شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

کارگردان «جشن تولد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سینمای امروز بدتر از «فیلمفارسی» است چون این سینما عنوان «سینمای جمهوری اسلامی ایران» را به یدک می‌کشد!

جشن تولد

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: چون این سینما عنوان سینمای جمهوری اسلامی ایران را به یدک می کشد بسیار بدتر از سینمایی است که ما در دوران طاغوت شاهدش بودیم! ما این سینما را زیبنده ایران نمی دانیم. مگر سینمای فیلمفارسی زیبنده بود؟ وقتی می توانستیم «گاو» بسازیم آیا فیلم های فیلمفارسی زیبنده بود؟ این محصولاتی که می بینیم همه فیلمفارسی هستند اما با روکش امروزی!

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آمریکا و تمامی کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند بودجه برای توسعه سینمای استراتژیک دارند. هالیوود اساساً بابت همین موضوع ساخته شده که کار استراتژیک کند. من خودم در آنجا بودم و در خصوص این مسأله تحقیق کردم؛ کلمه هالیوود یعنی چوب جادو؛ یعنی کنترل ذهن مردم؛ آن ها با تولیدات شان ذهن مردم خودشان را کنترل می کنند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها شاهد این اتفاقات هستیم!

وی در همین راستا یادآور شد: وقتی سال ها قبل مخملباف فیلم «عروسی خوبان» که ظاهری انقلابی و دفاع مقدسی داشت را ساخت تمام بودجه تولید آن فیلم را وزارت خارجه فرانسه تقبل کرد و برای همین می بینیم این فرد امروز در فرانسه برای خودش راحت می گردد و زندگی می کند؛ مسأله این است که این کشورها نه تنها برای فیلمسازان خودشان بودجه دارند که روی فیلمسازان دیگر کشورها نیز سرمایه گذاری می کنند تا زودتر به اهداف شوم خود برسند.

لاجوردی تأکید کرد: آن ها تلاش می کنند آینده مورد نظر خود را برای مردم تبیین کرده و راه سازی کنند و در اکنون شان ثبات ایجاد کنند. این استراتژی آن ها منجر به آن می شود که سینمای استراتژیک در کشورشان جدی باشد اما در کشور ما به ندرت چنین فیلم هایی ساخته می شود و شاید اگر احیانا هرزچندگاهی فیلمی استراتژیک تولید می شود به دلیل آن است که یک تهیه کننده ای طرحی گرفته و توانسته بابت آن از نهادی بودجه بگیرد اما نکته مهم اینجا است که این سینما هدف اصلی در سینمای جمهوری اسلامی نیست! در واقع به سینمای استراتژیک به این صورت نگاه می شود که اگر رسید، خوش رسید!

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» سپس با بیان اینکه ما افرادی به ظاهر حزب اللهی داریم که فاجعه آفریدند تصریح کرد: هر کسی بگوید ما در سیستم نفوذی نداریم ساده لوح است! متأسفانه برخی منافع فردی برای برخی اشخاص نسبت به منافع ملی و منافع جمعی ارجحیت دارد.

وی یادآور شد: زمانی که من با همت خودم «جشن تولد» را در خصوص جنگ در سوریه ساختم و جنایت های صورت گرفته در آنجا را نشان دادم هیچ ارگان و نهادی به سمت تولید فیلم در این حوزه نرفته بود! این باعث تأسف است که ما آدم های اهل کتاب و علم و تقوا را رها کردیم و راجع به این ها فیلم نساختیم و در عوض سینما را به سمتی هدایت کردیم که هرگز شایسته اش نبود!

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما بودجه مناسب برای تولید این فیلم ها نگذاشتیم در صورتی که هدف اصلی سینمای استراتژیک آگاهی بخشی به عموم‌ مردم و به ویژه نسل جوان است. دشمن می خواهد برای فریب مردم با تولیدات خود ذهن آن ها را کنترل کند اما ما در این خصوص نه تنها کار مثبت نکردیم که کار ممتنع هم انجام ندادیم! بدیهی است که ما وقتی کاری نکنیم و دشمن کار کند گویی داریم به آن ها کمک می کنیم.

لاجوردی متذکر شد: خوشبختانه همه مسئولان ما انقلابی هستند و همه را هم می‌شناسیم اما در عمل چیزی از آن ها نمی‌بینیم؛ مگر آن زمان که من «جشن تولد» را ساختم سازمان اوج نبود؟ چرا نیامد بودجه بدهد راجع به دفاع از حرم؟ این ها وقتی دیدند من رفتم جلو و موفق شدم آمدند و چند میلیارد دادند «به وقت شام» را ساختند که با پول گنده‌ای که برای ساختش خرج شد می شد کارهای انبوه دیگری کرد.

وی تصریح کرد: من متأسفم که برخی مسئولان ما رفاقت بازی می‌کنند یا کلاً بی خیال این موضوع هستند. این مسأله ای است که باید جدی گرفته شده و جلوی استمرارش گرفته شود.

این کارگردان در پایان این گفتگو سینمای امروز را بدتر از سینمای فیلمفارسی دوران طاغوت دانست و گفت: چون این سینما عنوان سینمای جمهوری اسلامی ایران را به یدک می کشد بسیار فجیع تر از سینمایی است که ما در دوران طاغوت شاهدش بودیم! ما این سینما را زیبنده ایران نمی دانیم. مگر سینمای فیلمفارسی زیبنده بود؟ وقتی می توانستیم «گاو» بسازیم آیا فیلم های فیلمفارسی زیبنده بود؟ این محصولاتی که می بینیم همه فیلمفارسی هستند اما با روکش امروزی! فیلمفارسی برای کسانی خوب است که دنبال خوش گذرانی و مشروب خوری هستند. ایرانی فرهنگ غنی دارد اما این فیلم ها فرهنگ را زیر سوأل می برد. ما از این نکات مهم غافل هستیم و نباید بیش از این اجازه دهیم سینما به بیراهه برود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.