شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱

مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی وزارت ارشاد:

تئاتر باید نفس تازه کند/ اعتبار ۲۷ میلیارد تومانی «اداره کل هنرهای نمایشی» حقیقتا اعتیار ناچیزی است!

کاظم نظری

سینماپرس: مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی ضمن تاکید بر الزام تشکیل سازمان هنرهای نمایشی از برخورد جدی با سوءاستفاده‌کنندگان از قوانین شورای نظارت و ارزشیابی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، کاظم نظری مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی در گفت‌وگو با میزان گفت: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ضوابط نظارت بر نمایش و صدور پروانه اجرای نمایش‌ها آمده است با تمام جزئیات اجرا می‌شود.

نظری با اشاره به توقف اجرای یکی از نمایش‌های روی صحنه در هفته گذشته، تصریح کرد: همانطور که شاهد بودید طی هفته گذشته اجرای نمایشی به ‌دلیل عدم رعایت تذکرات شفاهی و کتبی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و همچنین مغایرت اجرای عمومی با بازبینی و عدم پایبندی کارگردان نمایش به تعهدنامه کتبی، متوقف شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، کیفیت آثار را نیز شامل می‌شود، گفت: قطع به یقین همان قدر که مباحث شرعی، عرفی و اخلاقی منطبق با قانون رسمی کشور مورد نظر ماست، همان قدر هم کیفیت آثار از بعد هنری با ریزبینی و موشکافی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی اضافه کرد: چنانچه اثری از نظر محتوایی و تکنیکی دارای ضعف و مشکلاتی باشد، تا زمانی که به شرایط استاندارد اجرای حرفه‌ای نرسد، پروانه اجرای نمایش اخذ نخواهد کرد. ما باید پاسدار حقوق مخاطب باشیم. تماشاچی عمر و پول خود را صرف می‌کند تا یک محصول فرهنگی و هنری استاندارد و با کیفیت را تماشا کند. ما به جهت صیانت از این مهم ملزم به رعایت تمام قوانین ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

وی در پاسخ به این شائبه که برخی نمایش‌ها از برخورد قانونی اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی به عنوان یک ایده تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا نمایش خود را پرفروش کنند، گفت: به نظر نمی‌رسد که تاکنون چنین اتفاقی افتاده باشد. این امر بسیار غیراخلاقی و ناپسندی است و جرم تلقی می‌شود. تمام ارکان اداره کل نظارت و ارزشیابی در صدد است نمایش‌های روی صحنه آثار با کیفیت و قابل ارائه‌ای باشند. چنانچه با چنین موردی مواجه شویم به یقین برخورد قاطع خواهیم کرد.

نظری با اشاره به نقش بنیادین تئاتر در تحول جامعه و فرهنگ‌سازی گفت: با توجه به حجم بالای تولید نمایش و فعالیت‌های گروه‌های نمایشی در سراسر کشور، ضرورت دارد تا به‌منظور سامان‌دهی بهتر و بیشتر این هنر تأثیرگذار، سازمان تئاتر در کشور ایجاد شود.

وی تشکیل سازمان تئاتر را در توسعه کمی و کیفی هنرهای نمایشی کشور تأثیرگذار خواند و با اعلام این‌که در صورت ایجاد سازمان تئاتر، خیلی از مشکلات حوزه تئاتر حل می‌شود، گفت: با ایجاد سازمان تئاتر می‌شود ضمن حمایت از گروه‌های نمایشی، انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی داد.

مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی گفت: سازمان تئاتر می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای توسعه کمی و کیفی تئاتر نقش برجسته‌ای را ایفا کند، اعتبارات تئاتر محدود است و با این اعتبارات اندک نمی‌شود تمام فعالیت‌های تئاتری کشور را پوشش داد.

وی اظافه کرد: تبدیل مرکز هنرهای نمایشی به سازمان تئاتر، آینده روشنی را برای تئاتر کشور رقم خواهد زد، اعتبار ۲۷ میلیارد تومانی اداره کل هنرهای نمایشی، حقیقتا اعتیار ناچیزی است. سازمان تئاتر کشور می‌تواند با جذب اعتبارات بیشتر مثل سازمان سینمایی، کارها و اقدامات مؤثر و خاصی را برای تئاتر کشور انجام دهد.

نظری با تأکید بر این‌که تئاتر فرهنگ‌ساز و فرهنگ‌آفرین است، افزود: در بین دیگر هنرها، تئاتر جایگاه ویژه و یک فرهیختگی عجیب دارد. تئاتر، مادر هنرها و منشأ سینماست و خیلی از هنرمندان نامی سینما از تئاتر وارد سینما شده‌اند و این اهمیت تئاتر را دوچندان کرده است.

وی گفت: به دلیل ضرورت توجه به انجمن‌های نمایش، حمایت از تولید آثار نمایشی و توجه به زیرساخت‌های تئاتری در راستای حمایت‌ از برنامه‌های تولیدمحور، مبلغ یک میلیارد تومان به انجمن‌های نمایشی کشور اختصاص دادیم.

مدیرکل مرکز هنرهای‌های نمایشی تاکید کرد: تئاتر باید نفس تازه کند و رشد کند، به همین دلیل توجه به کودکان و نوجوانان را در برنامه‌های نمایشی مورد تأکید قرار دادیم؛ تئاتر کشور نیازمند تربیت و پرورش استعدادهای جدید است. اقتصاد تئاتر را امری مهم در فرهنگ‌سازی برای تئاتر می‌دانیم و خواستار بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کمی و کیفی هنرهای نمایشی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.