سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

غلامحسین امیرخانی:

در ۸ سال با کمک بی‌جای مقامات غیر مرتبط با مسائل هنری که در امور انجمن خوشنویسان دخالت کردند ۱۵۰ درجه استادی بدون رعایت عدالت و ارزیابی آثار انجام گرفت!

غلامحسین امیرخانی در مراسم هفته درختکاری با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

سینماپرس: غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی در انتخابات اولین مجمع استادان شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران گفت: عدالت در داوری مهم‌ترین شرط است که متاسفانه طی ۸ سال با دخالت مقامات غیرمرتبط با مسائل هنری ۱۵۰ درجه استادی بدون ارزیابی آثار خوشنویسان انجام شده است که تنها حدود ۳۰ نفر از آنها صلاحیت دریافت مقام استادی را داشته‌اند.

به گزارش سینماپرس، غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار عرصه خوشنویسی ایران در مراسم انتخابات اولین مجمع استادان شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران اظهارداشت: شما خانواده خوشنویسی نامحرم نیستید؛ خیلی با خودم گفتگو و نجوا کردم که این صحبت را مطرح نکنم چون یک امر داخلی و خانوادگی است ولی به صورت کلان و کلی موردی ندارد؛ بذارید بگویم در ۸ سال با کمک بی‌جای مقامات غیر مرتبط با مسائل هنری که در امور انجمن خوشنویسان دخالت کردند ۱۵۰ درجه استادی بدون رعایت عدالت و ارزیابی آثار انجام گرفت.

شاید آثار حدود ۳۰ نفر به حق بود و این آمار و آثار باید مورد بررسی قرار بگیرد. اینجا جایی است که باید با خود درد دل داشته باشیم تا واقعیت معلوم باشد. الان ما در انجمن خوشنویسان یک برگ سند از آن مراتبی که از طریق آن اساتید انتخاب شدند و وجود ندارد

وی افزود: شاید آثار حدود ۳۰ نفر به حق بود و این آمار و آثار باید مورد بررسی قرار بگیرد. اینجا جایی است که باید با خود درد دل داشته باشیم تا واقعیت معلوم باشد. الان ما در انجمن خوشنویسان یک برگ سند از آن مراتبی که از طریق آن اساتید انتخاب شدند و وجود ندارد و مسئولیت با آن افرادی است که درجه استادی دادند و حتی مستنداتی که نشان دهد آن ۳۰ تا ۳۵ نفر که به حق استادی دریافت کردند نیز وجود ندارد و اگر کسی امروز بخواهد بیاید و بگوید ببینم در طول این مدت شما که فلان اعداد استاد تربیت کرده اید آثارشان کجاست، چیزی موجود نیست.

چهره ماندگار عرصه خوشنویسی ایران گفت: در دورانی که ما در انجمن مسئولیت داشتیم و درجه استادی دادیم تمامی اسناد و سندات آثار افراد موجود است که نشان دهنده مقام هنری و استادی واقعی آنها است. عرض من این است که یکی از جنبه‌های بسیار مهم این مجمع رعایت عدالت است.

امیرخانی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی عملکرد انجمن های هنری را عنوان کرد و توضیح داد: چند نفر کارشناس برجسته پیگیر موضوعاتی همچون مسائل مالی و همچنین برنامه های توسعه ای تشکیلات هنری شوند تا معیار نزدکی به اهداف آنها مورد ارزیابی قرار گیرد و بتوانیم کارنامه آنها روی میز بگذاریم. ما در انجمن خوشنویسان آماده هستیم که ما را به عنوان اولین محل مورد کاوش قرار دهید تا بدانیم چقدر توانسیتم عدالت را به دست آوریم. افراد کارشناس از نظر مالی و از نظر هنری ما را آسیب شناسی کنند که خدای ناکرده فسادی اگر وجود دارد خود بدانیم کجا کوتاهی کردیم.

کشور ما نیاز به آسیب شناسی دارد، دولت خودش نمی تواند خودش را ارزیابی کند و به ترازوی دیگری نیاز دارد یک تحقیق و پژوهشی معرفتی و اخلاقی غیر دولتی توسط چند کارشناس برجسته همچون دکتر شفیعی کدکنی که خارج از دولت هستند انجام شود تا بدانیم در کجای کار هستیم

وی همچنین پیشنهاد بررسی عملکرد فرهنگی و هنری دولت را مطرح کرد و گفت: کشور ما نیاز به آسیب شناسی دارد، دولت خودش نمی تواند خودش را ارزیابی کند و به ترازوی دیگری نیاز دارد یک تحقیق و پژوهشی معرفتی و اخلاقی غیر دولتی توسط چند کارشناس برجسته همچون دکتر شفیعی کدکنی که خارج از دولت هستند انجام شود تا بدانیم در کجای کار هستیم و تا در واقع آسیب شناسی عملکرد دولت از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود و بدانیم این راهی که رفتیم به کجا رسیدیم، تا بدانیم مشکلات کجاست و نسبت به اصلاح آن چه کنیم و چه عواملی نگذاشته است تا اهداف مورد نظر برسیم.

استاد پیشکسوت خوشنویسی سپس این شعر از مولانا را خواند «اول ای جان دفع شرِ موش کن- وانگهان در جمع گندم، جوش کن» و افزود: مدیران دولت رحمت زیادی می کشند ولی چرا این گندم گُم می شود. آن موشی که گندم می برد بیاید شناسایی شود. سرمایه های تاریخی ما کجا می روند، ما باید به صورت دقیق وارد معرکه شویم و تا آن را انجام ندهیم گرفتار خواهیم ماند. دیگر تبلیغات کلامی اثر ندارد و برای موفقیت به الگو نیاز داریم و کلام کافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.