شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

«هادی مرزبان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

با سیاست روشنی در «تئاتر» مواجه نیستیم/ جشنواره‌های ریز و درشت ذیل «جشنواره تئاتر فجر» گردآوری می‌شدند

هادی مرزبان در مراسم دیدار «علی جنتی » وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان

سینماپرس: هادی مرزبان مدرس، بازیگر و کارگردان تئاتر در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: متأسفانه چند سالی است که ما با سیاست روشنی در حوزه تئاتر مواجه نیستیم و صفر تا صد سیاست های حوزه تئاتر و به ویژه جشنواره تئاتر فجر سلیقه ای شده است.

کارگردان نمایش های «آهسته با گل سرخ» و «هاملت با سالاد فصل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اهمیت جشنواره تئاتر فجر در اعتلا و توسعه هنر تئاتر بسیار زیاد است. این جشنواره صد در صد به پیشرفت این هنر کمک می کند. اصولاً هر اثر تئاتری که تولید و اجرا شود کمک می کند تا هنر تئاتر بینندگان و مخاطبان بیشتری داشته باشد.

وی سپس با بیان اینکه همه جشنواره های تئاتری باید در جشنواره تئاتر فجر تجمیع شوند متذکر شد: همیشه آرزوی من این بوده که به جای این همه جشنواره های ریز و درشت تئاتری که اغلب کم اثر هستند و به هر صورت بخشی از بودجه تئاتر را به خود اختصاص می دهند همه این رویدادها با مساعدت مسئولان در ذیل تئاتر فجر گردآوری می شدند. بی شک این تلفیق و تجمیع هم کمک می کرد تا بودجه اندک تئاتر هدر نرود و هم باعث می شد اهمیت این رویداد صد چندان شود.

مرزبان در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به سیاست های ناپایدار حوزه تئاتر کشور تصریح کرد: متأسفانه چند سالی است که ما با سیاست روشنی در حوزه تئاتر مواجه نیستیم و صفر تا صد سیاست های حوزه تئاتر و به ویژه جشنواره تئاتر فجر سلیقه ای شده است. تغییر مکرر دبیران آسیب جدی به این رویداد وارد کرده؛ بی شک جشنواره ای که با تغییر مکرر دبیر روبرو باشد نمی‌تواند سیاست ثابت و مشخصی را هم دنبال کند. ما در اغلب جشنواره های حرفه ای دنیا شاهد حضور یک دبیر ثابت هستیم که باعث می شود اعتبار آن جشنواره بالا برود.

کارگردان نمایش های «بنگاه تئاترال» و «تانگوی تخم مرغ داغ» تأکید کرد: یکی از معضلاتی که تغییر مکرر دبیران به وجود می آورد این است که در یک سال به نوعی خاص از نمایش توجه می شود و در سال بعد با تغییر دبیر نوعی دیگر از نمایش مورد توجه قرار می گیرد. در واقع تکلیف هنرمندان با جشنواره روشن نیست و آن ها نمی دانند در سال جدید دبیر جشنواره و یا مسئولان حوزه تئاتر از چه نوع آثاری حمایت می کنند.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: هنر تئاتر باید از حرمتی خاص برخوردار باشد. مسئولان جشنواره تئاتر فجر باید با نیم نگاهی به فستیوال های معتبر تئاتری در سراسر دنیا به جوانان و پیشکسوتان این عرصه احترام بگذارند و شرایط مناسبی برا برای حضور آن ها در جشنواره فراهم آورند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با ذکر این نکته که کم لطفی سیاست گذاران فرهنگی به حوزه تئاتر باعث مهجوریت این هنر ارزشمند شده است اظهار داشت: بنده معتقدم مرکز هنرهای نمایشی مقصر اصلی این اتفاق نیست چرا که همین چند روز پیش که میزان بودجه مرکز اعلام شد من شخصاً خجالت زده شدم از اینکه مرکزی که کل تئاتر کشور را اداره می کند چنین بودجه ناچیزی در اختیار دارد.

مرزبان در خاتمه این گفتگو افزود: گویا سردمداران هنر کشور و به اصطلاح کسانی که تصمیم گیر حوزه تئاتر هستند دید خوبی به این هنر ندارند و شاید اهمیت این هنر را درک نمی کنند چرا که اگر اهمیت تئاتر را درک می کردند بودجه ای که برایش در نظر می گرفتند چند صد برابر بودجه فعلی بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.