سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

کارگردان «دو روز دیرتر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

قائل به روش افراطی برای جلب مخاطب به هر قیمتی نیستم/ هر نقد منصفانه‌ای می‌تواند برای فیلمساز راهگشا باشد

نخستین روز از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: اصغر نعیمی کارگردان سینما که با «دو روز دیرتر» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نموده بود گفت: فیلم های من همگی فروش خوب و بازخورد خوب از مخاطب گرفته‌اند و همواره این موضوع برایم لذت بخش است.

این کارگردان سینما ‌در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ ساخت فیلم کمدی رفتید اظهار داشت: اولین فیلمم «بی وفا» نیز اثری کمدی رمانتیک بود؛ در زمینه کمدی سریال «عصر پاییزی» را هم ساخته‌ام و «خط استوا» هم فیلمی طنز بود؛ این یعنی من در زمینه کمدی کار کمی نداشتم. البته مشخصا عنوان کمدی را روی فیلم جدیدم نمی گذارم و ترجیح می دهم بگویم این فیلم یک درام اجتماعی است که مثل خود زندگی در جاهایی لحن شیرینی و موقعیت‌های بامزه‌ای دارد.

وی در همین راستا یادآور شد: این لحن که فیلم موضوع و ماجرای خود را با لحن شیرین بیان می کنند مورد علاقه من است. از ابتدا هم پیشنهاد تهیه‌کننده به به بنیاد روایت فتح همین بوده که در کنار موضوعاتی مثل دفاع مقدس و مقاومت و... بد نیست فیلمی اجتماعی با لحن شیرین برای خانواده‌ها هم کار کنید.

نعیمی تأکید کرد: من علاقمند به تقلیل داستان فیلم ها به یک موضوع خاص نیستم. من فیلمسازی هستم که مسائل اجتماعی را از جنبه های مختلف بررسی می کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «هایلایت» و «سایه های موازی» در پاسخ به این پرسش که چطور موضوع «فرزندآوری» را برای فیلم جدیدتان انتخاب کردید تصریح کرد: «دو روز دیرتر» صرفاً در خصوص فرزندآوری نیست، بلکه در دل داستان خود موضوعاتی دیگری مثل مهاجرت، مشکلات اقتصادی، عوارض ربا و... را هم مد نظر قرار داده؛ آقای مقصودی طرحی را در اختیار ما گذاشت که بر اساس طرح ایشان فیلمنامه را نهایی حمید اکبری خامنه که نویسنده جوان و مستعدی است نوشت. مضمون فیلم در وهله اول درباره زن و شوهر جوانی است که تلاش می کنند بین رویا و واقعیت‌های زندگی‌شان توازن ایجاد کنند. برخورد و مواجهه این ها با واقعیت و دشواری های زندگی نوپایی که شروع کردند و نوع مواجهه با این مشکلات تنه اصلی داستان ما است. ما سعی کردیم این داستان با پس زمینه های اجتماعی را با لحن شیرین و دلپذیری روایت کنیم و قصه را به سمت سیاهی و تاریکی نبریم.

وی متذکر شد: طبعاً وقتی زندگی زوجی را محور داستان قرار می دهیم مسائل مختلفی که آن ها با آن دست به گریبان هستند و رویکردی که به فرزندآوری و... دارند در داستان تبیین و بیان می شود. ما سعی کردیم با نهایت دقت و وسواس فیلم مان را بسازیم ودر حد توان گروهی از بهترین عوامل سینمای ایران از مرتضی هدایی (فیلمبردار) مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و میثم مولایی (تدوین)، حسین ابوالصدق (صدابردار) و... را گرد هم آوردیم!

نعیمی در خصوص زمان تولید این اثر گفت: فیلمبرداری حدود ۵۰ روز طول کشید. به لحاظ اجرایی کار سختی بود چون بخش عمده ای از فیلم مان خارجی و داخل خیابان بود و زمستان سال گذشته آن را کار می کردیم که روزها کوتاه بود و تاریکی زود هنگام و سرما برایمان دشوار بود اما توانستیم در زمان منطقی کار را به سرانجام برسانیم.

نعیمی در خصوص اهمیت جشنواره فجر اظهار داشت: جشنواره فجر در جایگاه خودش به عنوان رویدادی که با فراز و فرود برگزار می شود اهمیت خاص خود را دارد اما آنچه برای من اهمیت اصلی را دارد این است که فیلم بتواند ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار کند. فیلم های من همگی فروش خوب و بازخورد خوب از مخاطب گرفته‌اند و همواره این موضوع برایم لذت بخش است. من قائل به روش افراطی برای جلب مخاطب به هر قیمتی نیستم. اما اینکه هر فیلمی بتواند مخاطب خود را پیدا کند برای هر فیلمسازی دستاورد مهمی است. «دو روز دیرتر» اثری مفرح و شیرین برای خانواده ها است. شکل شوخی ها و صحنه ها برای ارتباط بادخانواده طراحی شده و در این راستا قید چیزهایی که می توانست فیلم را خیلی پرفروش‌تر کند را زدیم و مدنظرمان این بود که فیلم یک طنز اجتماعی برای خانواده ها باشد.

وی در خصوص نقد منتقدان خاطرنشان کرد: منتقد کار خودش را می کند. از نقد شدن آدم نمی تواند گریزی داشته باشد. هیچ فیلمسازی نمی‌تواند ادعا کند فیلمی که ساختم بی نقص یا کامل است چون این ادعا مانع رشد فیلمساز است. خود من اولین و سخت‌گیرترین منتقد برای فیلم‌های خودم هستم. من به عنوان تجربه به کارهایم نگاه می کنم و شدیدترین نقدها را به فیلم خودم دارم. ما به عنوان فیلمساز اگر متوجه نشویم کجا درست و کجا اشتباه رفتیم نمی توانیم رشد کنیم و جلو برویم. من معتقدم هر نقد منصفانه ای می تواند برای فیلمساز راهگشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.