جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

در روز چهارم بخش بین‌الملل جشنواره؛

از بلغارستان و مالزی تا قرقیزستان، مکزیک و چین روی پرده فجر

روز هشتم از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: در چهارمین روز بخش بین‌الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۵ اثر از بلغارستان، مالزی، قرقیزستان، مکزیک و چین در خانه جشنواره اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بخش بین الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از ۱۷ بهمن ماه کار خود را با اکران ۵ اثر در هر روز به صورت نوبت‌های فشرده در خانه جشنواره آغاز کرد. آثار ابن بخش در سه بخش «سینمای سعادت»، «جلوه گاه شرق» و «جشنواره جشنواره ها» به نمایش درمی‌آید.

۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره چهل و دوم شامل سینمای سعادت و جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی – اسلامی) شدند که از این میان اکران ها برای ۲۵ فیلم در ۵ روز درنظر گرفته شد.

علاوه بر ایران کشورهای آمریکا، میانمار، مالزی، فرانسه، هند، ترکیه، ایتالیا، یمن، برزیل، روسیه، مولداوی، لیتوانی، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، مکزیک، آلبانی، چین، بریتانیا، ایرلندشمالی، عراق، کره، بلغارستان، رومانی، لوکزامبورگ، کرواسی، هلند، سوئد، اندونزی، بلژیک، سوئیس، کانادا، یونان، استرالیا، کنگو، آفریقای جنوبی، صربستان، لهستان، دانمارک، کاستاریکا، اسلوونی، استرالیا، لتونی، شیلی، بوسنی و هرزگوین، نروژ، لبنان، ژاپن، هنگ گنگ، مغولستان، مراکش، فیلیپین، پرتغال، سنگاپور، تایوان، چک، بنگلادش، سنگال، مالی، اسلواکی، ایسلند، مالت، زیمبابوه، استونی، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، کلمبیا، فنلاند، مقدونیه، سریلانکا، تایلند، مجارستان، مونته‌نگرو، پاناما، بورکینافاسو، قزاقستان، بولیوی، ارمنستان، تونس، نامیبیا، قبرس، مصر، ونزوئلا، فلسطین و سوریه آثار خود را برای حضور در بخش بین الملل این دوره ثبت کرده‌اند.

امروز همزمان با سومین روز اکران آثار این بخش نیز ۵ اثر برای نمایش در نظر گرفته شده است.

درس های بلگا اثر استفان کوماندارف

«درس های بلگا» از بلغارستان

«درس‌های بلاگا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استفان کوماندارف، یک درام محصول سال ۲۰۲۳ از کشور بلغارستان و از فیلم های راه یافته به نود و ششمین جوایز اسکار است که در مواجهه با شرایط ناامیدکننده، به پیچیدگی‌های اخلاق انسانی می‌پردازد. این فیلم گره گشایی بلگا، معلم بازنشسته مدرسه را به تصویر می کشد که الی اسکورچوا آن را درخشان به تصویر کشیده است.

فیلم با سرعتی عمدی شروع می شود و زندگی بلگا را تثبیت می کند. در حالی که او مشغول برنامه ریزی و تدارک مراسم تشییع جنازه شوهرش است، مخاطبان این فیلم همزمان شاهد تعهد او نه تنها به زندگی شخصی اش بلکه برای آموزش زبان بلغاری به یک زن جوان هستند. این آرامش اولیه زمینه را برای طوفانی فراهم می کند که در پی آن بلگا قربانی یک کلاهبرداری تلفنی حیله گرانه می شود و بخش قابل توجهی از پس انداز خود را از دست می دهد و متوجه می شود که راهی برای پس گرفتن پول وجود ندارد، در ادامه او خود به یک کلاهبردار تبدیل می شود...

الی کراستوا اسکورچوا، روزالیا آبگریان و استفان دنولیوبوف از جمله بازیگران این اثر بلغاری هستند.

استفان کوماندارف کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس بلغاری متولد ۱۹۶۶ در صوفیه و فارغ التحصیل کارگردانی فیلم و تلویزیون در دانشگاه بلغارستان و عضو انجمن کارگردانان و انجمن تهیه کنندگان فیلم بلغارستان و عضو آکادمی فیلم اروپا است.

جهان بزرگ است و رستگاری در گوشه و کنار (۲۰۰۸ - اولین فیلم بلغاری، فهرست نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (۲۰۱۰)، جهانی‌ترین فیلم فیلم بلغاری اکران گسترده در تئاتر، که در ۹۳ کشور توزیع شده است، برنده ۳۵ جایزه در جشنواره های بین المللی فیلم). قضاوت (۲۰۱۴) (برنده ۱۲ جایزه، بلغارستان - جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان - ۲۰۱۶)؛ شهر زنان بادانته (۲۰۰۹، مستند)، الفبای امید (۲۰۰۳، مستند)، نان بر فراز حصار (۲۰۰۲، سند)، خانه سگ (۱۹۹۹، ویژگی) از دیگر آثار این کارگردان بلغاری است.

