سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

کارگردان «ببعی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«انیمیشن» در ایران حکم سالاد داخل سفره را دارد/ حمایت مسئولان از انیمیشن «شوخی» است!

حسین صفارزادگان

سینماپرس: حسین صفارزادگان کارگردان که با انیمیشن «ببعی» در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت در خصوص وضعیت حال و چشم انداز آینده صنعت پویانمایی در کشور گفت: انیمشن می تواند هویت ملی ما را به جهانیان معرفی کند. انیمیشن می تواند ارز آوری برای کشورمان داشته باشد آن هم به صورتی که سینمای زنده هرگز به گرد پایش هم نرسد اما دریغ و افسوس که این مسائل از چشم مدیران فرهنگی ما دور مانده است!

کارگردان انیمیشن های «حسنا کوچولو» و «آرمن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بحث حمایت از انیمیشن بسیار مهم است اما در حقیقت امر حمایتی وجود ندارد. نکته مهم این است که ما وقتی اسم حمایت را می آوریم عده ای این گونه تصور می کنند که منظورمان حمایت مالی است اما حمایت فقط پول نیست و مسئولان باید به طرق مختلف از سازندگان آثار انیمیشن حمایت داشته باشند.

وی در همین راستا یادآور شد: اگر همین جشنواره فیلم فجر را مثال بزنیم ۳۳ کار در جشنواره حضور داشت که ۴ اثر آن انیمیشن بود اما در اختتامیه برای ۴ کار انیمیشن حتی ۳۰ ثانیه وقت گذاشته نشد و حتی یک داوری مجزا برای این آثار وجود نداشت. این اتفاق یعنی آنکه برخلاف وعده های مسئولان اصلاً به انیمیشن بها داده نمی شود.

صفارزادگان ادامه داد: امسال علیرغم اینکه ۴ اثر سینمایی انیمیشن در جشنواره فجر حضور داشت شاهد تنها سالی بودیم که هیچ سیمرغی به حوزه انیمیشن تعلق نگرفت؛ بحث بنده فقط روی «ببعی» نیست که بگویم خوب حداقل از فیلم ما تقدیر شد و برایمان این مسأله تمام شود. بحث این است که این مدل برخورد با انیمیشن اصلاً درست نیست! شما اگر واقعاً داعیه دار حمایت از هنر-صنعت انیمیشن هستید باید آثار انیمیشن را بولد کنید و یکی از راه های بولد کردن آن تقدیر درست از سازندگان آن ها است.

این انیماتور تصریح کرد: گاهی فکر می کنم که ای کاش ما را صدا نمی کردند و به طور کل می گفتند ۴ اثر انیمیشن حاضر در جشنواره بی کیفیت بود و به همین علت هیچ یک از آن ها سیمرغ و جایزه ندارد. این بهتر بود تا این که انیمیشن ها داوری شوند و سیمرغ نداشته باشند. مدل حمایت مسئولان سینمایی از انیمیشن بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه انیمیشن در ایران حکم سالاد داخل سفره را دارد خاطرنشان کرد: ممکن است کسانی که دور سفره نشسته اند سالاد را بخورند یا نخورند! مهم غذای اصلی است! در سینمای ما این غذای اصلی فیلم های رئال و زنده محسوب می شوند و انیمیشن جزو محاسبات فکری و ذهنی هیچ یک از مسئولان نیست!

صفارزادگان تصریح کرد: حمایت مسئولان از انیمیشن «شوخی» است! بنده معتقدم آن ها حتی از کارکرد آثار انیمیشن بی اطلاعند و به همین علت نسبت به این مقوله مهم بی توجهی می کنند. در آثار بین المللی موفق تاریخ سینما وقتی ۱۰۰ کار برتر دنیا بررسی می کنیم می بینیم حداقل ۵ تای آن جزو آثار انیمیشن است. در کارگردانان برتر قرن می بینیم میازاکی جزوشان است. فیلمسازان بزرگی مانند اسپیلبرگ و تیم برتون کار انییمشن کرده اند و همه این ها اثبات می کند که در جهان اهمیت انیمیشن کاملاً ثابت شده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: اما متأسفانه در کشور ما برعکس است! بحث بی سوادی است که برخی افراد انیمیشن را از خود دور می کنند. آن ها توانایی درک انیمیشن را ندارند و حتی تفاوت کارتون و انیمیشن را نمی دانند. حمایت به وجود نیامده و نمی آید مگر اینکه درکی ایجاد شود و آینده نگری شود. ما باید بدانیم در آینده به صنعت انیمیشن نیاز داریم و باید با انیمیشن حرف های مان را به خصوص در حوزه کودک و نوجوان بزنیم؛ انیمشن می تواند هویت ملی ما را به جهانیان معرفی کند. انیمیشن می تواند ارز آوری برای کشورمان داشته باشد آن هم به صورتی که سینمای زنده هرگز به گرد پایش هم نرسد اما دریغ و افسوس که این مسائل از چشم مدیران فرهنگی ما دور مانده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.