دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱

نشست خبری «هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر» برگزار شد؛

قزوه: تلاش داریم شعر بیشتر دیده شود تا در سال آینده شاهد رشد بیشتر آثار «جشنواره شعر فجر» باشیم

نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر

سینماپرس: نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح دوشنبه نهم بهمن‌ماه در سرای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا قزوه (دبیر علمی جایزه) و اصحاب رسانه حضور برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: آنچه شعر را در بین ایرانیان برجسته می‌کند زبان برجسته آن است که حافظه مشترکی برای همه فارسی زبانان فراهم می‌کند، بدین ترتیب باید تاکید کرد شعر هنر اول در کشور ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر همانند دوره‌های گذشته از یک پیشکسوت تجلیل به عمل می‌آید و امسال زکریا اخلاقی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

رمضانی میزان جوایز برگزیدگان هجدهمین جشنواره شعر فجر در حوزه کتاب را مطرح و بیان کرد: برگزیدگان مبلغی حدود ۲۵۰ میلیون دریافت خواهند کرد، در عین حال این افراد، به سازمان ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا از مزایای در نظر گرفته شده برای نخبگان بهره‌مند شوند. همچنین نام آنان در کنار برگزیدگان کتاب سال دیده شده و امکاناتی برای برندگان هجدهمین جشنواره شعر فجر نیز در نظر گرفته شده است.

وی به زمان افتتاحیه جشنواره شعر فجر در حوزه کتاب اشاره و تاکید کرد: افتتاحیه در روز چهارشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالن سینما برگزار خواهد شد و از منتخبین تقدیر به عمل خواهد آمد.

سیمرغ شعر بر شانه‌های فیلم فجر نشست و سرو نشان مقاومت، جشنواره شعر شد

علیرضا قزوه دبیر علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر ضمن تاکید بر جایگاه شعر در ادبیات فارسی و در نزد ایرانیان گفت: شعر هنر اول ایرانیان محسوب می‌شود و عرصه بین‌الملل هم ایران را با شعر و عرفان می‌شناسند. تعداد کتاب‌های شعری که امسال در هجدهمین جشنواره شعر فجر شرکت کردند ۲۶۰۰ کتاب است که بخش شعر نو و نیمایی، کلاسیک، نقد و کودک به دبیرخانه به رقابت پرداخته‌اند که پس از داوری آثار، برگزیدگان انتخاب شدند. تلاش داریم شعر بیشتر دیده شود تا در سال آینده شاهد رشد بیشتر آثار جشنواره باشیم.

وی تصریح کرد: برنامه رقابت تلویزیونی شاعران هم مختص پایتخت نیست و در سه شهر و ۳۰ مرکز استان هم این رقابت صورت خواهد گرفت که از شبکه‌های تلویزیونی استانی پخش خواهد شد.

قزوه به تاریخچه برگزاری جشنواره شعر فجر اشاره و تاکید کرد: سال‌ها بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر، جشنواره شعر فجر پایه‌گذاری شد. اگرچه این رخداد دیر اجرایی شد، اما تلاش کردند تا پایه‌های مستحکم برای آن در نظر گرفته شود و در سال ۸۵ اولین دوره جشنواره شعر فجر برگزار شد که برگزیدگان افرادی همانند اخوان ثالث، قیصر امین‌پور، طاهره صفار زاده و ... برگزیدگان این جشنواره بودند.

دبیر علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر چهارچوب‌های جشنواره شعر فجر را بیان و تصریح کرد: آثار در سه گروه ادبی مجموعه شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره)، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) ارزیابی شده است.

وی ساختار هجدهمین دوره از جشنواره شعر فجر را مورد بررسی قرار داد و افزود: امسال با یک تیم ۲۰ نفره وارد عرصه شعر فجر شدیم و این مهم را در دو بخش عمده پیگیری کردیم. بخش اصلی و سالانه آن‌که به بررسی کتاب‌های برجسته در حوزه شعر پرداخته است و ابتکار عمل دیگر که توسط تیم هجدهمین جشنواره شعر فجر اجرایی شد. سلسله برنامه‌های تلویزیونی در ۳۳ مرکز استان که اکنون ۳۰ شب از ماه‌های مبارک رمضان برگزار خواهد شد و عموم مردم می‌توانند در جریان رخدادهای آن قرار بگیرند.

قزوه نماد جشنواره شعر فجر را مطرح و بیان کرد: اگرچه سیمرغ زاییده تفکر و شعر عطار نیشابوری بود، اما اهالی سینما آن را از آن خود کردند و شاعران که افرادی صبور بودند سرو را به عنوان نماد آزادگی انتخاب کردند. فناوری یعنی هم‌اکنون جشنواره شعر فجر با نماد سرو به دنبال مطرح کردن و معرفی برتر ین‌های حوزه شعر و ادبیات فارسی است.

وی عدالت محوری را اصول ساختاری جشنواره شعر فجر دانست و تاکید کرد: برای اینکه عدالت در حوزه شعر فجر اجرایی شود تلاش کردیم تا شرکت‌کنندگان از تمام استان‌ها در نظر گرفته شوند بنابراین ۴۵ نفر از شهرستان‌ها در این جشنواره شرکت کردند.