«درس های بلگا» ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ اکران می شود.

میور هاشم ماناپ کارگردان مقتدی

«مقتدی» از مالزی

فیلم سینمایی «مقتدی» اثر میور هاشم ماناپ محصول ۲۰۲۳ از مالزی از دیگر آثار حاضر در بخش بین الملل جشنواره ۴۲ فیلم فجر است.

کارگردان «مقتدی» گفته است: فیلم من درباره مذهب، بحث امامت و وسعت افکار مسلمانان درباره مذهب است.

میور هاشم ماناپ (زاده ۷ نوامبر ۱۹۵۵) بازیگر و کارگردان مالزیایی برای تلویزیون و فیلم است. او همچنین تدوینگر فیلم و فعال تئاتر فعالیت می کند.

بازیگران «مقتدی» را م. نصیر فیض الحسین و وانیدا عمران تشکیل می دهد.

این اثر سینمایی ساعت ۱۴ تا ۱۶ در خانه جشنواره اکران می شود.

«خانه آی برای فروش» از قرقیزستان

«خانه ای برای فروش» اثر طالیبک کولمندیف محصول ۲۰۲۲ اثری از قرقیزستان دیگر فیلم اکرانی بخش بین الملل جشنواره است.

داستان فیلم: کوسه‌های دریایی، دمیر و خانواده‌اش را که در اطراف یک کارخانه متروکه زندگی می کنند مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، حتی تا حدی که در نمای بیرونی خانه‌شان «خانه برای فروش» می‌نویسند. دمیر ناامیدانه سعی می کند از اقوام، دوستان و هر کس دیگری که می شناسد پول قرض کند

طاالیبک کولمندیف کارگردان و تهیه‌کننده اهل قرقیزستان است. او رئیس اتحادیه فیلمسازان قرقیزستان، یکی از بنیانگذاران جایزه ملی فیلم آک ابلیس و هماهنگ کننده کمیته انتخاب اسکار قرقیزستان است.

او در سال ۱۹۶۷ در منطقه یسیک کول قرقیزستان به دنیا آمد. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ به عنوان مدیر و مدیر تولید فیلم در انجمن تولید خلاق کاتارسیس (آلما آتا) و استودیو سلطانات کار کرد. در سالهای ۲۰۰۲-۲۰۰۴ در آکادمی سینما و تلویزیون اروپای جدید Rosebud (روما، ایتالیا) تحصیل کرد.

«خانه ای برای فروش» ساعت ۱۶ تا ۱۸ اکران می شود.

خانه آی برای فروش اثر طالیبک کولمندیف

«سایه کتیر» محصول مشترک ونزوئلا و مکزیک

درام «سایه کتیر» محصول مشترک ونزوئلا و مکزیک توسط خورخه هرناندز آلدانا تولید ۲۰۲۳ است.

داستان فیلم: بنینو کروز توسط گذشته خشونت آمیز خود به عنوان قانون شکنی که قبلا به عنوان «کتیر» شناخته می شد، تسخیر شده است. بنینو در حالی به دنبال رستگاری است که غم قتل همسر فقیدش توسط دشمنانش را بر دوش می‌کشد و در این شرایط مجبور می‌شود با فرزندان بالغ خود که از هم جدا شده‌اند روبرو شود و به رغم سرزنش، درد و خون‌های ریخته شده، اعتراف کند که آنها هنوز یک خانواده هستند.

«سایه کتیر» ساعت ۱۸ تا ۲۰ در خانه جشنواره نمایش داده می شود.

سایه کتیر ساخته خورخه هرناندز آلدانا

«ساکرا» از چین

«ساکرا» محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی دانی ین و تهیه کنندگی ونگ جینگ از کشور چین است که ساعت ۲۰ تا ۲۲ در برج میلاد اکران می شود.

داستان فیلم: یک رزمی کار متشخص متهم به قتل می شود، او به دنبال پاسخی در مورد داستان مبدأ اسرارآمیز خود و دشمنان ناشناخته ای است که برای نابودی او تلاش می کنند.

این فیلم از رمانی نوشته جین یونگ اقتباس شده است. در این فیلم دانی ین، چن یوچی و سیا لیو ایفای نقش می کنند.

ساکرا به کارگردانی دونی ینکا-وای کم

چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن امسال به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود و بیست و پنجمین دوره بازار فیلم از ۱۸ تا ۲۱ بهمن در برج میلاد کار خود را آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.