شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷

یک جامعه شناس در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بی‌توجهی مسئولان به معنویت و به اصالت فرهنگی و دینی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هم سرایت می‌کند

نفوذ؛ سبک زندگی

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: مسئولان ما برخلاف مسئولان کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی و یا کشورهای غربی و اروپایی که میراث فرهنگی و دینی خود را حفظ می کنند اصلاً به این امور بی توجه بوده و هستند. مشخص است که وقتی یک مدیر و مسئول نسبت به این مقوله بی توجه است بی توجهی به این ارزش ها به معنویت و به اصالت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هم سرایت می کند.

این پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده سال ها قبل در مقاله ای که در یکی از روزنامه های معتبر کشور منتشر شد هشدار دادم که بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان ها آغاز می شود. متأسفانه ما در کشورمان از فرهنگ بومی و دینی و اصالت مان دوره شده ایم! امروز اصلاً کار به جایی رسیده که برخی جوانان نمی دانند میراث فرهنگی چیست؟ مفاخر و بزرگان دینی ما کدامند و اصلاً اصالت فرهنگی چیست!؟

وی ادامه داد: مسئولان ما برخلاف مسئولان کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و کره جنوبی و یا کشورهای غربی و اروپایی که میراث فرهنگی و دینی خود را حفظ می کنند اصلاً به این امور بی توجه بوده و هستند. مشخص است که وقتی یک مدیر و مسئول نسبت به این مقوله بی توجه است بی توجهی به این ارزش ها به معنویت و به اصالت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هم سرایت می کند.

دکتر قرایی مقدم با بیان اینکه مسئول بی توجهی به هویت ملی و دینی سیاستگذاران حوزه فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش، وزارت علوم، میراث فرهنگی و... هستند تصریح کرد: توجه به میراث فرهنگی باعث می شود جوانان به ارزش و هنجارهای فرهنگ خودشان توجه کنند؛ این کار را امروزه تاجیکستان انجام می دهد. چرا ما باید در این شهر بزرگ تهران تنها دو تا مجسمه از مفاخر و مشاهیر و اساطیر کشورمان داشته باشیم که یکی آرش کمانگیر است و دیگری فردوسی!؟

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: کشور ما سرشار از بزرگان و مفاخر ملی و ادبی و نظامی و دینی و... است اما اینکه چرا در تولیدات فرهنگی و هنری مان از این ها خبری نیست سوألی است که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی و... باید پاسخش را بدهند!

وی خاطرنشان کرد: البته علاوه بر این ها مسئولان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش مان هم عقب مانده اند و هر یک باعث شده اند تا جوانان و نوجوانان از اصالت های فرهنگی و هویت دینی خود دور شوند. ما وقتی جوانی را بی هویت بار می آوریم و میراث فرهنگی که شناسنامه اش است را به او یاد نمی دهیم مشخص است که جوان می رود و با فرهنگ منحط غرب و بیگانه خو می گیرد!

دکتر قرایی مقدم تأکید کرد: ای کاش ما کمی از کشورهای اطراف مان یاد بگیریم؛ مثلاً ببینیم همین ترک ها و... چطور به هویت ملی شان توجه می کنند! من در اینجا یک بار دیگر به مسئولان فرهنگی و هنری کشور هشدار می دهم که اگر جوان وقتی بی هویت بار آید از کشور مهاجرت می کند. ما نباید اجازه دهیم نیروی متخصص انسانی مان از کشور برود. سوأل من این است که چرا باید پزشک و پرستار و خبرنگار و... از ایران برود؟

این جامعه شناس سپس با بیان اینکه علاوه بر مسئولان خانواده ها هم موثر هستند ابراز داشت: بنده به عنوان فردی ۸۰ ساله هنوز وقتی یک روحانی می بینم با احترام جلوی پایش بلند می شوم و صندلی ام را به او تعارف می کنم؛ اما جوان امروزی چنین نیست و بخشی از این اتفاق به خانواده های آن برمی گردد که آن ها را معنویت، دین و بزرگان دین و اخلاق حسنه آشنا نکرده اند. خانواده ها نتوانستند روح معنویت نسل جوان را پرورش دهند و این اتفاق بسیار نامبارک است.

وی در پایان این گفتگو افزود: آیا ما یک پرچم از کشورمان در فیلم های مان می بینیم؟ نام مفاخرمان را در فیلم های می شنویم؟ آیا از بزرگان دین مان در فیلم ها یاد می شود؟ شما بینید هالیوود چه می کند و حداقل بروید از آن ها تقلید کنید تا از این طریق بتوانید روح معنوی و هویت ملی و دینی را در نسل جوان تقویت کنید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.