سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

کارگردان «شمشیر و اندوه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«هنر-صنعت انیمیشن» در «ایران» نوپا نیست/ خوشحالم که نگاه‌ها به «حوزه انیمیشن» جدی تر شده

انیمیشن «شمشیرو اندوه»

سینماپرس: عماد رحمانی کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی می شود گفت: هنر-صنعت انیمیشن در ایران نوپا نیست؛ نزدیک ۵۰ سال است که در این حوزه کار می شود. اما چون پیوستگی تولید نبوده و یک سال کار خوب بوده یک سال نبوده هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده!

کارگردان این انیمیشن سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید «شمشیر و اندوه» از سال ۱۳۹۹ شروع شد؛ من قبل از تولید این اثر حدود ۱۰ سال در حوزه تولید بازی های ویدیویی فعالیت داشتم که بسیاری از آن ها در داخل و خارج از کشور منتشر شد. روایت برای خلق رویا همواره برای من دارای اولویت بالایی بوده و از این رو زمانی که تهیه کننده پیشنهاد تولید این انیمیشن را داد به دلیل نزدیکی و قرابتی که حوزه انیمیشن با گیم دارد با کمال میل این کار را پذیرفتم.

وی ادامه داد: «شمشیر و اندوه» به نقش ایرانیان در تاریخ اسلام می پردازد. داستان ما در ایران قدیم می گذرد و کاراکترها و فضای اثر باید بر اساس ظلمی که در آن روزگار وجود داشته بازنمایی می شد. زمانی که من نگارش کار را شروع کردم دیدم بسیار کار دشواری است. ما در حدود ۸۰ دقیقه باید برای مخاطبان مان قصه بگوییم و روایت گر یک اتفاق باشیم که فضایش با گیم بسیار متفاوت است. در هر صورت توانستیم در این اثر دنیایی را خلق کنیم که در مدائن می گذرد و مفاهیم به روزی همچون عشق، خیانت، ایثار، جنگیدن در راه حق و... همگی در کار لحاظ شد و پلات داستان شکل گرفت.

رحمانی خاطرنشان کرد: «شمشیر و اندوه» داستان پسری است که توسط عمویش نجات داده می شود؛ جدا از بحث محتوا و داستان برای ما کیفیت بصری خوب بسیار مهم بود. به هر صورت ما داشتیم فضای جدید و متفاوتی را خلق می کردیم که باید فضایش برای مخاطب عام دارای جذابیت باشد. ما تمام تلاش مان را کردیم که با استفاده از تکنیک های روز این انیمیشن سینمایی رئال را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشیم. ما حتی روی جزئی ترین نکات از جمله فیزیک موها، لباس بازیگران و... هم دقت نظر ویژه ای داشتیم.

این کارگردان انیمیشن سپس با بیان اینکه این اثر بسیار پر لوکیشن و پر جزئیات است اظهار داشت: مهمترین کار ما این بود که معماری متفاوت آن روزگار از مدائن تا بخارا و... را نشان دهیم. لوکیشن های متفاوت باعث تنوع بصری و ریتم بالای اثر شدند و به ما کمک زیادی کردند. طولانی ترین سکانس ما در این انیمیشن حدود ۳ دقیقه است و ما تلاش کردیم با ضرباهنگ مناسب «شمشیر و اندوه» را برای مخاطبان نوجوان و حتی بزرگسالان دارای جذابیت کنیم.

وی تأکید کرد: داستان این انیمیشن نیز برای مخاطبان دارای جذابیت زیادی است؛ قهرمان ما قبل از متن عاشورا قرار دارد نه خود واقعه عاشورا؛ آن هم در زمانی که امام حسن مجتبی (ع) به شهادت می‌رسند و معاویه دستور قتل وفاداران به حضرت را در شهر مدائن صادر می‌کند؛ در واقع ما برهه‌ تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می کنیم و همه این روایات از زاویه دید شخصیت اصلی «شمیشیر و اندوه» یعنی کارن صورت می گیرد.

رحمانی متذکر شد: قهرمان اصلی این اثر کارن است. کارن کسی است که پیشتاز می شود برای گرفتن حق؛ من معتقدم مضمون این اثر باعث خواهد شد که «شمشیر و اندوه» بتواند در تمامی کشورهای دنیا مورد توجه قرار بگیرد.

این انیماتور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که حضور در جشنواره فیلم فجر تا چه میزان برایتان دارای اهمیت است و اعتبار این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید گفت: برای هر هنرمندی حضور در جشنواره فیلم فجر باعث افتخار و مایه مباهات است. این جشنواره بزرگترین جشن و گردهمایی سینمای کشور است. برای خانواده سینما حضور در این جشنواره باعث افتخار است. ما تمام تلاش مان را کردیم که به مخاطبان این رویداد مهم سینمایی احترام ویژه ای بگذاریم و بهترین نسخه کارمان را به آن ارسال کنیم. من خوشحالم که سال های قبل در مقام بیننده آثار جشنواره را دنبال می کردم و امسال در این رویداد سینمایی شرکت دارم.

وی تصریح کرد: من خوشحالم که مدتی است انیمیشن در سینمای کشور بیش از قبل جدی گرفته می شود. خوشحالم که نگاه ها به حوزه انیمیشن جدی تر شده اما معتقدم هنوز فاصله زیادی داریم تا انیمیشن به رسمیت شناخته شود.

رحمانی در پایان این گفتگو افزود: هنر-صنعت انیمیشن در ایران نوپا نیست؛ نزدیک ۵۰ سال است که در این حوزه کار می شود. اما چون پیوستگی تولید نبوده و یک سال کار خوب بوده یک سال نبوده هنوز جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده. ما سال به سال می توانیم نقش انیمیشن را پررنگ تر کنیم و امیدوارم که روزی شاهد تولید و عرضه انیمیشن های متعدد در کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.