دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

محمد مسلمی:

باید به جایی برسیم که یک پلتفرم ویژه آثار کودک و نوجوان داشته باشیم/ اگر اثر خوبی ساخته شود شاهد استقبال بسیار خوب مخاطبانش خواهیم بود

محمد مسلمی در اولین مراسم درگذشت زنده یاد «آزاده نامداری»

سینماپرس: یکی از سه عضو گروه شناخته شده «فیتیله‌ای‌ها» گفت: امیدوارم سرمایه گذاران توجه بیشتری را به بخش کودک و نوجوان نشان دهند و در نهایت یک روز شاهد راه‌اندازی پلتفرم‌ها (سکوهای اینترنتی) و شبکه نمایش خانگی ویژه آثار نمایشی کودک و نوجوان باشیم.

به گزارش سینماپرس، محمد مسلمی یکی از هنرمندان فعال در حوزه تولید آثار ویژه کودک و نوجوان است که سابقه سال‌ها بازیگری و کارگردانی را در کارنامه هنری خود دارد. مسلمی یکی از سه عضو گروه شناخته شده «فیتیله‌ای‌ها» است که این گروه را به همراه دو دوست دیرینه‌اش حمید گلی و علی فروتن در سال ۸۱ راه‌اندازی کرد و هر سه با ایفای نقش در قالب شخصیت‌های شیرین و جذاب به سرعت جای خود را در دل کودکان باز کردند. به طوری که مجموعه‌های نمایشی این گروه به کارگردانی محمد مسلمی تا سال ۹۴ و زمان تعطیلی آن از جمله برنامه‌های پرمخاطب کودک در تلویزیون بود.

مسلمی بعد از اتفاقاتی که منجر به تعطیلی مجموعه‌های نمایشی فیتیله‌ای‌ها در تلویزیون شد، سریال فانتزی هشتگ خاله سوسکه را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و فعالیت‌هایش را در مسیر دیگری دنبال کرد.

خبرنگار فرهنگی ایرنا با این هنرمند درباره ضرورت ساخت آثار ویژه کودک و نوجوان گفت‌وگو کرده‌است.

شما از جمله هنرمندانی هستید که سال‌ها در حوزه تولید آثار نمایشی برای کودک و نوجوان در سازمان صداوسیما حضور داشتید اما در شرایط امروز که سیاست‌های سازمان صداوسیما به طور کلی تغییر کرده است شما چه راهکاری را برای ادامه مسیر فعالیت در این بخش در پیش گرفتید؟

در همه دنیا روی کودکان و نوجوانان خود به عنوان نسل آینده کشورشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و برنامه‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها می‌سازند. در ایران هم اگر چه سیاست‌های تلویزیون تغییر کرده و در همین راستا فعالیت‌هایش را در حوزه تولید آثار کودک و نوجوان کاهش داده است؛ اما پلتفرم‌های نمایش خانگی فرصتی را به وجود آورده‌اند تا هنرمندان این حوزه بتوانند به فعالیت تخصصی خود ادامه دهند.

البته امیدوارم که سرمایه گذاران توجه بیشتری را به بخش کودک و نوجوان نشان دهند و در نهایت یک روز شاهد راه‌اندازی پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی ویژه آثار کودک و نوجوان باشیم. چرا که این نیاز جامعه امروز ماست و لازم است برای نسل کودک و نوجوان کشورمان با تولید آثار آموزشی، سرگرم‌کننده و موزیکال خوراک مناسب فرهنگی فراهم کنیم. من در سال‌های اخیر سریال فانتزی هشتگ خاله سوسکه را برای شبکه نمایش خانگی ساختم که با استقبال زیادی روبرو شد و علاوه بر آن با راه‌اندازی یک مرکز استعدادیابی تلاش کردیم تا استعداد بچه‌ها را در سراسر ایران کشف کنیم و بتوانیم آن‌ها را حمایت و هدایت کنیم.

محمد مسلمی

وضعیت امروز سینمای کودک و به طور کلی تولید برنامه‌های ویژه کودک را چطور می‌بینید؟

در بخش انیمیشن پیشرفت‌های خوبی کردیم اما در بخش کارهای ترکیبی و سریال‌سازی سیر نزولی داشته‌ایم. در تلویزیون، تولید کارهای موفق کودک تعطیل شده و ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود داشت، کنار گذاشته شدند. اما با این وجود شبکه نمایش خانگی به مخاطب کودک و نوجوان توجه نشان داده و به سمت تولید آثاری برای این گروه از مخاطبان سوق پیدا کرده است.

