چرا فقط برای یک عده واریز کردید و این مبلغ اندک و ناچیز را به همه ندادید؟

رضا خاطرنشان کرد: آیا مسئولان وزارت ارشاد و صندوق اعتباری هنر و... برای کارمندان خودشان هم سالانه فقط همین یک میلیون تومان را می دهند؟ یا برایشان مسکن و سبد کالا و بن خرید و... هم در نظر می گیرند؟ آیا واقعاً کاری دارد برای فقط حدود ۵ هزار سینماگر عضو خانه سینما یک سبد کالای ساده به صورت ماهانه و رایگان بدهید؟

این سینماگر سپس به انتقاد از خانه سینما پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: خانه سینما که این همه برخی اصرار داشتند از ذیل ارشاد خارج شود و ذیل وزارت کار برود در این وانفسا کجا است؟ چرا وزارت کار هیچ کاری برای اعضای خود نمی کند؟ چرا کسی به فکر معاش سینماگران نیست؟

وی تصریح کرد: هرچه سریع تر باید موضع خانه سینما روشن شود. یا بگوید نهاد دولتی هستم یا اینکه حسنقلی خانی کار نکند. باید تکلیف اعضا روشن شود! آن ها نه بیمه درمانی درست و حسابی دارند و نه کمک هزینه ای می گیرند اما مدام برخی مدیران می گویند به اعضا کمک می کنیم؛ این کمک ها کجا می رود؟ چرا لیستی از کسانی که کمک دریافت کرده اند منتشر نمی شود تا بدانیم آیا مسئولان راست می گویند یا نه؟

رضا متذکر شد: در اصناف را باز گذاشتید و تعداد اعضا روز به روز بالاتر می رود. چرا بی رویه باید به تعداد اعضای اصناف اضافه شود؟ چطور می خواهید این ها را تحت پوشش قرار دهید؟ همه این ها دو روز دیگر مدعی می شوند و بیکار هستند. چطور فردی در صنف منشیان صحنه با اینکه ۱۵ سال است کار نکرده عضو شده؟

این سینماگر رفتار مدیران صندوق با هنرمندان را هم نادرست توصیف کرد و گفت: من بسیار متأسفم که صندوق وقتی یک بار سال ها قبل هنرمندی را عضو کرده از او می خواهد برای تمدید یک عضویت ساده بی آب و نان هزار دلیل بیاورد و خود را اثبات کند که هنوز کار می کند! کدام کار؟ اغلب افراد بیکار هستند آیا باید عضویت شان قطع شود؟ طرف یک بار عضو شده مگر با بیکاری باید سابقه اش از بین برود؟

وی در خاتمه افزود: برای ماه رمضان و عید نوروز شما چه کردید؟ اهالی سینما گوشت قربانی شدند. هیچ جا این ها را گردن نمی گیرد و به فکرشان نیست. ارشاد، خانه سینما، صندوق اعتباری و... هیچ جا تدبیری برای رفع بحران معیشتی آن ها ندارند. این ها همه دردهایی است که ما را می سوزاند اما مسئولان به آن بی توجهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.