دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶

وارطان ساهاکیان:

نُت‌خوانی صرف را نمی‌توان تئوری موسیقی دانست

تقدیر از وارطان ساهاکیان در اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: کارگاه تخصصی «آموزش ظرایف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» در حالی با حضور وارطان ساهاکیان مدرس پیشکسوت موسیقی برگزار شد که وی به ارایه نقطه‌نظرات خود درباره آموزش در موسیقی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، کارگاه تخصصی تئوری موسیقی با عنوان «آموزش ظرایف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» زیر نظر وارطان ساهاکیان طی ۲ جلسه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود.

وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه گفت: این کارگاه برای رفع اشکال هنرمندان و هنرجویان در بحث‌های تئوریک و ابهام‌ها و اشباه‌های رایج در این زمینه برگزار می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت تئوری موسیقی را با مباحثی از قبیل مبانی و تعاریف فواصل، گام‌ها و آکوردها آغاز کرده و تاکید کرد: نُت‌خوانی صرف را نمی‌توان تئوری موسیقی دانست.

وی سپس به طور مفصل به توضیح اصول اولیه شناخت فواصل و زیرمجموعه‌های آن پرداخت و در حوزه مباحث پایه‌ای تئوری موسیقی را طرح بحث کرد و به رفع اشکال هنرجویان پرداخت. ضمن اینکه ارایه مقدماتی از کنترپوان، ساختار گام نسبی، مفهوم کادانس و کاربردها و انواع آن، ساختار تریوله و کوارتوله و نیم‌پرده‌های کروماتیک و دیاتونیک بخش‌های دیگر این کارگاه آموزشی را تشکیل می‌داد.

بحث بررسی در مورد موسیقی مدال و نقش درجات در انواع آن، ویژگی‌های گام‌ها و آکوردهای بلوز و جز و نیز تقویت حس بداهه از دیگر بخش‌های این کارگاه بود.

ساهاکیان سپس به طور مفصل در مورد مدالسیون و اهمیت و کاربردهای آن و نیز روش ها و اصول آن توضیحاتی ارایه داد.

حاضران در کلاس موضوعاتی از قبیل تقویت دشیفراژ، تقویت آکومپانیمان، تحلیل و آنالیز رپرتوار، قوانین هارمونی برای پیانو، آکوردهای آلمانی فرانسوی و ایتالیایی را دنبال کردند.

ساهاکیان یادگیری تئوری موسیقی را یک امر همیشگی دانست و به هنرجویان توصیه کرد این مبحث را برای گسترده‌شدن مهارت آهنگسازی جدی بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.