سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱

نشست خبری «سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» برگزر شد؛

صارمی: در یک نشست تخصصی تولید ۱۰ فیلم کوتاه پویانمایی را کلید خواهیم زد تا کشتار ۱۱ هزار کودک در ۲ ماه ثبت جهانی شود

نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران

سینماپرس: دبیر جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد: در دنیا وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد، از سینما برای کمرنگ شدن آن کمک می‌گیرند. پویانمایی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار می‌تواند این وحشی‌گری را به جهان مخابره کند، پس جشنواره با برگزاری «فلسطین سرزمین مقدس» این مهم را ثبت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، صبح سه‌شنبه ۸ اسفندماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدرضا کریمی صارمی دبیر این رویداد بیان کرد: این جشنواره بستری برای تبادل اندیشه‌ها، کشف توانمندی‌ها و گسترش خلاقیت‌ها است. امروز انیمیشن ایران دیگر از بخش هنری فراتر رفته و صنعتی شده است. با اتفاقاتی که در پنج سال گذشته در چرخه اکران رخ داده است، انیمیشن ایران توانسته اتفاقات جدیدی رقم بزند.

وی ادامه داد: ایران در حال تبدیل شدن به یک قطب انیمیشن‌سازی است. امروز غیر از آمار غیررسمی، ۲۵ انیمیشن در کشور در حال تولید است. امروز فیلمسازان ما بر تکنولوژی غالب شده‌اند و به دنبال محتوای خوب هستند؛ مثل انیمیشن «بچه زرنگ» که فروش آن در سال جاری توانست از مرز ۶۰ میلیارد تومان هم عبور کند. انیمیشن فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و این جشنواره پایگاه خوبی برای عرضه آثار است.

بازگشت جشنواره پویانمایی تهران به تقویم جهانی

کریمی صارمی با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی در دو بخش مسابقه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: از دوره سوم این جشنواره در تقویم رویدادهایی جهانی ثبت شد. این موضوع چند دلیل دارد. منظم برگزار شدن، داشتن کاخ واحد، جمع‌آوری داوران خوب و... از این موارد است که باعث می‌شود یک جشنواره اعتبار جهانی پیدا کند. چند سال گذشته به دلیل کرونا، جشنواره در زمان خود برگزار نشد و برای اینکه به تقویم جهانی خود برگردیم شبانه روز کار کردیم و حالا می‌توانیم جشنواره را در زمان خود برگزار کنیم و تداخلی با جشنواره انسی، اتاوا و... نداشته باشیم.

وی با ارائه آماری از آثار ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: برخی از فیلم‌ها به دلیل طولانی شدن مراحل فنی نرسیدند. در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر ثبت‌نام کردند اما در نهایت ۱۶۲ فیلم به بخش بین‌الملل راه پیدا کرد که ۳۳ فیلم از کشور خودمان هم در میان آن‌ها حضور دارد. در بخش بین‌الملل ۱۰۳۴ اثر ثبت‌نام کردند اما در نهایت ۱۶۲ فیلم به بخش بین‌الملل راه پیدا کرد که ۳۳ فیلم از کشور خودمان هم در میان آن‌ها حضور دارد

او درباره محل نمایش آثار توضیح داد: ما هفت باکس نمایش ایران، سه باکس فیلم بلند ایران و ۱۳ باکس نمایش بین‌الملل خواهیم داشت. یک سالن کوچک در موزه کانون طراحی شده تا جاماندگان بتوانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند. امسال یک سالن باغ کتاب به این رویداد اختصاص پیدا کرده که صبح‌ها ویژه مدارس و بعدازظهر ویژه خانواده‌هاست. سالن کانون در اصفهان هم عین به عین سالن اصلی نمایش در تهران، نمایش فیلم خواهد داشت. سالن کنفرانس که سالن نشست‌های تخصصی ماست هم به این رویداد اختصاص دارد.