فکر می‌کنید مسئولیت تولید آثار کودک و نوجوان بر عهده چه سازمان‌ها و نهادهایی است؟

به نظر من علاوه بر تلویزیون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد و حوزه هنری نیز موظفند که برای کودک و نوجوان آثاری را تولید کنند. متاسفانه در تلویزیون، سیاست‌ها و سلایق تازه، ضربه بزرگی به کودک و نوجوان امروز ما وارد می‌کند و ما با این سیاست گذاری‌ها، این بخش از مخاطبان را نیز از دست می‌دهیم.

در حال حاضر بهترین بخش برای فعالیت در حوزه آثار کودک و نوجوان، بخش خصوصی است که با تولید آثار جذاب و سرگرم کننده توانسته‌ مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. امیدوارم که این پلتفرم‌ها نیز کمتر مورد بازخواست قرار بگیرند تا همچنان بتوانند به دور از اعمال رفتار سلیقه‌ای، آثار درخوری برای نسل امروز کودک و نوجوان ایران تولید کنند.

در بخش انیمیشن پیشرفت‌های خوبی کردیم اما در بخش کارهای ترکیبی و سریال‌سازی سیر نزولی داشته‌ایم

خوشبختانه پلتفرم‌ها به مقوله کودک و نوجوان ورود کرده‌اند و آثاری را برای این مخاطبان تولید کرده‌اند که با استقبال هم روبرو شده است و این شروع خوبی است.

اما باید به جایی برسیم که یک پلتفرم ویژه آثار کودک و نوجوان داشته باشیم. امیدوارم که سرمایه‌گذاران به این بخش مهم هم توجه کنند و با ایجاد بستر مناسب، زمینه حضور هنرمندان حرفه‌ای و خلاق در تولید آثار ویژه کودک و نوجوان نیز فراهم شود.

همان طور که در سراسر دنیا به کار کودک به شکل حرفه‌ای نگاه می‌کنند و در تولید این آثار از حضور بهترین هنرپیشه‌ها و صداپیشگان سینما استفاده می‌کنند، امیدوارم در ایران نیز در تولید آثار کودک و نوجوان به جایی برسیم که به این مقوله به شکل حرفه‌ای و نه کودکانه نگاه کنیم و بتوانیم در قالب یک محتوای جذاب به همه مسائل رفتاری، اخلاقی و هیجانی آن‌ها با زبان کودک و نوجوان بپردازیم.

مسلمی در «هشتگ خاله سوسکه»

آیا با توجه به وفور برنامه‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده خارجی امکان رقابت برای برنامه‌سازان و فیلمسازان ایرانی وجود دارد؟

بله قطعا این امکان وجود دارد. ما آن قدر خوراک فرهنگی و هنرمندان خوب در بخش‌های مختلف نویسندگی، شعر، آهنگسازی، بازیگری و… داریم که در صورت فراهم شدن امکانات و حمایت‌های لازم، می‌توان حتی در عصر تکنولوژی‌های جدید و ابزارهای مختلف سرگرمی، با تکیه بر ادبیات و فرهنگ غنی کشورمان، آثار جذاب، آموزنده، خلاقانه، سرگرم‌کننده و خوش رنگ و لعاب برای بچه‌ها تولید کرد.

ما نیز در سریال فانتزی هشتگ خاله سوسکه که با حضور بیش از صد بازیگر ساخته شد، از افسانه‌های ایرانی استفاده کردیم و با به روز کردن این افسانه‌ها، اثری ساختیم که بچه‌های امروز هم پذیرای آن باشند.

به نظر شما پرداختن به حوزه کودک و نوجوان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد و آن‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش کند؟

در حال حاضر بیشتر سرمایه‌گذاران در بخش مسابقات و سریال‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به دلیل استقبال خوب مخاطبان از این بخش‌ها بوده است. اما من اطمینان دارم که اگر اثر خوبی در بخش کودک و نوجوان ساخته شود، شاهد استقبال بسیار خوب مخاطبانش خواهیم بود. چرا که مردم کشور ما برای فرزندانشان ارزش بسیاری قائلند و به دنبال خوراک خوب فرهنگی برای آن‌ها هستند. امیدوارم که سرمایه‌گذاران، این بخش از مخاطبان را نیز جدی بگیرند و به صورت جدی‌تر به این بخش ورود کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.