۲۶۲۶ عنوان اثر شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره شعر فجر است

در ادامه حامد محقق دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر ضمن بیان آمار شرکت‌کنندگان گفت: تعداد کتاب‌های رسیده به جشنواره را حدود ۲۶۲۶ عنوان کتاب است که از این تعداد ۲۸۹ عنوان کتاب در بخش «درباره شعر» و ۱۹۱۳ کتاب در حوزه «شعر بزرگ‌سال» و مابقی در حوزه شعر کلاسیک، شعر محاوره و حوزه کودک است.

وی افزود: آثار ۸۴۶ ناشر در این دوره به دبیرخانه رسید که ۲۳ کتاب از ۱۸ ناشر از این تعداد به مرحله نهایی راه یافتند.

محقق در پایان بیان کرد: از این تعداد ۷ بانو و ۱۳ غیر تهرانی به بخش نهایی راه یافتند و میانگین سنی شرکت‌کنندگان از ۳۰ تا ۷۹ سال را در برمی‌گیرد.

داوران و نامزدهای پنج گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند که به شرح زیر است:

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر کلاسیک)

نامزدهای مرحله نهایی هیات‌داوران بخش شعر بزرگسال در گروه «کلاسیک»، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:

۱. «جاده گل سرخ» سرودة خسرو احتشامی هونه‌گانی / انتشارات آرام دل
۲. «دل‌بستگی» سرودة حسین دهلوی / انتشارات سوره مهر
۳. «کوچه بارانی اشراق» سرودة حمید مبشر / انتشارات شهرستان ادب
۴. «وجود» سرودة فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر نو)

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه شعر «نو» از این قرار است:
۱. «ای زیبارو خدا خیرت دهد» سرودة محمدباقر کلاهی اهری / نشر مهر و دل
۲. «شبیه: نیمایی‌های عاشورایی» سرودة علی داودی / انتشارات شهرستان ادب
۳. «نام دیگری از دست‌ها» سرودة ابوالفضل پاشا / انتشارات شب چله
۴. «ندرت ناگوار مرگ» سرودة حنیف خورشیدی / انتشارات شب چله

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر محاوره)

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه «محاوره»، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:
۱. «آهای تموم زندگیم» مجموعة ترانه امین بامشاد / انتشارات دالاهو
۲. «چای مست از قهوه‌ی چشمان تو» سرودة مژگان صالحی‌نسب / نشر فصل پنجم
۳. «عشق تو نمی ‌میرد» مجموعة ترانه علیرضا طبایی / انتشارات آرادمان
۴. «محاورات» مجموعة ترانه امیرعلی سلیمانی / نشر نزدیک‌تر

داوران این بخش عالیه محرابی، ناصر فیض، مصطفی محدثی‌ خراسانی، علی هوشمند، عبدالجبار کاکایی، صادق رحمانی و سعید یوسف‌نیا بودند.

نامزدهای بخش شعر کودک و نوجوان

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر کودک و نوجوان، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:
۱. «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» اسماعیل الله‌ دادی/ نشرگویا
۲. «بهترین نان جهان» پروانه شیرازی (لعیا) / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۳. «ستاره‌ی قاصدکی» محبوبه صمصام شریعت/ سروش
۴. «مثل مادرم درخت می‌شوم» منیره هاشمی/ سروش
۵. «من سنگ بودم» طاهره شهابی/ سوره مهر
۶. «شعرهای رودخانه» محمود پوروهاب/ به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

مریم زندی، غلامرضا بکتاش و بابک نیک‌ طلب نیز داوری بخش «شعر کودک و نوجوان» را بر عهده داشتند.

نامزدهای بخش درباره شعر

هیئت‌ داوران بخش «دربـاره شعر»، ۵ اثر زیر را به‌ترتیب حروف الفبا به‌عنوان نامـزدهای نهایی معرفی کردند:
۱. «خاقانی ‌نامه (دفتر اول)» نوشتة سعید مهدوی‌فر / انتشارات ادبیات
۲. «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه» نوشتة مهدی علیایی‌ مقدم / نشر نامک
۳. «شعر، هنر زبانی زیبا: نظریه‌های ادبی (۲ جلدی)» نوشتة محمدناصر ره‌یاب / نشر آمو
۴. «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» نوشتة زهرا سیدیزدی / مرضیه خافی / انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
۵. «من امشب آمدستم وام بگزارم: شیوه شاعری مهدی اخوان ثالث آن سوی گزاره‌های هنری» نوشتة یوسف عالی‌عباس‌آباد / انتشارات سخن

حسنا محمدزاده، قربان ولیئی و وحید عیدگاه طرقبه‌ای داوران بخش «درباره شعر» بودند.

آیین اختتامیه
هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر همراه با تجلیل از حجت الاسلام و المسلمین استاد زکریا اخلاقی چهارشنبه (یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۲) از ساعت ۱۸ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.