دبیر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: چند سالی است که در این رویداد پایان‌نامه‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. امسال ۵۳ پایان‌نامه به ما رسید که ۲۸ پایان‌نامه از میان آن‌ها انتخاب شد. در این دوره جشنواره جشنواره‌ها و مروری بر آثار سینمای چین را هم داریم. گروهی از چین به هزینه خودشان به ایران می‌آیند؛ چون آنها پی برده‌اند ما بهترین نیروها را برای تولیدات انیمیشن داریم. آن‌ها می‌خواهند بیایند تا افراد و تولیدات را شناسایی کنند و تولید مشترک داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه تولیدات دینی هم نشست‌هایی خواهیم داشت تا ببینیم چرا سطح کیفی این آثار تنزل پیدا کرده است. ضمن اینکه رشته انیمیشن در هنرستان‌ها افزایش پیدا کرده، ما داریم طرحی را اجرا می‌کنیم؛ به این صورت که بالای این ساختمان استودیویی را در نظر گرفتیم تا سر فصل‌های انیمیشن را با حضور چهره‌هایی همچون بهرام عظیمی، بهنود نکویی با همکاری سازمان پژوهش و... بررسی و آن‌ها را ضبط و در شبکه شاد پخش کنیم. ضمن اینکه آنها را در بسته ۸۴۰ دقیقه‌ای به هنرستان‌ها ارسال می‌کنیم.

کریمی صارمی اظهار کرد: در کشور ما آنقدر فیلم‌های خوب تولید می‌شود که جریان انیمیشن‌سازی غیردولتی است. امیدواریم زیرساخت‌ها را فراهم و این فیلم‌ها را جمع‌آوری و به جشنواره‌ها ارسال کنیم.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر این جشنواره بیان کرد: پیر هبرت‌ پیش از این داور ما بود و ما می‌خواهیم مروری بر آثار او در این دوره داشته باشیم. مروری بر مدرسه انیمیشن فرنوش عابدی هم خواهیم داشت، چون او دیگر صاحب یک سبک و ژانر در کارش شده است.

صارمی در انتها گفت: در مراکز استان‌ها فیلمسازان بسیار خوبی داریم که هرگز دیده نمی‌شوند ما مروری بر منتخب تولیدات استان‌ها هم خواهیم داشت. همچنین نشست‌های تخصصی، نقد فیلم و... هم خواهیم داشت. برای مربیان کانون هم نشست‌های تخصصی گذاشته‌ایم. رائد فریدزاده هم نشستی با موضوع صیانت از فیلم‌ها خواهد داشت.

ثبت کشتار ۱۱ هزار کودک فلسطینی در ۱۰ انیمیشن کوتاه

کریمی صارمی بیان کرد: «فلسطین سرزمین مقدس» عنوان یک بخش دیگر از جشنواره است. در دنیا وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد بعد از آن از سینما برای کمرنگ شدن آن فاجعه کمک می‌گیرند. ما در یک نشست تخصصی تولید ۱۰ فیلم کوتاه پویانمایی را کلید خواهیم زد تا کشتار ۱۱ هزار کودک در ۲ ماه ثبت جهانی شود. به همین منظور از بهترین فیلم‌سازان و تولیدکنندگان دعوت کردیم تا برای سال آینده ۱۰ فیلم خوب در این حوزه داشته باشیم.

وی در بخش دیگر از این نشست گفت: بازار بین‌المللی، میتینگ و جلسات دیدار از دیگر قسمت‌های جشنواره است. در روز پویانمایی ضمن برگزاری مراسم، بهترین آثار پویانمایی را در قالب یک مجموعه به مراکز مختلف ارسال می‌کنیم. همچنین ماشین‌های سیار کانون هم آثاری را در مناطق مختلف به نمایش می‌گذارند.

انیمیشن باید مخاطب متعهد و مسئول بار بیاورد

سپس حامد علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: چند روز دیگر کشور ما کار بزرگی را توسط مردم رقم خواهد زد و آن انتخابات مجلس و خبرگان است. همه می‌دانیم انتخابات یک امر عقلانی است و حضور و مشارکت در آن دلیل نمی‌خواهد بلکه عدم حضور در آن دلیل می‌خواهد. نظام ما مبتنی بر جمهوریت و ساختار جمهوریت مبتنی بر حضور مردم است. امیدوارم با حضور نقش و مسئولیت خودمان را ادا کنیم.

وی گفت: پویانمایی یک قالب برای ارائه محتوا و برای مخاطب جذاب است. انیمیشن دنیایی است که بچه‌ها در آن دیده می‌شوند و واقعیت را برای بچه‌ها قابل فهم می‌کند. در پویانمایی کشورها و شرکت‌های مختلف درگیر تکنیک، مدل و شکل ارائه هستند. ما در جمهوری اسلامی اما سعی می‌کنیم از محتوا غافل نشویم. در کنار تکنیک به محتوا هم اهمیت می‌دهیم. انیمیشن باید کمک کند مخاطب متعهد و مسئول بار بیاید. کانون پرورش فکری سابقه خوبی در این حوزه دارد.

علامتی گفت: «بچه زرنگ» محصول کانون بود که به یک گروه کاربلد و کارآزموده اعتماد کرد و امروز این انیمیشن مخاطب میلیونی دارد. این یک رکورد در تاریخ سینمای کودک و نوجوان است و این انیمیشن در رتبه سوم فیلم‌های پرمخاطب در حوزه کودک قرار گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که اگر به لحاظ محتوا و شکل درست عمل کنیم، مخاطب هم آن را می‌پذیرد.

وی افزود: پس از گذشت ۲۷ سال از عمر این رویداد مفتخر هستیم اعلام کنیم این جشنواره با رشد تدریجی و بهره‌گیری از علوم آکادمیک مبتنی‌بر خلاقیت فردی و گروهی امروز توانسته در جایگاه جهانی قرار بگیرد. این در واقع جایگاه کشور ماست و این جشنواره در سطح جهان شناخته‌شده و از اعتبار بالایی برخوردار است. ما تلاش می‌کنیم پل ارتباطی موثری برای هنرمندان ایران و جهان باشیم.

مدیرعامل کانون پرورش در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم بر مدار اقتصادی شدن این هنر به‌عنوان یک صنعت پویا، حرکت کنیم. پویانمایی ذاتا ایجاز در انتقال مفاهیم است؛ ایجازی که در دنیای شتابان کنونی باب میل مخاطب است. جشنواره امسال سعی می‌کند زمینه تبادل آموخته‌های میان پیشکسوتان با نوپایان را فراهم کند تا استعدادها کشف شود و بتوانیم آنها را در مسیر بروز خلاقیت قرار بدهیم.

وی افزود: امسال ما در کنار بدنه اصلی جشنواره پویانمایی تهران بخش‌های دیگری هم داریم که به‌عنوان بخش جنبی طعم و رنگ خاصی به جشنواره می‌دهد. امروز متاسفانه و شوربختانه برگزاری جشنواره با یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌های قرون گذشته تقارن پیدا کرده که این یک جنایت آشکار است و جهان نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

علامتی درباره اهمیت پویانمایی در این باره توضیح داد: پویانمایی به عنوان یک رسانه تاثیرگذار می‌تواند این وحشی‌گری را به جهان مخابره کند. پس جشنواره با برگزاری «فلسطین سرزمین مقدس» این مهم را ثبت می‌کند. بخش دیگر جشنواره موضوع هوش مصنوعی است. همانطور که در عرصه‌های دیگر نفوذ هوش مصنوعی را می‌بینیم باید آن را به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار بپذیریم. پس نشست‌هایی به همین منظور خواهیم داشت چون پویانمایی‌ حتما در آینده متاثر از هوش مصنوعی خواهد بود.

کریمی صارمی درباره آثار دینی گفت: ما تولیدات زیادی در این حوزه داریم ولی بحث ما این است که باید کارهای فاخر انجام دهیم. هیات داوران این بحث را دارند که باید به این حوزه توجه ویژه شود. یکی از وظایف جشنواره فراهم کردن بستری برای تبادل نظر و فرصت خوبی است که بحث کنیم و ببینیم نقاط ضعف ما کجاست. ما معتقدیم باید به لحاظ تکنیکی در این حوزه قوی باشیم.

علامتی هم گفت: ما باید بحث فلسطین را با کمک پویانمایی ماندگار کنیم به خاطر همین این بخش را اضافه کردیم. در حوزه دینی هم باید چنین سویه‌ای داشته باشیم اما حتما با نقطه مطلوب فاصله داریم. ما با سرعت در حال جبران کم‌کاری‌ها هستیم اما این به تنهایی ممکن نیست و باید مجموعه‌های دیگر هم پیش بیایند. ضمن اینکه کانون نباید تصدی‌گری کند باید وسط بایستیم و کمک کنیم.

ما باید بتوانیم از طریق این هنر بذر ایمان را در دل مخاطبان بکاریم

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد: ما تلاش کردیم با جشنواره فیلم فجر در حوزه کودک و نوجوان به ویژه در حوزه پویانمایی جایزه ای داشته باشیم سال گذشته این جایزه به «بچه زرنگ» رسید. امسال هم جایزه ای به یک انیمیشن رسید که این در جشنواره فیلم فجر بی‌سابقه است. امسال چهار پویانمایی در جشنواره داشتیم برخی در جشنواره می‌گفتند جای این انیمیشن‌ها در جشنواره اصفهان است اما با دلایلی که آوردیم توانستیم انیمیشن را در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

وی گفت: امروز مجموعه‌ای به نام بنیاد پویانمایی راه‌اندازی شده که متولی آن ما نیستیم اما کانون عضو هیات امنای آن است. ما در آنجا از کسانی که در حوزه پویانمایی کار می‌کنند، حمایت مادی و معنوی می‌کنیم.

علامتی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: ما باید حتما مسیر ساخت فیلم را تسهیل کنیم و به بوروکراسی را به حداقل برسانیم. از سویی ما ملزم به اجرای ضوابط مالی و اداری هستیم اما از طرف دیگر ما در کانون به لحاظ فنی و محتوایی قاعده خود را داریم چون ما با مخاطب کودک و نوجوان سر و کار داریم و حتما ورود محتوایی به آثار داریم. فیلم‌های ما سطح‌بندی دارد برخی از فیلم‌ها برای کودکان و نوجوانان و برخی درباره آنهاست. برخی از فیلم‌های ما مخاطب عام ندارد و در واقع می‌خواهیم با آنها به بعضی از افراد تلنگر بزنیم.

او ادامه داد: ما در حوزه کتاب بسیار سختگیر هستیم چون سرمایه کانون اعتماد مردم است و این اعتماد را به هرچیزی نمی‌فروشیم. از همین رهگذر است که شما یک کتاب از ما پیدا نمی‌کنید که اشکال داشته باشد. بهترین نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان اینجا دور هم می‌نشینند و درباره نگارش و تصویرگری کتاب‌ها نظر می‌دهند؛ چون پدر و مادرها نسبت به آثار کانون اعتماد دارند و همین سرمایه مردمی باعث می‌شود در محتوا سختگیری داشته باشیم.

کریمی صارمی هم در پایان مطرح کرد: ما در جشنواره پویانمایی بلیت‌فروشی نداریم و پولی دریافت نمی‌کنیم. هرکسی به این رویداد می‌آید با کارت حضور پیدا می‌کند.

این دوره از جشنواره پویانمایی از ۱۳ تا ۱۷ اسفند و با میزبانی همزمان چهار سالن سینما کانون، باغ کتاب، آسیفای اصفهان و... برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.